Supertips voor Google Chromecast
12 augustus 2016
Supertips Website Teksten
18 oktober 2016
Toon alles

Supertips Google Analytics

supertips voor Google Analytics Spambots

10 meest gemaakte fouten bij Google Analytics

Het opzetten van Google Analytics op je website of webshop kan in een paar minuten worden gedaan. Het verzamelen en analyseren van betrouwbare gegevens en inzichten is echter een heel ander verhaal. Meer dan 90% van de Google Analytics account die ik voor het eerst bekeek stonden niet goed ingesteld.

Lees in deze editie van supertips de 10 meest gemaakte fouten bij het inrichten van een Google Analytics account en bekijk de tips je deze fouten kunt oplossen.

Laten we beginnen met de eerste en de meest belangrijkste.
1. Je weet niet wat je moet meten
Waarom bestaat je website? Veel bedrijven hebben een website en hebben geen idee hoe ze een bezoeker moeten omzetten in een klant. Het internet is gemaakt voor interactie dus bedenk goed hoe je een reactie of actie van een bezoeker kunt realiseren. Je hebt primaire acties, zoals het klikken op een button, het aanvragen van een offerte of het downloaden van een PDF. Secundaire acties zijn bijvoorbeeld het aantal keren dat een video is bekeken of welke acties worden gerealiseerd via de sociale media kanalen.

Je moet dus goed bedenken wat je wilt bereiken met je website en welke actie je van de bezoeker op je website wilt meten. Hiervoor is het vooraf opzetten van een goed meetplan essentieel.

2. De Google Analytics trackingcode is niet goed geplaatst
Vaak staat de trackingcode helemaal niet op een website, staat er een oude trackingcode of heeft een externe partij, zoals een websiteprogrammeur, het beheer over Google Analytics. Je kunt kiezen voor de standaard Universal Analytics trackingcode of je kunt gebruik maken van Google Tag Manager.
Plaatsen Google Analytics trackingcode op je website:
Plak je Google Analytics code ongewijzigd en in zijn geheel vóór de afsluitende tag </head> op elke webpagina op je website.
Google Analytics via Google Tag Manager:
Kopieer en plak de GTM container code in je website. Plak deze code direct na de opening <body> tag op elke pagina op je site. Lees hier meer over Google Tag Manager.
Met Google Tag Assistant voor Google Chrome kun je eenvoudig controleren of de trackingcode goed op je website is geplaatst.

filter eigen ip adres google analytics3. Je filtert niet je eigen gedrag
Waarschijnlijk bezoek je zelf het meest je website om aanpassingen te doen of items toe te voegen. Met je eigen websitebezoek vervuil je de statistieken en dit kun je heel eenvoudig via een filter uitsluiten. Zoek je IP adres op via de website www.watismijnip.nl en maak een filter aan waarin je dit IP adres toevoegt.

4. Je filtert niet de spambots die je statistieken vervuilen
In de algemene instellingen kun je aangeven dat Google spambots kan filteren. Bijna elke dag zie ik nieuwe spammers en bots verschijnen in Google Analytics. Google helpt bij het verwijderen van deze spammers, maar dan moet je dit wel in de instellingen aangeven, want dit staat niet standaard ingesteld!

spambots filteren in google analytics

Soms is Google traag met het verwijderen van de spambots en zul je zelf aan de slag moeten. Je kunt hiervoor zelf een filter aanmaken. In een eerder gepubliceerd artikel van Supertips kun je lezen hoe je hiervoor een filter kunt aanmaken. Kijk op: www.leesberg.nl/spambots-google-analytics/

5. Je hebt het meten van doelen niet ingesteld
Het meten van doelen behoort tot een van de belangrijkste functies in Google Analytics. Als je weet wat je wilt gaan meten, dan kun je heel eenvoudig een doel configureren. Met het meten van de doelen en daaraan een eventueel gekoppelde waarde, kun je goed inzicht krijgen in de prestaties van je website. Voor webshops is dit essentieel, want hiermee kun je exact zien hoeveel verkopen de webshop heeft gerealiseerd en kun je met het invoeren van de juiste code ook de omzet meten. Zo kun je goed zien via welke kanalen de omzet wordt gerealiseerd. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van een Google Adwords campagne dan kun precies zien hoeveel de kosten en de opbrengst zijn geweest via dit medium.

omzet en kosten in Adwords

6. Je meet alleen het aantal sessies van bezoekers
Over het algemeen genomen realiseren bedrijven die zich met hun website richten op de B2B markt gemiddeld 1 klant op basis van 1.000 gerealiseerde sessies van bezoekers.

flow bezoekers

De ware kracht van Analytics ligt in jezelf niet te beperken tot het meten van alleen het aantal sessies van bezoekers. Het aantal sessies van bezoekers bekijken is leuk, maar zegt verder niet over het gedrag van de bezoekers op je website. Als je het gedrag van de bezoeker kunt beïnvloeden dan kun je daarmee dus meer klanten realiseren. Het gedrag van de bezoekers kun je met Event Tracking goed analyseren en dit wordt weergegeven in gebeurtenissen. Meet hiermee secundaire doelen of acties, zoals hoe vaak wordt een PDF gedownload of hoe vaak wordt een video online bekeken. Ook door middel van heatmaps in Google Analytics (In-Page Analytics) kun je het gedrag van je bezoekers op je webpagina goed bekijken.

7. Google Analytics statistieken worden te weinig bekeken
Je hebt Google Analytics geïnstalleerd, maar je hebt eigenlijk geen tijd om de statistieken goed te bekijken en laat staan te analyseren. Veel bedrijven kijken na de installatie van Google Analytics alleen hoeveel bezoekers er op de website zijn geweest en vinden het nader analyseren van de gegevens te ingewikkeld. Omdat niet iedereen regelmatig zijn statistieken analyseert in Google Analytics heb ik hiervoor een handige tool ontwikkeld, waarmee je zelfs kunt bekijken welke bedrijven je website hebben bezocht en wat hun gedrag is geweest. Met deze tool die een koppeling maakt met Google Analytics en de Ripe Database ontvang je wekelijks per mail een overzicht van bedrijven die je website hebben bezocht en wat hun gedrag is geweest. Test het gratis op www.bezoekersnamenlijst.nl.

bezoekersnamenlijst

8. Je gebruikt geen tags is je advertentie campagnes
Standaard meet Google alleen het directe verkeer, de referral websites en de organische bezoekers via de Google zoekmachine. Als je mailings verstuurt of je adverteert op het internet dan kun je de campagnes voorzien van een aangepaste UTM-tracking tag die zorgt dat bezoekers via deze kanalen wordt weergegeven in Google Analytics. Deze tag kun je eenvoudig online samenstellen via URL-Maker.

9. Je hebt Google Adwords niet gekoppeld aan Google Analytics
Veel bedrijven adverteren op de Google zoekmachine met Google Adwords, maar hebben geen inzicht in de gegevens en resultaten in Google Analytics. Om inzicht te krijgen in de prestaties van je campagne(s) is een juiste koppeling van Google Adwords met Google Analytics noodzakelijk. Deze koppeling kun je in je Google Analytics beheer omgeving instellen onder het item Property -> Adwords-Links. Daarna moet je dit ook goed instellen in je Google Adwords account. Als je bent ingelogd in je Google Adwords account kun je kiezen voor het tabblad Hulpprogramma’s -> Google Analytics en kies daarna je Google Analytics account voor het maken van de koppeling. Als je doelen in Google Analytics hebt ingesteld dan kun je deze ook importeren in Google Adwords door onder Hulpprogramma’s te kiezen voor Conversies.

10. Je maakt geen gebruik van dashboards
Google Analytics heeft ongelooflijk veel mogelijkheden om te analyseren. Veel bedrijven weten niet waar ze moeten beginnen om een juiste analyse van de statistieken in kaart te brengen. In Google Analytics kun je gebruik maken van Dashboards, die specifiek gemaakt kunnen worden om bepaalde KPI’s (Key Performance Indicator of Kritieke Prestatie Indicatoren) van je website in kaart te brengen.

Wil je hulp bij het inrichten van je Google Analytics account of wil je advies bij het analyseren van je statistieken neem dan contact op.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0