Supertips voor Google AdWords zoekwoorden

Supertips Online Zoekwoorden Tool
17 september 2015
Supertips voor succesvolle mailing
17 november 2015
Toon alles

Supertips voor Google AdWords zoekwoorden

supertips google adwords zoekwoorden

Een Google AdWords Campagne is dé manier om bezoekers naar je website te trekken. Door de juiste zoekwoorden toe te voegen aan je advertentie op Google, vergroot je de mogelijkheid om je advertentie op de eerste pagina van Google te krijgen. Zo verbeter je de vindbaarheid van je website of webshop voor klanten die op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Maar wat zijn nu de juiste zoekwoorden? De sleutel zit ‘m in de zoekwoordopties die Google AdWords biedt.

Google AdWords werkt op basis van de volgende zoekwoordopties: Brede zoekwoorden (Broad match), Breed modifier (Modified broad match), Exact (Exact match) en Uitsluiting/Negatieve (Negative match). Deze zoekwoordopties bepalen bij welke zoekopdrachten jouw advertentie wordt gegenereerd. Zo kun je precies bepalen voor wie jouw Google advertentie wordt weergegeven.

parkbank2Brede zoekwoorden (Broad match)
Google zet zoekwoorden standaard op ‘breed’. Deze optie genereert je advertentie het vaakst, want met deze optie wordt je advertentie ook weergegeven bij alle gerelateerde zoekopdrachten. Het nadeel hierbij is dat deze optie daarom juist het duurst is. Een breed zoekwoord kan veel klikken naar je website genereren, maar dat kan duur uitpakken als je advertentie bij meer zoekopdrachten verschijnt dan je lief is. Daarom is het handig om aan je zoekwoorden een modifier toe te voegen, dus om je zoekwoorden te specificeren.

Breed modifier (Modified broad match)
Door modifiers aan je zoekwoorden toe te voegen, beperk en vergroot je tegelijkertijd het aantal bezoekers aan je website. Je gebruikt bestaande brede zoekwoorden, maar door ze op detail aan te passen kunnen deze zoekwoorden je helpen meer klanten te bereiken.

parkbankStel: Je hebt een bedrijf en je bent gespecialiseerd in straatmeubilair. Brede zoekwoorden zijn dan bijvoorbeeld ‘parkbank’ of ‘park bank’. Door modifiers toe te voegen, specificeer je je zoekwoorden door een plusteken voor het zoekwoord te zetten. Elk zoekwoord moet dan precies overeenkomen met wat de gebruiker als zoekwoord gebruikt. Bijvoorbeeld: ‘+park+bank’. Als er alléén naar een ‘bank’ (bv zit bank, lounge bank, ing bank) wordt gezocht en niet naar een ‘bank voor een park’ dan wordt de advertentie voor ‘park bank’ dus niet getoond!

Exact match
Door exacte zoekwoorden op te geven, wordt je Google Advertentie uitsluitend getoond bij zoekopdrachten die precies deze zoekopdracht bevatten. Stel: iemand zoekt een Google AdWords Expert in een bepaalde plaats of regio. Door de exacte woorden op te geven, wordt je Google Advertentie uitsluitend getoond wanneer iemand deze zoekopdracht geeft, dus bijvoorbeeld: [Google Adwords Expert Alkmaar]. Met een exact match speel je in op wat een potentiële klant werkelijk zoekt en ziet hij jouw advertentie bij de zoekresultaten. De kans dat hij je website bezoekt, is aanzienlijk toegenomen en de kans dat hij contact opneemt of klant wordt, neemt eveneens toe.

Uitsluiting (Negative match)
Wanneer iemand op zoek is naar bijvoorbeeld een cursus of opleiding op het gebied van Google Adwords terwijl je die niet geeft, kun je deze woorden opgeven om uit te sluiten dat je Google Advertentie wordt getoond bij de zoekopdracht van iemand die daar juist naar op zoek is.

Door de juiste zoekwoordopties kun je dus veel gerichter adverteren op Google en je bespaart enorm op de kosten per zoekwoord bij Google AdWords. Vaak zie ik nog dat veel bedrijven adverteren met brede zoekwoorden. Een breed zoekwoord genereert veel meer klikken dan een exact zoekwoord. Daaraan gaat dus veel advertentiebudget verloren. Door de juiste combinaties van zoekwoorden en het gebruik van Breed modifier (Modifier broad match) bespaar je op de campagnekosten en krijg je hoogwaardiger klikken, omdat ze overeenkomen met de zoekopdracht in Google. Met de juiste zoekwoordopties verklein je de afstand tot je klanten omdat je inspeelt op wat en vooral: hoe zij zoeken.

Google-AdWords-zoekwoordtypen

Zoek je een partner om je te ondersteunen bij het opzetten van een nieuwe Google AdWords campagne? Neem dan contact op en vraag om een gratis AdWord campagneanalyse om te kijken welke besparingen jij kunt realiseren.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0