Supertips voor Google Adwords

aa"

Meest gemaakte fouten in Google Adwords!

Een Google AdWords campagne opzetten kan bijdragen aan het verhogen van de bezoekersaantallen, het creëren van meer naamsbekendheid en aan het verhogen van de conversie van je website. Maar, Google zou Google niet zijn als het plaatsen van een advertentie op deze populaire zoekmachine voor iedereen een fluitje van een cent zou zijn. Er komt veel kijken bij het opzetten van een goede Google campagne en er is actuele kennis van AdWords nodig. 

Google brengt namelijk wekelijks verschillende veranderingen aan in het advertentiesysteem. Wanneer je  beschikt over de benodigde kennis kun je door gebruik te maken van AdWords het verschil maken. Helaas is het voor de meeste (startende)ondernemers niet zo vanzelfsprekend dat ze op de hoogte zijn van alle ins en outs van dit populaire advertentiesysteem. Er worden vaak fouten gemaakt die onnodige kosten met zich meebrengen. Val niet onder deze groep en zet een campagne op die zorgt voor meer winst en naamsbekendheid.

De drie meest gemaakte fouten in Google Adwords:

1. Verwachten dat de beste positie voor jouw advertentie bovenaan is
Een advertentie die bovenaan de zoekresultaten van Google staat, hoeft niet altijd het beste te zijn. Het gaat met name om de inhoud van De advertentietekst. Juist potentiële klanten kijken ook vaak op andere posities, zoals bijvoorbeeld positie drie of vijf. Het loont daarom om ook op deze posities te adverteren met inhoudelijk goede en relevante advertentieteksten. Wanneer je vooral gericht bent op het creëren van meer naamsbekendheid kan een advertentie bovenaan de resultaten juist wel een positief effect hebben.

2. Vergeten om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten
Je bent er helemaal klaar voor: je hebt een campagne opgezet voor de
nieuwste fietsen uit jouw assortiment. Deze ‘streetrider sixteen’ fietsen gaan ervoor zorgen dat er meer bezoekers naar de website gelokt worden en er verkopen worden gerealiseerd. Waar je helaas niet aan gedacht hebt, is om andere zoekwoorden uit te sluiten. Hierdoor krijgt de klant die zoekt op ‘streetrider fourteen’ ook de advertentie voor de ‘streetrider sixteen’ te zien. Omdat klanten niet op zoek zijn naar deze streetrider, maar wel klikken op de advertentie, zorgt het alleen voor kosten en is de kans klein dat de fiets wordt verkocht. Door bepaalde zoekwoorden uit te sluiten, zoals ‘fourteen’, had deze fout voorkomen kunnen worden.

3. Linken naar de verkeerde landingspagina
Op het moment dat er op jouw advertentie geklikt wordt, betaal je voor deze klik. Wanneer de klik leidt tot een aankoop of meer naamsbekendheid is het een prima investering. Het is immers ook de reden waarom je bent begonnen met adverteren via AdWords. Wanneer een bezoeker op de advertentie klikt, is het de bedoeling dat de bezoeker naar de juiste pagina wordt gelinkt. Dit is de pagina die antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Wanneer dit niet zo is en de bezoeker op de verkeerde pagina van de website terechtkomt, hebben ze vaak geen zin meer om verder te zoeken en verlaten ze de website. Het effect: wel kosten omdat er op de link geklikt wordt, maar geen conversie.

De beste biedstrategie op zoekwoorden
Bij het aanmaken van verschillende campagnes kun je een keuze maken uit diverse strategieën. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk conversie behalen? Zorg dan bij het aanmaken van jouw campagne dat de zoekwoorden op ‘doel-cpa strategie’ staan. Wanneer je je liever wilt richten op naamsbekendheid en jouw advertentie zo vaak mogelijk bovenaan de resultaten wilt hebben, kun je het beste voor de optie ‘locatie van doe zoekpagina strategie’ kiezen. Het is belangrijk om vooraf de juiste strategie te bepalen, zodat je niet achteraf hoeft te betalen voor resultaten waarmee je niet hebt bereikt wat je voor ogen had.

Voorkom deze fouten en bijbehorende hoge advertentie kosten
Door de bovenstaande fouten die veelal gemaakt worden niet te maken, voorkom je dat er onnodig kosten gemaakt worden die waarschijnlijk nergens toe leiden. Daarnaast is er nog een ‘trucje’ om bovenop jouw advertentie kosten te zitten en niet overvallen te worden door een onverwachte rekening. Door via AdWords een dagbudget en einddatum per campagne in te stellen, zullen de kosten nooit hoger zijn dan het ingestelde bedrag en loop je niet het risico op torenhoge kosten.

Wil je meer weten over het professioneel opzetten van een Google Adwords campagne neem dan contact op.

PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNPyB2cT1oZDEwMjAmYXV0b3BsYXk9MSZtb2Rlc3RicmFuZGluZz0wJmNvbnRyb2xzPTEmc2hvd2luZm89MCZyZWw9MCIgZnJhbWVib3JwaWUzOGduZ3B1cmRlcj0iMSIgYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuPSIxIj48L2lmcmFtZT4=
Sorry dat ik je lastig val... maar dit is de beste tool!