Supertips voor het maken van video’s, promotie- en bedrijfsfilms
20 februari 2014
Supertips voor Google Adwords Advertenties
20 april 2014
Toon alles

Supertips voor Snippits & Metatags

supertips-voor-snippits-en-metatags

Iedereen die bezig is met het optimaliseren van een website voor zoekmachines, heeft wel eens de term metatags voorbij zien komen. Het correct gebruiken van deze metatags is essentieel om je website goed in Google te laten presteren. Maar wat is een metatag precies? Hoe gebruik je een metatag? En wat is een snippit? Lees er snel meer over in mijn blog met supertips van deze maand!

Wat is een metatag?
Een metatag is een stukje code in een webpagina dat verborgen is voor menselijke bezoekers, maar wel te lezen is door zoekmachines zoals Google. Het doel is Google door deze metatags beter te laten weten waar de webpagina over gaat. De kans dat de pagina hoger in de zoekresultaten terugkeert, wordt zo namelijk een stuk groter. Er zijn nog talloze andere tags, maar we zullen je in dit artikel enkel kennis laten maken met de tags die speciaal gericht zijn op zoekmachine optimalisatie.

De title tag en de meta description
Onontbeerlijk voor een zoekmachine is de titel van een pagina. Deze wordt in de code van een webpagina geplaatst in de zogeheten title metatag. Meestal is deze titel gelijk aan de titel van het artikel, eventueel gevolgd door een scheidingsteken met daarachter de naam van de website. Google laat in de zoekresultaten altijd de inhoud van de title metatag zien. De andere belangrijke tag is de meta description. Hierin wordt vaak in één zin omschreven wat je als lezer op de webpagina kunt verwachten.

Wat is een snippit?
Een snippet is een korte omschrijving van een website of websitepagina die de zoekmachines in de zoekresultaten tonen. Indien de zoekopdracht relevant is, dan zal Google in veel gevallen de Metatag Title en Metatag Description 1 op 1 in deze resultaten tonen. Het is dus belangrijk om de metatags per pagina goed in te vullen op je website of webshop, omdat Google deze in de meeste gevallen overneemt. Indien Google geen Metatags ziet op je website dan wordt meestal de eerste regels van je website getoond.

Voorbeeld van een snippit:

snippit-voorbeeld1

Zoekresultaten en snippits
Het gebruik van de description metatag vereist iets meer uitleg. Waar de titel van een pagina namelijk altijd terugkomt in de zoekresultaten, gebruikt Google de meta description enkel wanneer deze overeenkomt met de inhoud van de pagina. Deze komt dan terug in de snippit, het stukje tekst dat Google telkens bij de zoekresultaten plaatst. Vul deze metatags dus zeer zorgvuldig in op je website en daardoor kun je precies bepalen wat gebruikers van Google te zien krijgen wanneer jouw website wordt getoond in de resultaten.

Voorbeeld een goede title en description tag in de snippit van Google:

Metatags-title-Description-voorbeeld

Tips voor het schrijven van metatags
Ik heb hieronder enkele tips voor het schrijven van je metatags op een rijtje gezet:
– Gebruik unieke metatags voor iedere webpagina
– Zet relevante zoektermen vooraan in de title en description
– Omschrijf een herkenbaar probleem én geef een oplossing
– Houd de omschrijving kort, bondig en prikkelend
– Eindig met woorden die de lezer aanzet tot actie (Call to Action)

Het maximaal aantal karakters voor in de metatags
Waar je verder ook rekening mee moet houden is het maximaal aantal karakters dat Google in de zoekresultaten kan weergeven. Schrijf je meer karakters, dan zullen gebruikers van Google niet in staat zijn deze te tonen.
– In de title metatag: maximaal 65 karakters
– In de description metatag: maximaal 156 karakters

Tip voor WordPress-gebruikers
Wordpress is een van de meest populaire en beste programma’s om een website mee te maken en te onderhouden. Gebruik je WordPress, dan is het aan te raden eens naar de WordPress SEO-plugin van Yoast te kijken. Deze controleert per pagina of de metatags op de juiste manier zijn toegevoegd.

Controleer je snippit online
Wil je weten hoe jouw webpagina wordt getoond in de zoekresultaten van Google? Dan kun je hiervoor ook deze handige Check Metatag tool op mijn website gebruiken om de snippit te bekijken. Zowel de titel als de meta description wordt getoond, dus controleer even of jij op je eigen website zou klikken. Zou je niet klikken, dan is het dus nodig je metatags aan te passen. Voor hulp hierbij of een uitgebreide analyse van je website kun je vanzelfsprekend contact met mij opnemen. Ik help je dan graag verder je website beter in Google te laten presteren.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0