De tien meest gemaakte fouten op websites

Supertips voor succesvolle mailing
17 november 2015
Supertips online marketing trends
17 februari 2016
Toon alles

De tien meest gemaakte fouten op websites

supertips voor websites

Het ontwikkelen van een goede website is niet eenvoudig en kleine fouten kunnen veel invloed hebben op je online succes. Fouten kunnen voorkomen in de teksten, vormgeving en de techniek van je website. In dit artikel ontdek je de tien meest gemaakte fouten op websites en eenvoudige tips om ze te vermijden.

Welkom op onze website en andere fouten in teksten
Fout 1. De eerste fout in de teksten van websites begint al vaak bij de introductie. Veel mensen kiezen er namelijk voor om de tekst ‘welkom op onze (nieuwe) website’ te gebruiken. Hierbij kun je de vraag stellen: zijn er dan ook bezoekers niet welkom op je website? Je bent toch altijd welkom op een website?!

fouten op websites

Fout 2. Een andere tekst die vaak wordt gebruikt is de omschrijving ‘wij bestaan al sinds…’. Vooral bedrijven die langer bestaan, beginnen hun website met deze openingstekst. Het is echter beter om direct een probleem te omschrijven en de oplossingen die je bedrijf daarbij kan bieden, want mensen en in het bijzonder jongeren voelen zich niet meer aangesproken door teksten als ‘wij bestaan al sinds…’ Laat dus direct zien waar je goed in bent!

Fout 3. Wij kunnen alles: regelmatig willen vooral grotere bedrijven in lange teksten vertellen welke diensten of producten ze allemaal kunnen leveren. Mensen zijn via Google echter vaak op zoek naar een specifieke oplossing voor hun probleem en zoeken vooral naar een specialist of expert op dit gebied. Als ze vervolgens op een website komen waarbij ze niet direct de oplossing voor hun probleem krijgen, omdat het bedrijf op veel vlakken actief is, zullen ze afhaken. Als je veel diensten of producten aanbiedt dan kun je beter aparte websites of landingspagina’s maken om een specifiek onderwerp tot in detail toe te lichten. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue die veel verschillende aparte webshops heeft.

Fout 4. Een belangrijke fout die veel mensen maken met betrekking tot hun website is het gebrek aan zoekwoorden waarop men gevonden wilt worden. Veel bedrijven schrijven website teksten vanuit hun eigen visie en gebruiken daar vaak veel branchespecifieke vaktermen in. Als je weet hoe mensen zoeken in Google, dan kun je de websiteteksten, metatags en buttons zo aanpassen dat de vindbaarheid in Google wordt verbeterd. Een voorbeeld hiervan is een bedrijf in luchttechniek dat hun werkzaamheden beschrijft als onder andere ‘ventilatietechniek’, terwijl het meest naar ‘airco’, ‘airconditioning’ of ‘afzuiginstallatie’ wordt gezocht. Door te analyseren welke zoekwoorden er veel bij Google worden gebruikt, kun je dus je vindbaarheid voor deze woorden bij Google aanzienlijk verbeteren.

Tip: Regelmatig doe ik uitgebreide zoekwoord onderzoeken voor bedrijven op basis van 20 zoekwoorden, waarop zij denken gevonden te willen worden. In de praktijk blijkt dan dat mensen heel anders zoeken en dat er veel gerelateerde populaire zoekopdrachten zijn, waarop de concurrent waarschijnlijk wel gevonden wordt. Je kunt zelf met een door mij ontwikkelde tool bekijken welke zoekwoorden er op dit moment op je website staan: https://www.leesberg.nl/check-zoekwoorden-tool/

Veel gemaakte fouten in vormgeving van websites
Naast de teksten is de vormgeving van websites vaak voor verbetering vatbaar, zo zijn de contactgegevens regelmatig moeilijk te vinden en zijn de onderwerpen in de menubalk nog heel algemeen. Kleine aanpassingen kunnen leiden tot een groter succes van je website.

Fout 5. Contactgegevens zijn vaak moeilijk te vinden op een website, bijvoorbeeld onderaan de pagina. Bezoekers die geïnteresseerd zijn, willen graag wat meer achtergrondinformatie en over het algemeen lezen mensen weinig op een website. Een snel belletje helpt hen om erachter te komen of ze met een betrouwbare partij zaken doen en of dit bedrijf echt een oplossing voor hun probleem kan bieden. Zorg er dus voor dat je gegevens duidelijk op de website vermeld staan.

Fout 6. De onderwerpen in de menubalk zijn vaak heel algemeen, zoals ‘diensten’, ‘producten’, ‘profiel’, ‘projecten’, en ‘over ons’. Google kijkt ook naar deze onderwerpen. Goede onderwerpen in je menubalk zorgen voor hogere posities in Google en bevorderen de CTR (Click Through Rate). Dit laatste is erg belangrijk voor Google, omdat als mensen meer pagina’s op een website bezoeken, de bezoekers dus vonden wat ze zochten. Een websitebezoek, waarbij de bezoekers direct de website verlaten, is volgens Google geen websitebezoek en Google beoordeelt dit met een bounce rate van 100%. Het is dus aan te raden om veel gebruikte zoekopdrachten in de onderwerpen van je menubalk op te nemen.

Veel gemaakte fouten in de techniek van websites
Voor de vindbaarheid van een website is de techniek tevens erg belangrijk. Ook hier kan regelmatig iets verbeterd worden, zoals de implementatie van Google Analytics en het invullen van de meta tags.

Fout 7. Veel websites maken nog geen gebruik van Google Analytics. Dit is één van de meest krachtige website analyseprogramma’s die beschikbaar is. Het programma biedt je onder andere inzicht in het aantal bezoekers van je website, de duur van hun bezoek en het aantal pagina’s dat de bezoekers bekijkt. Aan de hand van deze gegevens kun je de website prestaties verbeteren en je online succes vergroten.

Fout 8. Een andere fout die veel gemaakt wordt zijn niet ingevulde of slechte metatags. Een metatag is een onzichtbaar element in de bron van de website dat specifiek omschrijft waar websitepagina over gaat. Het is aan te raden om een goede omschrijving voor de metatag te gebruiken. Indien de metatag past bij een zoekopdracht in Google en dus relevant is, dan zal Google deze metatags namelijk direct overnemen in de zoekmachine resultaten. Als de tekst in de meta description (omschrijving) aanspreekt dan resulteert dit in meer bezoekers op je website.

Fout 9. Het ontbreken van tools op een website is tevens iets dat regelmatig voorkomt. Het internet gaat snel en veel bedrijven die handige tools aanbieden scoren beter, omdat ze hiermee direct het probleem in kaart brengen of omdat ze hiermee een oplossing aanbieden. Zo kwam ik erachter dat veel mensen zoeken naar ‘check google positie’. Door een gratis tool toe te voegen aan mijn website www.leesberg.nl wcalculator-domoticaordt mijn website goed gevonden bij Google en wordt deze tool vaak gebruikt. Bij slechte uitkomsten van de tool wordt het bewustzijn groter en zal er eerder contact worden opgenomen.

Vaak zijn rekentools ook populair, zoals bijvoorbeeld een Domotica Calculator. Ik kwam er na een analyse achter dat veel mensen zoeken naar ‘wat kost domotica’ en met de calculator kun je heel eenvoudig een berekening laten maken.

Fout 10. De laatste fout die toch nog regelmatig gemaakt wordt, is geen responsive website. Google plaatst websites hoger in de zoekmachine als deze op mobiele apparaten goed getoond worden. Het gebruik van zoekopdrachten op smartphones en tablets neemt enorm toe en vooral oudere websites worden niet goed weergegeven. Vroeger was de levensduur van een website 5 jaar, maar door de snelle technologische ontwikkelingen moet je tegenwoordig je website al om de 3 jaar vervangen.

Wil je meer weten over het bouwen van een succesvolle website? Neem dan contact met mij op!

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0