Google Supertips

5 Supertips voor webmarketing

supertips-voor-webmarketing

Al geruime tijd merk je als bezoeker van websites dat er advertenties staan toegespitst op jouw interesses. Je hebt zojuist gegoogled op een lekker weekendje weg met het gezin. Bezoek je andere websites, die niets met weekendjes weg te maken hebben, dan verschijnen daar advertenties met aanbiedingen voor leuke vakantiehuisjes en tips voor een weekendje weg mét het hele gezin!

Dit verschijnsel heet: retargeting of remarketing. Het komt erop neer dat jouw bezoekgedrag wordt opgeslagen in zogenaamde cookies. U weet wel, waar websites sinds 5 juni 2012 toestemming voor moeten vragen of ze die mogen plaatsen.

Retargeting of Remarketing?
Google noemt behavioral retargeting: het doelgericht plaatsen van advertenties op basis van het surfgedrag van webbezoekers. Op basis van de vastgelegde (zoek)gegevens vult een andere website de beschikbare ruimte met een advertentie die aansluit op jouw zoekgedrag. Dat hoeft overigens niet op basis van een recente zoekopdracht te zijn. Heb je een maand geleden informatie gezocht over een weekendje weg, dan krijg je vandaag de aanbiedingen van dit seizoen als advertentie voorgeschoteld!

Mogelijkheden webmarketing
Natuurlijk biedt retargeting of remarketing mogelijkheden voor webmasters:
• Verbetering van branding: uit het bezoekgedrag kun je afleiden dat de bezoeker is geïnteresseerd in jouw website, producten of diensten. Deze bezoeker krijgt op websites die hij later bezoekt advertenties over jouw website, product of dienst.
Personalisering van het aanbod: je toont alleen advertenties over het product(soort) of de dienst waarin de bezoeker interesse heeft getoond.
• Toename bezoekpercentage: door bovengenoemde punten, is de kans groot dat bezoekers vaker terugkeren op jouw website. En als die ook nog een super aantrekkelijk is ;-)

Wat zijn de voor- en nadelen retargeting?

De voordelen zijn duidelijk:
• meer inzicht in het surfgedrag van je doelgroep
• efficiëntere inzet van het reclamebudget omdat je je direct richt op je doelgroep
• herkenning van advertenties (vertrouwen) waardoor de doelgroep eerder geneigd is te klikken (hogere klikratio)

Er zijn echter ook nadelen:
• kleinere bedrijven (adverteerders) zullen een goed doordacht plan moeten opstellen en een intensieve Adwords remarketingstrategie moeten opzetten om te concurreren met grote(re) bedrijven
• als bezoekers hun cookies verwijderen, is retargeting eenvoudigweg niet mogelijk.

Meer weten over de mogelijkheden van remarketing via Adwords?
Stuur een mail naar:

google remarketing

 

Over Cookiewetgeving
Cookies zijn kleine bestanden met informatie over jezelf en je bezoek aan een website. Deze cookies worden opgeslagen op je eigen computer. Deze informatie kan door webmasters worden uitgelezen.

Er bestaan twee soorten cookies:
1) Technische cookies die voorkeursinstellingen en ingevulde gegevens opslaan om een volgend bezoek aan een website te vergemakkelijken. Je hoeft je gegevens immers niet elke keer opnieuw in te vullen. Bovendien ‘kent’ de site je wensenlijstje en heeft de inhoud van je winkelmandje ‘onthouden’.

2) Commerciele cookies die je surfgedrag vastleggen en naar aanleiding daarvan bezoekersprofielen aanmaken. Op basis daarvan kunnen bijvoorbeeld gericht advertenties worden getoond. Nadeel van deze cookies is ook, dat ze –al dan niet tegen betaling– gedeeld kunnen worden met commerciële partijen.

Hoe kun je cookies verwijderen en je cachegeheugen van je internetbrowser leegmaken?

Cachegeheugen leegmaken en cookies verwijderen in Internet Explorer 7 en 8:
Klik op het wieltje rechtsbovenaan de browser
-> Internetopties
-> Selecteer het tabblad Algemeen
-> Klik onder Browsergeschiedenis op Verwijderen
-> Klik onder Tijdelijke internetbestanden op Bestanden verwijderen
-> Klik op Cookies verwijderen
-> Klik op OK.

Cachegeheugen leegmaken en cookies verwijderen in Mozilla Firefox:
Klik op het menu Extra boven in de browser
-> Recente geschiedenis wissen…
-> Vink de selectievakjes bij ‘Cookies’ en ‘Cachegeheugen’ aan
-> nu wissen

Cachegeheugen leegmaken en cookies verwijderen in Google Chrome:
Klik op de drie liggende streepjes rechtsbovenaan in browser
-> Geschiedenis
-> Selecteer Browsegegevens wissen
-> Selecteer ‘Cookies en andere site- en plug-ingegevens verwijderen’ en ‘Het cachegeheugen leegmaken’
-> Klik op Browsegegevens wissen

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.