Supertips voor Google Adwords Optimalisatie

Supertips voor Google Adwords Optimalisatie

 Adwords optimalisatie tips

Het is tegenwoordig bijna ondenkbaar dat je met een website of webshop niet adverteert via Google AdWords. Door de toegenomen concurrentie en de hoge biedingen op zoekwoorden kunnen de kosten per klik behoorlijk oplopen en wordt rendabel adverteren steeds moeilijker. Met de volgende tips kun je op een vrij eenvoudige manier je Google Adwords campagne prestaties beoordelen en daar waar nodig optimaliseren.

Tip1: Bekijk je Google Adwords vertoningsaandeel

Wat is het Google AdWords vertoningsaandeel?
Het vertoningsaandeel wordt als volgt door Google omschreven: Het  vertoningsaandeel  is het percentage vertoningen dat je hebt ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam. Er zijn verschillende soorten vertoningsaandelen en hieronder bespreek ik de belangrijkste.

Vertoningsaandeel voor zoeken
Het vertoningsaandeel voor zoeken is het percentage vertoningen dat je binnen de veiling van het zoeknetwerk hebt ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam. Hoe hoger dit percentage hoe beter! Indien het vertoningspercentage lager is dan 50% dan zullen de advertenties van concurrenten meer getoond worden.

In deze afbeelding kun je bekijken hoe je vertoningsaandeel voor zoeken via Google Adwords kunt instellen en bekijken.

vertoningsaandeel voor zoeken

Verloren vertoningsaandeel voor Zoeken (positie):
Dit is het percentage van de tijd dat je advertentie niet werd weergegeven in het zoeknetwerk wegens een slechte advertentiepositie. Als je een hoog percentage voor verloren vertoningsaandeel voor zoeknetwerk (rang/positie) hebt, dan zul je deze campagne of advertentie groep inhoudelijk moeten optimaliseren. Als er helemaal geen percentage wordt weergegeven, komt dit mogelijk doordat ergens in deze periode je budget volledig is verbruikt.

In deze afbeelding kun je bekijken hoe je het verloren vertoningsaandeel voor zoeken (positie) via Google Adwords kunt instellen en bekijken.

vertoningsaandeel voor positie

Verloren positie (VP) voor exact zoekwoord voor zoeken
Het vertoningspercentage van exacte zoekwoorden in het zoeknetwerk is het percentage vertoningen dat je hebt ontvangen gedeeld door het geschatte aantal vertoningen in het zoeknetwerk, waarvoor je advertentie in aanmerking kwam voor zoektermen die exact overeenkwamen met je zoekwoorden. Bij een hoog percentage is de relevantie tussen de exacte zoekwoorden en de inhoud van je advertentie dus groot.

In deze afbeelding kun je bekijken hoe je het verloren positie (VP) voor exact zoekwoord voor zoeken via Google Adwords kunt instellen en bekijken.

verloren positie exact zoekwoord

Verloren positie voor zoeken (budget)
Het verloren positie voor zoeken (budget) is het geschatte aantal keren dat je advertentie in aanmerking kwam voor weergave in het zoeknetwerk, maar niet werd weergegeven vanwege een ontoereikend budget. Bij een hoog percentage worden je advertenties dus minder vaak getoond. Vaak komt dit doordat het dagbudget niet toereikend is voor alle klikken die er op een dag gerealiseerd kunnen worden en hierdoor kun je als bedrijf interessante leads missen.

In deze afbeelding kun je bekijken hoe je het verloren positie (VP) voor zoeken (budget) via Google Adwords kunt instellen en bekijken.

verloren positie door budget

Hoe kun je het vertoningsaandeel in Google Adwords verbeteren?
Het budget verhogen is natuurlijk de eerste oplossing die Google adviseert, maar je kunt er ook voor kiezen je campagne te optimaliseren. Hoe vaak je advertentie binnen de advertentieveiling van Google wordt weergegeven hangt namelijk ook af van hoe Google je Adwords campagne en inhoud van je website/webshop beoordeelt. Dus voordat je het budget verhoogd kun je beter eerst je campagne optimaliseren door naar de instellingen te kijken, zoals targeting van je gebied, de advertentieplanning, de inhoud van je advertentie, het bieden op zoekwoorden en de kwalititeitscore van je zoekwoorden.

Tip 2: Maak je targetlocatie kleiner door gerichter te adverteren
Door bijvoorbeeld je campagne niet op een provincie te richten, maar op grote steden binnen een bepaalde provincie kun je de doelgroep verkleinen. Bekijk via Google Analytics waar de meeste bezoekers vandaan komen en pas hier je targeting op aan.

Tip 3: Pas je advertentieplanning aan
Bekijk in Google Analytics per dag op welke tijdstippen je website het meest bezocht wordt en stel je advertentieplanning daarop in. De zoekwoordcombinatie ‘fiets huren’ wordt bijvoorbeeld het meest gezocht tussen 09.00 en 10.00 uur in de ochtend en de zoekwoord ‘camper huren’ wordt het meest toegepast op zondag. Door je advertentieplanning hierop aan te passen kun je tijdens deze periodes meer bieden en haal je hogere posities dan de concurrentie.

Tip 4: Pas de inhoud van je advertenties aan.
Maak extra advertenties aan en zorg dat relevante zoekwoorden ook aan de inhoud van de advertenties worden toegevoegd. Soms is het ook wenselijk om voor bepaalde advertenties en zoekwoorden een aparte advertentiegroep in te richten waarmee je de kwaliteit van de campagne verbeterd.

Tip 5: Bekijk zoekwoorden die goed scoren en voeg deze toe
Binnen Google Adwords kun je de zoekwoorden bekijken waarmee je advertentie werd getoond. Wellicht staan hier nog zoekwoorden tussen die relevant zijn en aan je campagne moeten worden toegevoegd. Ook staan hier vaak zoekopdrachten tussen die geheel niet relevant zijn, maar wel ten koste gaan van je budget. Deze zoekwoorden kun je dan toevoegen als uitsluitingszoekwoorden, zodat je hier geen geld meer aan verspilt.

Zie in de afbeelding hoe je deze zoektermen en uitsluitingszoekwoorden kunt bekijken.

google zoektermen

Veel bedrijven hebben nog zoekwoorden breed staan en ook dit zorgt voor veel onnodige klikken en dus extra kosten. Wijzig deze brede zoekwoorden naar ‘broad match’ door het + teken toe te voegen aan de zoekwoord combinaties. Door bijvoorbeeld +fietsen +huren in te stellen als zoekwoordcombinatie zal de advertentie alléén getoond worden als beide zoekwoorden in de zoekopdracht staan.

Tip 6: Pas je biedstrategie aan
Het vereist wat meer werk, maar handmatig bieden geeft je meer inzicht in de hoogte van de biedingen en hoe je mee doet aan de advertentieveiling van Google. Binnen de zoekwoorden kun je kolommen toevoegen die de hoogste bieding voor de eerste pagina, de hoogste bieding voor bovenaan de pagina of de hoogste bieding voor positie 1 weergeven. Je hebt dan zelf de keuze of je met een bepaald goed scorend zoekwoord wilt meedoen voor dit bedrag om zo verzekerd te zijn van de hoogste positie.

In de afbeelding hieronder zie je hoe je deze biedingen op posities in Google Adwords kunt bekijken.

geschat bod positie1

Tip 7: Bekijk je kwaliteitscore van zoekwoorden
De belangrijkste graadmeter voor Google is de kwaliteitsscore van zoekwoorden. Een hoge kwaliteitscore van je zoekwoorden zorgt ervoor dat je advertenties vaker getoond worden bij Google en dit zorgt er tevens voor dat je hogere posities realiseert van de advertenties in de Google zoekmachine. Een bijkomend voordeel is dat je kosten per klik dalen, omdat tijdens de advertentieveiling van Google je beloond wordt voor deze hoge kwaliteitscore. De kwaliteitscore wordt door Google mede bepaald op basis van de volgende factoren:
– Het aantal klikken (CTR) van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie op basis van historie
– De kwaliteit van de bestemmingspagina, dus hoe vaak komt het zoekwoord voor op de website
– Staat het zoekwoord in de advertentie of advertentiegroep
– Is de zoekopdracht relevant genoeg om de advertentie te tonen

In de afbeelding hieronder zie je hoe je de kwaliteitsscore per zoekwoord in Google Adwords kunt bekijken.

google kwaliteitsscore

Tip 8: schakel een specialist in!
Kom je er niet helemaal uit of wordt het je te ingewikkeld? Dan kun je altijd nog een specialist inhuren om je campagne onder de loep te nemen. Neem contact op en ik help je graag bij de optimalisatie van je Google Adwords account om je prestaties te verbeteren en wellicht kun je er ook nog kosten mee besparen!

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iIGF1dG9wbGF5OyAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
Bekijk de tool welke bedrijven je website bezoeken!