Ken jij de zoekbehoefte van je klanten?

Ken jij de zoekbehoefte van je klanten?

supertips google Internet Marketing

Verschil traditionele marketing en internet marketing
Bij traditionele marketing staat het in kaart brengen van de behoefte van de consument centraal, waarbij wordt uitgegaan van de Marketing Mix nl. product, prijs, promotie en plaats op basis van marktonderzoeken. Daarentegen wordt bij Internet Marketing steeds meer uitgegaan van de zoekbehoefte van de consumenten bij Google. Als je de zoekbehoefte via online gratis tools goed in kaart weet te brengen, dan kun je daar de inhoud van je website of webshop op aanpassen. Om structureel hogere zoekresultaten bij Google te realiseren moeten goed presterende en relevante zoektermen worden toegevoegd aan o.a. de teksten, de knoppen en de metatags op je site.

Bekijk in deze Supertips de 5 tools om de zoekbehoefte in kaart te brengen:

Tool 1: Google Trends
google trends zoekbehoefteBekijk of de trends voor je meest relevante zoekwoorden dalende of stijgende zijn en in welke regio’s deze zoekwoorden het meest worden gebruikt. Via deze tool kun je ook bekijken welke gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten stijgend in populariteit zijn.

 

Tool 2: Google Adwords zoekwoordplanner
Bekijk met deze tool van Google Adwords wat de meest gebruikte zoektermen of gecombineerde zoekwoorden zijn. (gem. maandelijkse zoekopdrachten) Je kunt met deze tool ook goed zien wat de kosten per klik (voorgestelde bod) zijn en of de concurrentie normaal, hoog of laag is. Voorwaarde voor het gebruik van deze tool is dat je wel een Google Adwords account moet hebben.
google Zoekwoordenplanner

Tip: Met deze tool kun je ook goed bekijken welke zoekwoorden je moet uitsluiten, zodat je deze kunt toevoegen aan je Google Adwords campagne!

Tool 3: Check zoekwoorden tool
Bekijk met deze tool of de veel gebruikte populaire zoekopdrachten ook op je site staan. De zoektermen moeten minimaal 4x voorkomen en de teksten moeten bij voorkeur min. 400 tot max. 500 woorden bevatten, waarbij je moet streven naar een zo hoog mogelijk zoekdichtheidspercentage

Tool 4: Check Metatags tool
Controleer of je Metatags in orde zijn en pas deze zo nodig op je website aan. De tool op mijn website geeft gelijk een advies hoe je deze het beste kunt verbeteren. Google toont bij een relevante zoekopdracht de Metatag omschrijving (Meta Description) op de resultatenpagina en het is dus belangrijk dat ook hier de juiste zoekwoorden worden getoond.

Tool 5: Check Positie tool
Met deze tool kun je voor de belangrijkste zoekwoorden bekijken welke positie je realiseert in de Google Zoekmachine. Sta je niet in de top 100 dan heeft het weinig zin om voor dit zoekwoord je website te optimaliseren, omdat het moeilijk zal zijn om op korte termijn met SEO de eerste pagina van Google te bereiken. Sta je echter met de zoekterm op pagina 1 of 2 dan kun je door de inhoud van je site te optimaliseren om hogere posities realiseren.

Tool 6: Google Search Console
Google Search Console ZoekbehoefteMet de Google Search Console heb je de mogelijkheid om te bekijken met welke zoekwoorden je site op dit moment gevonden wordt. Bekijk of daar zoekwoorden bijstaan die je kunt gebruiken voor de optimalisatie van je website. Je kunt ook vanuit Google Analytics een koppeling maken met Google Search Console, zodat je de zoekopdrachten ook via dit programma van Google kunt bekijken en analyseren.

 

Kortom als je weet hoe mensen zoeken en hoe Google jouw website analyseert en toont in de Google zoekmachine dan kun je daar enorm veel profijt van hebben. Steeds meer bedrijven zetten echter hoge budgetten in voor internet marketing en het zal wellicht moeilijk zijn met deze bedrijven te concurreren. Het realiseren van zoekresultaten op de eerste pagina van Google zal dan lastig zijn, maar met een gedegen zoekwoorden onderzoek kun je wellicht ook een niche markt vinden met zoekopdrachten die door deze multinationals of grote ondernemingen nog niet gebruikt worden.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van SEO of wil je een gedegen onderzoek uitbesteden? Neem dan contact op en we gaan gezamenlijk bekijken wat de mogelijkheden zijn en met welke zoekwoorden je betere zoekresultaten kunt behalen.

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iIGF1dG9wbGF5OyAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
Bekijk de tool welke bedrijven je website bezoeken!