Supertips 6 onmisbare WordPress Plugins Deel 1
19 oktober 2018
Supertips SEO Trends 2019
18 januari 2019
Toon alles

Supertips 6 onmisbare WordPress Plugins deel 2

supertips voor wordpress plugins

In de vorige blog heb ik zes WP Plugins de revue laten passeren die websites sneller en veiliger maken (zie blog Supertips voor WordPress Plugins deel 1). Deze keer aandacht voor vijf plugins die mogelijkheden bieden om in contact te komen met je (potentiële) klanten, bijvoorbeeld:
• door e-mailadressen vast te leggen voor een nieuwsbrief
• om te chatten met je bezoekers
• geïnteresseerden, door middel van push berichten, op de hoogte houden van aanbiedingen of nieuws over jouw shop of bedrijf.
Als jouw website de interesse van een potentiële klant heeft gewekt, wil je graag in contact met hem of haar komen èn blijven! Je wilt bezoekers toevoegen aan je mailbestand en ze benaderen. Alleen maar e-mailadressen verzamelen is niet genoeg!

Natuurlijk hartstikke mooi om een uitgebreid bestand te hebben van (mogelijke) klanten/geïnteresseerden, maar de praktijk leert dat het actief en persoonlijk benaderen van bezoekers een grotere conversie oplevert. Je haalt meer uit je website met een uitgekiende en bezoekersvriendelijke call to action, waarna je ze daarna kunt benaderen via een persoonlijke e-mail! Daarom vijf plugins om direct met bezoekers in contact te komen!

OneSignal
Met OneSignal kunnen bezoekers zich ‘inschrijven’ om pushberichten te ontvangen als jij iets te melden hebt. Bijvoorbeeld als je nieuwe artikelen of acties op je site hebt geplaatst, maar bijvoorbeeld ook als bezoekers een bepaalde tijd -en die tijd bepaal jij zelf- jouw site niet hebben bezocht. En, voor de duidelijkheid, pushberichten verschijnen (ook) als bezoekers actief zijn op andere dagen en andere sites! De ervaring leert dat de conversie 10% hoger ligt dan bij standaard e-mailmarketing! One Signal

Icegram

Met ijs heeft het niets te maken. ICE staat voor: Inspire, Convert en Engage, waarbij de laatste, het ‘in contact komen’ (engage) de belangrijkste is. Op je site, of liever: over de pagina’s heen, kun je popups laten verschijnen, zwevende call to actions, top of side bars, likeboxen, berichtboxen, full screen overlays en meer aandachttrekkers die bezoekers inspireren (inspire) om, bijvoorbeeld, hun e-mailadres achter te laten of om de site nog niet te verlaten (de zogenaamde abandonment recovery action). Zorg er wel voor dat je bezoekers inspireert, dat je ze ‘prikkelt’ om te klikken. Word geen ‘stoorzender’ op je eigen site; bedenk ook dat overdaad schaadt! Icegram

Chat
De mogelijkheid voor bezoekers om live met een medewerker te chatten, draagt bij aan een grotere klanttevredenheid en hogere conversie! Uit onderzoek blijkt dat 67 procent van alle mensen de voorkeur geeft aan chatten boven bellen of mailen. Daarnaast geeft 53% van die mensen aan liever/makkelijker/eerder te kopen bij een website waar chatten met een medewerker mogelijk is.

Tidio Live Chat of Tawk.to
Met Tidio Live Chat of Tawk.to is klantcontact eenvoudig te realiseren. Het zijn gratis plugins waarmee bezoekers direct een medewerker kunnen benaderen: “heeft u deze ook in maat XXL?”. Omgekeerd kun je ook zelf het initiatief nemen: “kan ik u ergens mee helpen?”. De plugin Tidio Live Chat ondersteunt ook Android en iOs zodat je niet achter je computer hoeft te zitten om vragen te beantwoorden! Met de gratis versie van Tidio kun je drie agents inzetten. Heb je behoefte meer agents of wil je 24/7 voor je bezoekers bereikbaar zijn, dan biedt de betaalversie die mogelijkheid. Als jij en jouw agents slapen, dan staat een chatbot je bezoekers te woord! Ook handig: je kunt Tidio koppelen aan je Facebook-bedrijfspagina, zodat je je Facebook Messenger-berichten ook vanuit Tidio kunt beantwoorden. Tido Live Chat of Tawk To.

Facebook Messenger Live Chat
Je kunt natuurlijk ook gebruikmaken van Facebook Messenger. Er bestaan verschillende plugins om dat te doen. Een daarvan is Facebook
Messenger Live Chat van Zotabox. Een aantal instellingen zijn voor de hand liggend, zoals de taal en het opgeven van een welkomstbericht:
‘Hallo, waarmee kunnen wij u helpen?’. Daarnaast moet je je Facebook Fanpage opgeven en deze ‘whitelisten’: invoeren in de lijst met toegestane pagina’s. Deze uitgebreide gratis plugin biedt meer dan alleen een chatmogelijkheid via Facebook Messenger. Je kunt je social buttons toevoegen, een top bar, popup’s, slide bar enzovoort. Veelzijdig! En de betaalversie biedt nog meer. Facebook Messenger Live Chat

Wordfence
De vorige blog ging over veiligheid en snelheid. Eén plugin wil ik daar nog aan toevoegen: Wordfence. Dit ‘digitale hekwerk’ voor WordPress biedt bescherming op verschillende niveaus. Een firewall beschermt jouw site en je kunt scannen op, bijvoorbeeld, malware en backdoors, inlogpogingen detecteren en gebruikers uitsluiten die (te) vaak proberen in te loggen. Wordfence is gratis, maar wil je alle mogelijkheden benutten, dan is er een uitgebreide betaalvariant. Wordfence

Wie het nog niet heeft, doet er goed aan om een chatfunctie aan de site toe te voegen. Veel chat-plugins bieden meer mogelijkheden in de betaalde variant. De meest aansprekende is de chatbot-functie. De chatbot geeft bijvoorbeeld automatisch antwoorden op veelgestelde vragen. Misschien wel belangrijker: de chatbot staat 24/7 paraat! Niet iedereen is hier nog van gecharmeerd maar, mits goed toegepast, kan het een duidelijk toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf! In mijn decemberblog besteed ik aandacht aan chatbots: iets voor jouw? Iets voor de bezoekers van je site?

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0