Supertips Adverteren op Youtube

supertips adverteren op youtube

Kijk je wel eens een filmpje op YouTube? Dan ben je niet de enige! YouTube is zo’n beetje gaan behoren tot een daily routine van een grote groep mensen. In cijfers:
• YouTube kent bijna twee miljard gebruikers wereldwijd
acht miljoen van die gebruikers zijn Nederlands
• per dag worden meer dan een miljard filmpjes bekeken
• elke minuut wordt ongeveer vijfhonderd uur aan video’s geüpload
• van de 40- tot 65-jarigen gebruikt meer dan 50% YouTube
• van 20 tot 40 jaar is dat 75%
• bijna 90% van de 15 tot 20 jarigen is regelmatig te vinden op YouTube

We kijken 1 miljard uur per dag naar YouTube! (Bron: www.ad.nl/tech)

Vraag: adverteer jij al via YouTube? Niet? Heb je er al eens aan gedacht om dat wel te gaan doen? Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw bedrijf, product, merk, goede doel, innovatie enzovoort bij een grote groep mensen onder de aandacht te brengen. Nu even onder jouw aandacht: TrueView van Google.

Google TrueView videoadvertenties
TrueView is het advertentieplatform van YouTube. Het heet TrueView omdat je alleen betaalt als kijkers jouw video bekijken (Costs per View) of interactie hebben met elementen uit de video. Je betaalt dus niet voor per ongeluk aangeklikte video’s of video’s die na een paar seconden weer worden weggeklikt. Er zijn drie typen advertenties:
• Videoadvertenties (voorheen: InStream-videoadvertenties)
• TrueView-advertenties met discovery (voorheen: TrueView In-display-advertenties)
• Bumperadvertenties
Als onderdeel van Google Ads zorgt TrueView ervoor dat jouw video’s worden bekeken door een (doel)groep waarvan je weet dat deze interesse heeft. Omdat je zelf kiest wat je wilt betalen voor een vertoning, wordt jouw advertentie tegen de juiste prijs bij de juiste doelgroep weergegeven.

Videoadvertenties
Dit zijn advertenties die vóór, tijdens of na andere video’s worden afgespeeld. Deze advertenties worden getoond:
• op YouTube-weergave- en -kanaalpagina’s
• in video’s op sites
• in apps van partners in het Display Netwerk.
Je kunt de kijker de mogelijkheid bieden om een advertentie na vijf seconden over te slaan. Kosten worden alleen berekend als er:
• dertig seconden van de video wordt bekeken (of de gehele video als deze korter is)
• interactie is met de video.

adverteren op youtube

Videoadvertentie met wegklikmogelijkheid

Als je slim bent, zet je de toon van jouw boodschap in de eerste vijf seconden van de video. Bezoekers die het filmpje wegklikken hebben dan toch een indruk (branding). En wegklikkers kosten je niks! Klein voorbeeldje:
Niet:
Kent u dat? Uw zoontje heeft vriendjes uitgenodigd voor zijn verjaardagsfeestje. Nou, dan begrijpt u het wel: vele kleine handjes maken evenzovele grote vlekken. Maar gelukkig is er VlekWeg van De Poetsers!
Wegklikkers hebben geen zin in zoontjes, verjaardagen en feestjes en zullen nooit weten waar de advertentie over gaat en dat jouw product bestaat!
Wel:
Verwijder vlekken snel, met VlekWeg van De Poetsers! Kent u dat? U zoontje heeft…
Wegklikkers hebben nog steeds geen zin in zoontjes, verjaardagen en feestjes maar krijgen wel de naam van jouw bedrijf en product mee! En dat is wat je wilt!

TrueView-advertenties met video discovery
Advertenties met video discovery zijn bijzonder geschikt voor de promotie van langere videocontent. Ze worden weergegeven op YouTube-zoekresultaten¬pagina’s, op weergavepagina’s op desktopcomputers, op m.youtube.com en op de homepage van de mobiele app. De advertenties met video discovery bestaan uit een miniatuurafbeelding (thumbnail) uit jouw video met maximaal drie regels tekst. Afhankelijk van de plek waar de advertentie wordt weergegeven, kunnen formaat en uiterlijk verschillen. Als een gebruiker op de advertentie klikt, wordt de YouTube-weergave- of -kanaalpagina geopend om de video te bekijken.

De video wordt dus niet in het advertentieblok zelf afgespeeld. Advertenties met video discovery sporen gebruikers altijd aan om erop te klikken en de video te bekijken! Er worden alleen kosten in rekening gebracht als bezoekers op de thumbnail klikken om de advertentie te bekijken.

Bumperadvertenties
Bumperadvertenties zijn korte videoadvertenties die zijn ontworpen om meer klanten te bereiken en de bekendheid van jouw merk te vergroten via branding. Ze worden afgespeeld vóór, tijdens of na een andere video op YouTube of het Google Display Netwerk en mogen maximaal zes seconden duren! Kijkers kunnen de advertentie niet overslaan.
Je betaalt op basis van het aantal vertoningen, wat gelijk staat aan het aantal keer dat jouw advertentie is weergegeven. Gebruik deze indeling als je een brede groep kijkers wilt bereiken met een korte, makkelijk te onthouden boodschap. Bumperadvertenties maken gebruik van CPM-biedingen (kosten per duizend vertoningen). Je betaalt dus elke keer als jouw advertentie duizend keer is vertoond.

adverteren op youtube 3

Voor de mobielen: Outstream videoadvertenties
Outstream-advertenties zijn videoadvertenties uitsluitend voor mobiele apparaten (telefoons en tablets). Ze worden weergegeven op partnerwebsites en in apps. De advertenties beginnen zonder geluid. Door erop te tikken zet je het geluid aan. Adverteerders betalen alleen als meer dan de helft van de advertentieruimte op het scherm twee seconden of langer is weergegeven. De indeling is ontworpen om het bereik van videoadvertenties te vergroten en meer klanten te bereiken tegen een gunstige prijs. Er worden kosten in rekening gebracht voor Outstream-advertenties op basis van zichtbare kosten per duizend vertoningen (vCPM). Je betaalt alleen als iemand jouw video twee seconden of langer bekijkt.

Video adverteren?
Wil je ook ‘binnenkomen’ bij YouTubers? Jouw product of dienst promoten via Outstream of Bumpers? Wil je weten hoe je jouw bedrijf het beste promoot in het videonetwerk van Google? Er zijn genoeg mogelijkheden binnen een potentieel grote doelgroep en de kosten zijn beheersbaar te houden! Wil je weten hoe jouw video-investeringen meer geld kunnen opleveren dan ze kosten? Neem contact met mij op en, via een videoverbinding, leg ik je graag alles uit!

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iIGF1dG9wbGF5OyAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
Bekijk de tool welke bedrijven je website bezoeken!