Supertips voor Google Adwords

supertips-voor-Google-Adwords-Ads

De Google zoekmachine heeft onlangs de indeling voor het tonen van advertenties op desktops gewijzigd. De Google Adwords tekstadvertenties aan de rechterkant zijn volledig verdwenen. Bovenaan de zoekresultaten pagina staan nu vier Adwords advertenties en onderaan de pagina staan meestal één tot drie advertenties. De organische zoekresultaten zijn daardoor op desktops nauwelijks meer zichtbaar. Wel worden er nog aan de rechterkant de Google Shopping resultaten getoond en Google Maps resultaten, indien naar er een plaatsnaam of bedrijfsnaam wordt gezocht. In de toekomst verwacht ik dat aan de rechterzijde ook meer Youtube en advertentie banners zullen worden getoond.

google adwords advertenties

Voorbeeld nieuwe indeling Google zoekmachine advertenties

Welke gevolgen heeft dit voor adverteerders?
Deze verandering heeft veel gevolgen voor adverteerders bij Google, aangezien de concurrentie om getoond te worden op positie 1 t/m 4 groter wordt. Bovendien zakken de organische zoekresultaten naar beneden en deze zijn daarom op veel beeldschermen niet meer zichtbaar zonder naar beneden te scrollen. Google heeft hiermee een nieuwe strategie om nog meer omzet te realiseren, doordat er relatief veel meer op deze eerste 4 advertentieposities bovenaan de pagina wordt geklikt. Bovendien nam het aantal klikken op tekstadvertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten pagina de afgelopen jaren sterk af. Hiermee creëert Google ook meer ruimte aan de rechterzijde voor de succesvolle Google Shopping advertenties, die de producten van webshops met hun afbeelding en prijs tonen. Gezien het feit dat er steeds meer producten online gekocht worden, is het logisch dat ook steeds meer mensen klikken op deze advertenties. De klikfrequentie (CTR = Click Through Rate) voor Google Shopping advertenties ligt vaak boven de 4%, terwijl dit bij tekstadvertenties meestal rond de 2% is. De nieuwe indeling van de advertenties op de pagina met zoekresultaten zal Google dus nog meer winst opleveren.

Nummer één!
De strijd op positie 1 t/m 4 wordt dus groter en deze posities zijn niet te realiseren door simpelweg meer geld bieden dan de concurrentie op deze zoekwoorden. Google zet namelijk niet altijd de advertentie bovenaan van het bedrijf dat het meeste geld biedt op een zoekwoord. Google kijkt met name ook naar de kwaliteitsscore van een zoekwoord, de klikfrequentie (CTR) van de advertentie, de gebruikte zoekwoorden in advertentieteksten en de ervaring op de bestemmingspagina.
De gebruikerservaring van de zoekmachine is voor Google een belangrijk punt en daarom worden ook de meest relevante advertenties alleen op de eerst vier posities getoond. Het kan dus zijn dat bedrijven met veel relevante zoekwoorden op hun website of webshop en goed inhoudelijk opgezette Google Adwords advertenties op de eerste positie bij Google staan en toch minder per klik betalen. Google beloond eigenlijk op deze manier de adverteerder met de meeste relevantie. Google is dus er veel aan gelegen om de gebruikerservaring voor het gebruikt van advertenties te vergroten.

Stukje Google geschiedenis
Feit is dat de organische zoekresultaten dus steeds minder worden getoond, terwijl de oprichters van Google (Larry Page en Sergey Brin) in 1996 juist een zoekmachine wilde opzetten voor (mede)studenten om ze echt relevante informatie te tonen, terwijl de meest gebruikte zoekmachine van destijds zoals Startpagina, Lycos en Altavista alleen maar advertenties toonden. De eerste investeerders die Page en Brin hielpen bij het opzetten van de Google zoekmachine eisten echter dat zij op zoek gingen naar een verdienmodel. Ze bedachten hiervoor de advertenties aan de rechterkant (die nu verdwenen zijn) en noemden deze “gesponsorde links”. De naam gesponsorde links is in de loop van de tijd nog wel gewijzigd in de afkorting Adv., maar het voluit geschreven woord ‘advertentie’ wordt bewust nog steeds niet gebruikt.

Google Adwords

Tips voor Adwords adverteerders:
Tip 1: Door de zoekbehoefte bij Google in kaart te brengen weet je hoe een website of webshop moet optimaliseren voor zowel organische vindbaarheid (SEO) als voor Google Adwords advertenties (SEA).
Tip 2: Als je weet met welke zoekwoorden of zoekwoord combinaties wordt gezocht dan kun je daar de inhoud van je webpagina’s en advertenties op aanpassen. Door de website inhoudelijk te verbeteren en te voorzien van meer unieke of veel gebruikte relevante zoekwoorden of zoekwoord combinaties, kun je de kwaliteitsscore van zoekwoorden verhogen. Met deze hogere kwaliteitsscore realiseer je dus hogere advertentieposities en wordt dit door Google beloond met een lagere kostprijs per klik. Kortom zorg voor een goede bestemmingspagina. Laat zoekwoorden minimaal 4x voorkomen op je webpagina en zet deze zoekwoorden bij voorkeur ook in je knopnamen en metatags.
Tip 3: Optimaliseer de inhoud van je Google Adwords advertentieteksten en voorzie deze van de juiste zoekwoorden. Hoe vaker een zoekwoord in een advertentie voorkomt, hoe groter de kans dat deze getoond wordt op positie 1/m 4.
Tip 4: Breid je advertenties uit met zoveel mogelijk Extensies zoals Sitelinks, Highlights, Website-Informatie en voeg hier ook de relevante zoekwoorden aan toe.
Tip 5: Optimaliseer je biedingen op deze zoekwoorden door handmatig te gaan bieden en je te focussen op zoekwoorden of zoekwoordcombinaties die echt relevant zijn en dus zorgen voor meer conversies.
Tip 6: Maak zo nodig een aparte advertentie groep aan om de resultaten beter te kunnen analyseren.
Tip 7: Kijk ook naar eventuele niche markten. Veel adverteerders bij Adwords bieden nog op algemene brede zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld loodgieter, waarbij de concurrentie groot is en de kosten per klik steeds meer stijgen. Door je te richten op een specialisme zoals riolering met de zoekwoorden ‘afvoer verstopt’ kun je tegen lagere kosten betere resultaten verkrijgen.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je website of Google Adwords campagne? Neem dan contact met mij op!

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iIGF1dG9wbGF5OyAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
Bekijk de tool welke bedrijven je website bezoeken!