Supertips Google PageRank Checker tool

Heeft jouw website een goede PageRank?

PageRank, het hoe en wat
Het algoritme achter de PageRank werd al in 1996 ontwikkeld door Larry Page en Sergey Brin, de latere oprichters van Google. Het woord PageRank is hierbij trouwens een leuke woordspeling. Het verwijst in het Engels, zowel naar de door het algoritme berekende rang van een webpagina, als naar de achternaam van Larry Page.

De basis van het algoritme is vrij simpel. Een pagina op een website krijgt een hogere rang naarmate deze meer links binnenkrijgt vanaf andere websites. Links vanaf sites die al een hoge PageRank hebben tellen daarbij zwaarder mee dan links vanaf sites met een lage PageRank. Google gebruikt deze informatie vervolgens om verschillende websites in de zoekresultaten te rangschikken.

Controleer de PageRank van je eigen site
Wil je weten wat de PageRank van je eigen website is? Dan kun je daarvoor mijn PageRank Checker Tool gebruiken.

Let er wel op dat verschillende pagina’s van je website ook elk verschillende PageRanks kunnen hebben. Het is dus aan te raden niet alleen de hoofdpagina (homepage), maar ook andere belangrijke pagina’s op je website te controleren.

De laagst mogelijke score is 0 en de hoogst mogelijke is 10. De meeste websites halen een score van 3. Heeft je website een PageRank van 4 of 5 dan is dat al erg goed. Ontzettend populaire websites, zoals bijvoorbeeld YouTube of Wikipedia, halen een score van 9.

Is je PageRank 0?
Let er wel op dat een score van 0 niet meteen betekent dat je website ook daadwerkelijk slecht presteert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je site nieuw en nog niet door Google geïndexeerd is. En zelfs als je nieuwe website geïndexeerd is, wat meestal enkele uren of dagen duurt, kunnen er daarna weken tot zelfs maanden voorbijgaan voordat Google ook echt een PageRank toekent. Tot die tijd wordt vaak aangegeven dat je score 0 is. Verder krijgen ook websites die door Google worden uitgesloten en erg oude, niet meer relevante sites een score van 0 toegekend.

Staar je niet blind op je PageRank
Een laatste advies dat ik je tenslotte wil geven is je niet blind te staren op de PageRank van je website. Zeker, het is een factor die Google meeneemt bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Er zijn sinds 1996 echter ook talloze andere factoren bijgekomen. Zo houdt Google bijvoorbeeld rekening met de leeftijd van je website, de snelheid, de lengte van de artikelen en het aantal relevante zoekwoorden. In totaal zijn er zelfs meer dan 200 verschillende factoren die de positie van je site in de zoekresultaten kunnen beïnvloeden.

Kortom, controleer gerust de PageRank van je website met behulp van mijn PageRank Checker Tool. Het is en blijft een goede indicatie van hoe belangrijk Google vindt dat de website is. Houd echter ook in je achterhoofd dat het slechts een van de vele factoren is die de uiteindelijke positie in Google bepaalt.

Wil je meer weten over Google zoekmarketing of wil je dat je website beter gevonden wordt bij Google? Neem dan contact met mij of bel naar 0251-764103 voor een afspraak of meer informatie.

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen