Google Supertips

Supertips voor Google Search Console

supertips voor google search console

Verbeter je Google ranking met tips & tools voor broken links

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je klikt op een link en je krijgt de melding dat de server niet is gevonden. Of je scherm laat een 404-error zien. In alle gevallen bestaat de link niet meer. De webmaster heeft misschien een pagina verwijderd of de url gewijzigd. Of de domeinnaam is er helemaal niet meer. Ook kunnen interne links uitmonden in 404-pagina’s wanneer je bijvoorbeeld een gelinkt artikel van je website afhaalt. Al met al kan na een verloop van tijd door interne en externe factoren het aantal broken links op een website flink oplopen.

Waarom moet je broken links voorkomen?
Broken links zijn niet gunstig voor je ranking in de zoekmachines. Google houdt van verbinding en gebruikersvriendelijkheid. Wordt de zoekrobot gehinderd door niet werkende links, dan zie je dat terug in een lagere positie van jouw website in de zoekresultaten. Bovendien kun je ook bezoekers van je website wegjagen, doordat het klikken op een broken link irriterend is. Daarbij geeft het ook een verwaarloosde indruk van je website. Zorgen voor goed werkende interne en externe links is dus een belangrijk onderdeel van de link optimalisatie van je website.

Met welke tools zijn er om broken links te vinden op je website?
google search consoleMisschien schrikt de aanpak van broken links je af. Het is inderdaad een enorme klus om alle webpagina’s te checken op de werking van links. Gelukkig zijn er allerlei handige tools waarmee je snel broken links kun opsporen:
Google Search Console: deze gratis tool biedt allerlei inzichten voor een goed werkende website. Ook kun je Google Search Console inzetten voor je link optimalisatie. Hiervoor ga je naar ‘Crawlen’ en daarna naar ‘Crawlfouten’. Zo ontdek je snel welke pagina’s op jouw website een 404-errorcode hebben.
Broken Links at a Glance of Broken Link Check: met deze eveneens gratis tools kun je na het invoeren van je url eenvoudig je website testen op dode links. De enige beperking is dat er maximaal 1000 links geprobeerd worden.
Plugin voor WordPress websites: is jouw website gemaakt met WordPress? Dan kun je kiezen voor een handige plugin. Hiermee kun je alle pagina’s met een 404-fout automatisch laten omzetten naar een 301-pagina of een andere status. Een 301-variant zendt de bezoeker direct door naar een nieuwe pagina die je zelf kunt instellen. Hierdoor blijft je link juice op peil.

Maak voor alle zekerheid een verrassende error-404
Denk je dat je ondanks een goede link optimalisatie toch 404-foutmeldingen niet kunt vermijden? Zorg dan voor een informatieve en verrassende error-404-pagina. Bied je bezoekers de kans om via deze pagina snel te vinden wat ze zoeken door bijvoorbeeld links naar diverse categorieën te publiceren. Daarbij vergroot een informatieve error-404-pagina in de huisstijl van je website de kans dat een bezoeker doorklikt.

Onderhoud je link optimalisatie door regelmatig links te checken
Het bereiken van een goede link optimalisatie is veel werk. Je bouwt niet alleen lang aan een intern en extern netwerk van links, maar je moet het ook goed onderhouden. Anders maak je het effect van een goede linkbuilding teniet. Werken links van jouw website niet meer? Zorg daarom snel dat dit in orde komt!

Vraag hulp aan een expert voor link optimalisatie
Zie je tegen het optimaliseren van je links op? Of heb je geen tijd? Concentreer je dan op zaken waar je goed in bent en geef het opsporen en repareren van broken links uit handen aan een expert. Kies je voor mijn diensten? Dan kun je rekenen op een website met goed werkende links die hoger scoort in de zoekresultaten en gebruiksvriendelijker is voor je bezoekers. Neem voor meer informatie contact op.

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.