Supertips SEO Trends 2019

Supertips SEO trends 2019

Zoekt en gij zult vinden?

Als we zoeken op internet, dan gebruiken we met z’n allen voornamelijk Google. Maar zoeken en gevonden worden op internet is niet meer wat het was. De Google zoekmachine blijft namelijk slimmer worden! Het gaat niet meer zoals vroeger. Toen probeerde je, om je site vindbaar te maken, zoveel en vaak mogelijk zoekwoorden (keywords) in de teksten te stoppen. Een synoniemen naslag bij de hand hebben werd belangrijk, omdat Google inmiddels ook weet dat, bijvoorbeeld, tweewieler en (e-)bike andere woorden zijn voor fiets.

Tegenwoordig leidt het veelvuldig gebruik van keywords -en synoniemen- juist tot een lagere ranking in de zoekresultaten van Google. En dat komt onder andere omdat Google de context van een pagina (beter) kan interpreteren. De linkbuilder krijgt het daardoor ook moeilijker. Het gaat er namelijk niet om dát er op andere pagina’s naar jouw site wordt gelinkt, maar ook dat die link een relevant onderdeel van de content uitmaakt!

Zoeken verandert dus. Of liever: het gevonden worden. Hoe ziet 2019 eruit? Wat moet je doen om jouw site hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen?

Wat blijft?
Een paar open deuren die, anno 2019, voor sommigen toch nog altijd dicht zijn:
• de site moet relevant, duidelijk en to-the-point zijn
• zorg ervoor dat pagina’s snel laden, bij voorkeur binnen de 1.5 seconde
• maak je site mobile friendly
• voorkom taalfouten
• de belangrijkste zoekterm staat in de URL (webadres), in de titel van de pagina en in de eerste honderd woorden
• geef een duidelijke omschrijving waarover de pagina gaat in de description metatag
• zoektermen zijn er voor gebruikers, niet voor Google!

Waar moet je rekening mee (gaan) houden?

Zoekwoorden minder relevant: ik schreef het al, Google begrijpt de context van artikelen steeds beter. Richt je daarom op de kwaliteit van de tekst en niet op zoekwoorden en zoekopdrachten!

Voice search: sinds eind 2018 kun je in het Nederlands vragen stellen aan Google Assistant. Maar het gesproken woord werkt anders dan intikken van teksten (vaak steekwoorden). Bij een smartphone of tablet kan voice search nog resulteren in een schermpje met links, maar bij Google Home, de slimme luidspreker, of in de auto werkt dat heel anders. De zoekterm is veel langer, meestal informeler – je stelt een vraag – en er is maar ruimte voor één antwoord. En hoe zorg je dan dat dat jóuw antwoord is?

Visual search: een zoekmethode om in de toekomst rekening mee te houden. Bij visual search richt je de camera van je smartphone op een object en Google of, bijvoorbeeld, Pinterest geeft er informatie over. Pinterest werkt op twee manieren met visual search: 1) je wijst onderdelen in een bestaande afbeelding aan om vergelijkbare pins te zoeken en 2) met Pinterest Lens maak je een foto van een object en krijg je er informatie over, toont Pinterest afbeeldingen van soortgelijke objecten en/of zie je waar het te koop is en voor welke prijs. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan visual search: zo is het verboden om je telefoon op personen te richten om te achterhalen wie het is. Maar je kunt je voorstellen dat je bij een stedentrip op die manier informatie krijgt over bezienswaardigheden.

Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness: oftewel Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Dit E-A-T-principe is voor Google de maatstaf voor kwaliteit. Hoe beter een site scoort op deze punten, hoe hoger het in de zoekresultaten staat. Maar wat verstaat Google onder E-A-T? Waaraan moet jouw site voldoen om goed te scoren?
Expertise – de optelsom van kennis en ervaring. Het gebruik van technische of vakspecifieke termen is een indicatie dat de auteur de nodige kennis bezit over het onderwerp. Hetzelfde geldt voor bronvermeldingen en verwijzingen naar (vakwetenschappelijke) literatuur. Ook de naam van de auteur neemt Google mee in zijn beoordeling: als de schrijver vele publicaties over hetzelfde onderwerp heeft geschreven, is hij of zij een expert op zijn/haar vakgebied. Als laatste wordt de geloofwaardigheid van sites en auteurs meegewogen. Heeft de site bijvoorbeeld belangrijke prijzen gewonnen of is jouw bedrijf, of de auteur van een artikel/pagina, een autoriteit op zijn/haar vakgebied?
Autoriteit – Hoe controleert Google of een site autoriteit is op het onderwerp of de informatie die het verstrekt? Een belangrijke factor hierbij zijn de inkomende links. Naar websites met waardevolle informatie wordt vaak verwezen en zij scoren vaak bovengemiddeld hoog in de zoekresultaten. Maar dat betekent niet dat alle backlinks even hard meetellen. Ik schreef in het begin niet voor niets dat linkbuilders het moeilijker krijgen. Google schat namelijk ook de inkomende links naar waarde. Een link van een toonaangevende krant of wetenschappelijk bureau legt meer gewicht in de schaal dan een verwijzing van een van de vele internetfora.
Betrouwbaarheid – het spreekt voor zich dat een bezoeker van een website op aan moet kunnen. Een site moet veilig en gebruikersvriendelijk zijn om vertrouwen te winnen van zowel de bezoekers als Google! Dat vertrouwen bouw je onder meer op als je site:
• beschikt over een beveiligde verbinding (HTTPS)
• snel laadt op verschillende apparaten
• duidelijk en eenduidig navigeert
• bezoekers feedback laat geven (snel en makkelijk bereikbaar contactformulier)

Bij E-A-T vindt Google de zogenaamde YMYL-pagina’s – Your Money or Your Life – extra belangrijk. Dit zijn pagina’s die een flinke impact kunnen hebben op het leven van bezoekers en moeten veilig en betrouwbaar zijn! Denk aan:
• een bestelformulier dat klanten van een webshop om creditcardinformatie vraagt
• een blog van een financieel expert met concrete beleggingsadviezen
• een dieetplan van een diëtiste met een geheel eigen voedingsvisie

Dit is slechts een kleine greep uit de zoek- & vind-ontwikkelingen. Maar ze veranderen onze digitale wereld steeds ingrijpender. Welke invloed heeft dat op jouw bedrijf en, belangrijker, je website? Hoe maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden om gevonden te worden? Word jij al gezien als expert? Hoe word je een autoriteit? Bij het E-A-T-principe is het eigenlijk heel simpel: het is eat or be eaten… Ik help graag bij het tafeldekken! Neem voor vragen en mogelijkheden contact met mij op.

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iIGF1dG9wbGF5OyAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
Bekijk de tool welke bedrijven je website bezoeken!