Supertips voor Facebook Campagne
20 december 2013
Supertips voor het maken van video’s, promotie- en bedrijfsfilms
20 februari 2014
Toon alles

Supertips voor betere vindbaarheid

supertips-voor-betere-vindbaarheid

Met welke zoekwoorden wordt jouw website gevonden?

Als ondernemer is het uitermate belangrijk om goed online vindbaar te zijn en dus goed te scoren in de rankings van de zoekmachines. Uitzoeken hoe je potentiële klanten en bezoekers zoeken en welke zoekwoorden ze gebruiken om je website te vinden is onontbeerlijk om te nieuwe klanten te genereren. De Google zoekmachine hecht een grote waarde aan relevantie en het is dus belangrijk dat de meest gebruikte zoekopdrachten van je (potentiële) klanten ook op je website of webwinkel voorkomen. Het is verstandig dat eens te onderzoeken. In mijn blog van deze maand lees je tips over hoe doe je dat het beste kunt doen.

Waarom moet je deze zoektermen zo nodig kennen?
Omdat zoektermen de basis vormen van SEO, dat staat voor Search Engine Optimization. SEO is dus het optimaliseren van je website teksten om hoger te eindigen in de zoekresultatenlijst. Op deze manier heb je dus meer kans op nieuwe unieke bezoekers op je website en blijf je de concurrentie een stap voor. Uiteraard kun je de soortnamen van producten en diensten weergeven als zoekterm, maar mogelijk gebruiken bezoekers nog andere woorden of combinaties van woorden om je producten of diensten te zoeken.

Hoe zoeken je potentiële klanten eigenlijk?
Klanten die zoeken naar jouw producten en diensten  gebruiken steeds meer ‘gecombineerde zoekopdrachten’, zoals bijvoorbeeld ‘nieuwe deurkruk online kopen’.

Bij een online aankoop worden er over het algemeen drie fases doorlopen, voordat men overgaat tot een online aankoop. Dit zijn de ‘Oriëntatie fase’, de ‘Vergelijkingsfase’ en de ‘Aankoop fase’. In elke fase van aankoop wordt er een andere zoekopdracht gedaan.

Het volgende voorbeeld geeft duidelijk aan hoe een potentiële klant zoekt, voordat er een online aankoop wordt gedaan bij de webshop www.sloterop.nl. In dit geval gaat het om de online aanschaf van  een ‘deurkruk’.

Fase 1: Oriëntatie fase
In de oriëntatie fase wordt vaak een nog algemene zoekopdracht gebruikt, zoals ‘deurkruk’.

Deze zoekopdracht is zeer algemeen en meestal is deze persoon alleen op zoek naar ideeën en inspiratie. Het is nog niet van groot belang om met deze zoekopdracht op de eerste pagina van de zoekmachines te staan.

Fase 2:  Vergelijkingsfase
In de vergelijkingsfase wordt vaak een wat bredere zoekopdracht gebruikt. Een voorbeeld van een brede zoekopdracht is:  ‘Axa deurbeslag online kopen’

Deze potentiële klant is al wat specifieker in zijn omschrijving en weet al wat hij of zij online wil gaan aanschaffen. Alvorens tot aankoop over te gaan wil deze persoon zich nog uitgebreid laten voorlichten via het internet. Naar aanleiding van deze zoekopdracht worden vaak vergelijkingssites bezocht, zoals beslist.nl, kieskeurig.nl etc.

Fase 3:  Aankoop fase
In de aankoop fase wordt een exacte zoekopdracht gebruikt, zoals ‘AXA Deurkruk Blokmodel F1 6154-10-91’

Met deze zoekopdracht weet deze persoon exact wat hij of zij gaat kopen en hiermee moet je website of webshop dus getoond worden op de eerste pagina van de zoekmachines. De definitieve beslissing tot aankoop is daarna afhankelijk van de prijs, de betrouwbaarheid, de levertijd en de verzendkosten.

zoekresultaten-sloterop

Hoe vind je de juiste zoekwoorden?
Een handig tool om de juiste woorden te zoeken is Google Analytics. Het nadeel is wel dat veel zoekresultaten sinds kort afgeschermd worden door Google, maar door het Google Hulpprogramma voor Webmasters te koppelen aan je Google Analytics account zijn deze zoektermen alsnog zichtbaar. Met Google Analytics kun je niet alleen het aantal bezoeken en het gedrag van de bezoeker op je website meten, maar bijvoorbeeld ook de manier waarop bezoekers op je website terecht zijn gekomen en waar ze in de wereld vandaan komen.

Een ander tool is de Zoekwoordplanner van Google Adwords. Het principe is eenvoudig: je typt een zoekterm, een zoeknaam of een zin in en de Zoekwoordplanner geeft jou een lijst met vergelijkbare woorden en synoniemen. Deze zoekwoorden kun je daarna toevoegen aan de inhoud van je website of webshop, zodat je site of shop direct beter gevonden wordt.

Daarnaast is er Google Trends, een gratis dienst van Google, die grafisch weergeeft hoeveel keer een bepaald woord werd opgezocht. Je kunt de resultaten ook geografisch, demografisch en linguïstisch rangschikken.

Mocht je de bomen door het bos niet meer zien in de wereld van de zoektermen die gebruikt worden om goed gevonden te worden, dan kun je een uitgebreide zoekwoord analyse door mij laten uitvoeren. Met dit rapport laat ik zien welke zoekwoorden en alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en zoekopdrachten. Als je deze vervolgens toevoegt aan de knoppen, teksten en metatags van je website, zul je zien dat de vindbaarheid van je website aanzienlijk wordt verbeterd.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0