Supertips voor YouTube
20 november 2013
Supertips voor betere vindbaarheid
20 januari 2014
Toon alles

Supertips voor Facebook Campagne

supertips-voor-facebookcampagneScoor ook met een Facebook campagne!

Facebook is op dit moment het meest bekende en meest gebruikte sociale mediaplatform. Een Facebook campagne op poten zetten kan dus heel wat effect hebben, vooral omdat je via dit platform heel gericht je doelgroep kan bereiken. Op Facebook zijn er heel wat mogelijkheden om je boodschap aan de juiste man of vrouw te brengen. Zo heb je Facebook advertenties of een complete Facebook advertentie campagne.

Een Facebook Advertentie campagne of het promoten van je berichten kun je eenvoudig zelf opzetten. In deze blog beschrijf ik uit welke 5 stappen een Facebook campagne hoofdzakelijk bestaat.

1. Het aanmaken van een bedrijfspagina (Fanpage)
Wanneer je een Facebook campagne wilt opzetten of Facebook wilt gebruiken voor professionele doeleinden, maak je eerst een bedrijfspagina (Fanpage) aan. Zo’n professionele pagina heeft heel wat extra voordelen. Zo kun je adverteren, zie je statistieken en kun je campagnes lanceren. Daarnaast kunnen mensen je bedrijf, producten en/of diensten ook ‘Liken’ en hun hele netwerk op de hoogte stellen.

Om een bedrijfspagina aan te maken ga je naar www.facebook.com/pages/create.php en kies je de categorie die het best bij jouw bedrijf past.

Een ander mogelijkheid is om berichten op je persoonlijke pagina te promoten via de promotie van je berichten. Zo heb je al het voordeel dat je het huidige vriendenbestand en de vrienden van vrienden kunt benaderen om je berichten te promoten.

2. Je doelgroep bepalen
Ieder bedrijf heeft zijn eigen specialisatie en kenmerken en dus ook zijn eigen doelgroep. De juiste mensen kiezen op Facebook is dus erg belangrijk. Kies je voor Facebook advertenties, dan kun je handmatig je doelgroep selecteren op leeftijdscategorie, interesses, geslacht, regio en opleidingsniveau (werk). Als je deze criteria hebt ingevuld, zal Facebook je automatisch tonen voor hoeveel gebruikers de advertentie zichtbaar is.

Sponsored-Storie-KartWorld

3. Facebook advertentie campagne
Om je berichten op Facebook nog meer glans en doeltreffendheid te geven kun je kiezen voor promotie van je berichten. Dit zijn door jezelf geplaatste Facebook berichten, die je tegen betaling kunt promoten naar je fans en vrienden van je fans. Een gepromoot bericht heeft in het algemeen meer overtuigingskracht dan gewone advertenties, omdat deze door een ‘gewone consument’ verteld worden. Promotie van berichten is een krachtig middel om snel ook vrienden van vrienden te bereiken.

Tip: Het belangrijkste is om harde reclamepraat achterwege te laten maar te kiezen voor ‘verhalen’ en inhoud die de lezer persoonlijk aanspreekt.

Facebook-Advertentie-KartWorldFacebook advertenties: Het verschil tussen promoten van berichten via Facebook en een Facebook advertentie is dat een advertentie door de ‘adverteerder’ zelf gelanceerd wordt. Net zoals je jouw diensten en/of producten kenbaar kan maken via de klassieke media, kun je ook advertentieruimte aankopen op Facebook. Het aantal klikken op een advertentie is echter beduidend lager dan bij een geplaatst bericht dat je promoot via Facebook.

 

 

Like_en_Win_actie-facebookActie Like & Win: Met een actie of een wedstrijd vraag je een (kleine) inspanning aan je doelgroep en geeft die in ruil de kans om iets te winnen. Je kunt voor je acties en wedstrijden ook reclame maken via Facebook Berichten Promotie en Facebook advertenties. Je kunt heel wat verschillende soorten acties lanceren op Facebook: prijzen, groepsdeals, coupons, kortingen, foto-, gedichten-, of videowedstrijden, quizzen, polls, stemmen of humanitaire acties.

Tip: Zorg  voor een goede en aansprekende foto bij het plaatsen van advertenties of acties. Goed beeldmateriaal verhoogt de conversie aanzienlijk! (Let op: het gebruik van tekst in de afbeelding is gelimiteerd.)

4. Budget en looptijd bepalen
Tijdens deze stap geef je aan hoeveel geld je wilt uitgeven aan de advertenties en hoe lang je de advertenties online wilt laten staan. Op Facebook geldt ofwel de CPM-formule ofwel de CPC-formule. CPM staat voor Cost Per Impression (je betaalt per 1.000 keer dat de advertentie bekeken werd). CPC staat voor Cost Per Clic (je betaalt alleen als gebruikers ook echt op de advertentie klikken).

5. Monitoring en analyse van de campagne op Facebook
Er zijn handige tools om het succes van je campagne op Facebook te meten:
Facebook Insights is beschikbaar voor bedrijfspagina’s en geeft je onder andere de volgende resultaten: het aantal Likes, het aantal vrienden, de verhalen over jouw Facebook pagina op externe pagina’s, het bereik (wie jouw content gezien heeft) en de check-ins (het aantal mensen dat ingelogd is op dezelfde locatie als waar jouw pagina aan verbonden is).
Google Analytics is een gratis analyse programma van Google. Met behulp van speciale Google Analytics Dashboards kun je ook de Facebook Advertentie prestaties monitoren. Een voorwaarde is dan wel dat je de website of webshop goed moet promoten via je Facebook campagne!

Hulp nodig bij het opzetten van een professionele campagne op Facebook? Neem contact met me op!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0