Update Supertips voor Google for Jobs
17 september 2020
Supertips voor Google Arts & Culture
19 november 2020
Toon alles

Supertips voor Google Ads

supertips google ads

Efficiënt bezoekers op je site krijgen

Google blijft voortdurend in beweging, vernieuwen. In mijn blogs heb ik onder andere al aandacht besteed aan SEO & SEA, het Google Marketing Platform, Google Tools en Google Jobs. Je zou bijna een van de beste manieren om te worden gevonden vergeten: Google Ads. Wat voorheen Google Adwords heette, is dé manier om via de zoekmachine van Google jouw bedrijf en/of product(en) in beeld te brengen én om bezoekers op je site te krijgen. Maar hoe werkt dat ook alweer? Waar dien je rekening mee houden en waar moet je op letten?

Het Google Netwerk
Om (potentiële) bezoekers/klanten te bereiken, bestaat het Google Netwerk. Dit netwerk is verdeeld in twee groepen: het Zoeknetwerk en het Display Netwerk. Bij het Zoeknetwerk plaatst Google tekstadvertenties gerelateerd aan de zoekopdracht. Het Display Netwerk plaatst advertenties op websites, Gmail, YouTube en in apps. Rijst natuurlijk de vraag voor welk netwerk kun jij het beste kiezen? Dat hangt onder meer af van wat je ermee wilt bereiken; wat is jouw doel?

Zoeknetwerk
Het bekendste netwerk is het Zoeknetwerk; de pagina van Google waar je je zoekopdracht intikt. Hier plaatst Google, naast de zoekresultaten, gericht advertenties als resultaat van jouw zoekopdracht.

google ads campagne

[1] Google Ads-advertenties
• worden langs de rand van de pagina – bovenaan en onderaan – weergegeven
• Google koppelt advertenties aan een zoekopdracht op basis van overeenkomsten tussen zoekopdracht en de campagne-instellingen (waaronder zoekwoorden)
• Google rangschikt de advertenties op basis van de combinatie relevantie (kwaliteitsscore) en CPC-bod (kosten per klik)
• het zijn altijd tekstadvertenties

[2] Organische Zoekresultaten
De zoekresultaten van Google staan los van de advertentieprogramma’s.
• zoekresultaten staan meestal in het midden van de pagina
• Google koppelt sites aan iemands zoekopdracht met behulp van informatie, zoals de tekst op de pagina en verwijzingen ernaartoe
• rangschikking van de resultaten gebeurt voornamelijk op basis van relevantie voor de zoekopdracht en op populariteit

Advertenties zijn gerelateerd aan de zoekopdracht en zijn daardoor erg effectief. Het aantal conversies ligt, over het algemeen, hoger dan bij het Display Netwerk. Het Zoeknetwerk is de meest gebruikte vorm van PPC (pay-per-click).

Display Netwerk
Advertenties van het Display Netwerk richten zich op de ‘argeloze’ bezoeker die weet wat hij/zij wil en geen zoekpagina nodig heeft. Eigenlijk vergelijkbaar met dagbladen en tijdschriften. Je bladert ze door en komt advertenties tegen. Uiteraard is het grote verschil met ‘bladeren’ op het www, dat internetadvertenties gericht zijn op individuele bezoekers. Google weet wat de interesses van de bezoeker zijn (cookies) en toont advertenties die daarop aansluiten. Het grote voordeel van het Display Netwerk, is dat ze visueel gericht zijn: je kunt er afbeeldingen en filmpjes bij opnemen. Google claimt dat het met het displaynetwerk 90% van alle internetgebruikers bereikt! Maar waarom zou jij van dit netwerk gebruikmaken? Drie belangrijke redenen:
1) naamsbekendheid en/of online zichtbaarheid: gebruikers komen jouw naam, product, dienst, kleuren, logo vaker tegen
2) remarketing/retargeting: bezoekers die jouw site of shop hebben bezocht, interesse hebben getoond in een product of hun mandje toch nìet hebben afgerekend, kun je via het Display Netwerk opnieuw benaderen. Als bezoekers de site hebben verlaten, komen ze jouw advertentie tegen op andere sites. Een slimme reminder dus. Over het algemeen verhoogt remarketing het conversiepercentage
3) visueel voordeel: advertenties kun je ondersteunen met afbeeldingen, filmpjes en flash. Dit maakt ze opvallender en aantrekkelijker dan alleen tekst.

Welk netwerk jij het beste kunt gebruiken, hangt af van jouw product, dienst en/of budget. Als je beide netwerken interessant vindt, biedt Google ook: Zoeknetwerk met Display-uitbreiding. Hierbij worden advertenties die overeenkomen met de zoekwoorden, weergegeven op de zoekpagina van Google of op sites van zoekpartners. De advertenties worden – in het algemeen – voornamelijk weergegeven in het zoeknetwerk. Je kunt ze laten weergegeven in het Display Netwerk als er dagbudget over is.

Zoekwoordenanalyse
Voor nu beperk ik mij tot het Zoeknetwerk en met name tot SEA: Search Engine Advertising. (Uiteraard ben ik bereikbaar voor vragen en uitleg over alle mogelijkheden om digitaal gevonden te worden!) Een Google Ads Campagne valt en staat met het gebruik van de juiste zoekwoorden. Het is daarom belangrijk om tijd en geld te steken in gedegen zoekwoordenonderzoek! Is je specialisatie ‘knickerbockers’, dan kun je je afvragen of dat als zoekwoord hoge ogen gooit. Misschien kom je met ‘plusfour’ een stukje verder? Of toch maar zoekwoorden met broeken, herenmode en of zelfs golf? Het is belangrijk om zoekopdrachten te vinden waar voldoende zoekvolume op zit. Stel een zoekwoordenlijst samen waarbij je rekening houdt met:
1) product: bedenk alle varianten die van toepassing zijn op jouw product of dienst!
2) doelgroep: hoe zoekt iemand uit de doelgroep naar jouw product? Leef je in of raadpleeg personen uit de doelgroep!
3) lokaal: zoek je respons uit de regio? Combineer je zoekterm dan met de plaats-, streek- of regionaam!
4) analyse: onderzoek concurrentie. Waarom zijn zij wel vindbaar en jij niet?
5) uitsluiten: bedenk op welke zoekwoorden je juist niet gevonden wilt worden!

Heb je je zoekwoorden bedacht, maak dan gebruik van zoekwoordtools om de woorden te testen. Hoe goed doen ze het? Gebruik, bijvoorbeeld, de zoekwoordplanner van Google Ads, de zoekwoorden tool van leesberg.nl, ubersuggest , keywordtool of Yoast Google suggest. Misschien ontdek je binnen deze tools wel nieuwe zoekwoorden!

Automatiseren
Grote(re) bedrijven hebben een marketingafdeling om Google Ads-campagnes op te zetten. Bij kleinere spelers ontbreekt vaak de tijd en kennis om gedegen onderzoek uit te voeren. Uiteraard zijn daar oplossingen voor. Eén daarvan is ondergetekende, een andere is de ‘slimme campagne’ van Google. Hierbij lever je de tekst van de advertentie aan met, eventueel, een afbeelding. Daarnaast geef je het zoekwoordthema op. Google stelt vervolgens de advertentie samen en bepaalt de juiste zoekwoorden. De advertentie wordt automatisch weergegeven aan potentiële klanten op Google Zoeken, Google Maps, YouTube, Gmail en websites van Google-partners.

Aanmelden voor slimme advertenties van Google is misschien een optie. Maar het heeft ook z’n beperkingen. De campagne wordt automatisch opgezet en beheerd. Daarop kun je zelf weinig invloed uitoefenen. Bijvoorbeeld zoekwoorden: Google Ads vraagt om een zoekwoordthema en bepaalt vervolgens zelf de zoekwoorden. Zet zelf je campagne op en je kunt de zoektermen tot op de komma zelf bepalen! Dat laatste zou zeker mijn voorkeur hebben. Ik help graag met het opzetten van Google Ads-campagnes die opleveren wat jij ervan verwacht! Ik ken alle ins en outs, weet wat de valkuilen zijn en hoe je lopende campagnes effectief en optimaal kunt bijstellen. Een Google Ads-campagne beginnen of een bestaande optimaliseren? Neem contact met mij op voor een écht slimme campagne!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0