Supertips voor Google Showcase Advertenties
19 juli 2021
Toon alles

Supertips voor Google Analytics 4

Ben jij klaar voor Google Analytics 4?

Misschien maak jij nog gebruik van het oude, vertrouwde Google Analytics. Tegenwoordig door sommigen aangeduid als Google Analytics 3, door Google zelf als: Universal Analytics. Je snapt het al, en misschien werk je er inmiddels mee: sinds 14 oktober vorig jaar is de nieuwste generatie Analytics actief. Standaard maakt Google, sinds die datum, een Google Analytics 4-property aan – voorheen heette dat: een app & webproperty. Zowel Universal Analytics (UA) als Google Analytics 4 (GA4) zijn apart of naast elkaar te gebruiken, maar uiteindelijk wordt Universal Analytics uitgefaseerd. Maar wat is GA4 en hoe verschilt het van UA? Misschien wel het belangrijkste verschil tussen beide: je kunt een GA4-property gebruiken voor zowel de website als app! En da’s handig in een digitale wereld die steeds mobieler wordt!

Properties
Een property bevat de Google Analytics-rapporten en -gegevens voor jouw website en/of app. Welke rapporten en gebruikersinterface je ziet, hangt af van het soort property dat je op dat moment selecteert voor weergave. Een Universal Analytics-property heeft bijvoorbeeld andere rapporten dan een Google Analytics 4-property.
Voor een website kun je een Google Analytics 4-property, een Universal Analytics-property of beide maken. Maak je beide, dan kun je zowel de Universal Analytics-rapporten als de Google Analytics 4-rapporten bekijken. Je schakelt tussen de twee verschillende soorten rapporten via de propertykiezer of het scherm Beheer.

Google Analytics 4 & jij
Misschien vraag je je af wat jíj aan GA4 hebt. Als je een site en een app hebt, dan is de koppeling tussen beide erg handig! Maar wat als je een website hebt die voldoet op pc, smartphone en tablet en (nog) geen wens/behoefte hebt aan een aparte mobiele app? Waarom zou je dan afscheid nemen van Universal Analytics? Het mooie is, dat dat nu nog niet hoeft! Maar een belangrijke tip: activeer naast de vertrouwde UA, ook Google Analytics 4! Ze blijven een tijdje naast elkaar bestaan en dan heb je jouw bekende omgeving om mee te werken en GA4 om aan te wennen! En dat is slim om te doen, want uiteindelijk verdwijnt Universal Analytics en zul je over móeten stappen naar GA4! En als UA straks verdwijnt, verdwijnen ook de gegevens uit het verleden. Deze data kun je namelijk niet overzetten van UA naar GA4!

Wat is er anders?
Mede door de vraag naar online privacy is UA eigenlijk niet meer geschikt om te gebruiken. Universal Analytics verzamelt namelijk data van gebruikers via cookies (die waarschijnlijk in 2022 verdwijnen), browserinstellingen en -geschiedenis. Die data bestaat onder andere uit leeftijd, geslacht en de locatie van de bezoeker. Die gegevens worden gekoppeld aan sessies. Zo’n sessie bestaat uit de bekeken pagina’s en ondernomen acties. Deze informatie zet UA om in bruikbare data.

GA4 doet dat anders. Het maakt gebruik van machine learning. Dit werpt zijn vruchten al af binnen (Google) Ads waar artificial intelligence (AI) gebruikt wordt om slimme campagnes automatisch te optimaliseren. Door deze AI geeft Google Analytics 4 handige tips en nuttige inzichten!
Het meten van gegevens gaat in GA4 niet naar aanleiding van sessies, maar op basis van events (gebeurtenissen). Zo meet GA4 bijvoorbeeld:
• Op welke pagina’s bezoekers terechtkomen. Maar ook: welke worden interessant bevonden en op welke pagina’s verlies je bezoekers?
• Het scrollgedrag: hoe ver scrollen gebruikers door, waar komen ze uit op de pagina?
• Op welke uitgaande links wordt geklikt?
• Welke zoekopdrachten worden op jouw website ingetikt?
• Hoe interacteren bezoekers met video’s?
• Welke bestanden worden gedownload?

(Misschien heb je deze gebeurtenissen zelf meetbaar gemaakt via Tag Manager. Dat hoeft niet meer, want deze events behoren tot de ‘standaarduitrusting’ van Google Analytics 4!)


Paginakwaliteit
Universal Analytics gebruikt de bounce rate als maat voor de kwaliteit van pagina’s. Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van de site wordt geladen. In UA wordt een bounce specifiek berekend als een sessie waarin slechts één verzoek aan de Analytics-server wordt geactiveerd, bijvoorbeeld als een gebruiker één pagina op jouw website opent en vervolgens de website verlaat zonder voor die sessie enig ander verzoek aan de Analytics-server te activeren. Dit wordt door UA gezien als minpuntje voor je site.
In Google Analytics 4 is de bounce rate vervangen door betrokkenheid. Een betrokken bezoeker is iemand die:
• overgaat tot een conversie of
• meerdere pagina’s bekijkt of
• langer dan 10 seconden op je website blijft.
Dankzij die betrokkenheid ziet Google Analytics bezoekers die slechts één pagina van je website bekijken niet langer als een minpuntje, zolang ze lang genoeg op die pagina blijven. Heeft je pagina je bezoeker zo goed geholpen dat die persoon geen andere pagina’s hoeft te bekijken? Dan erkent Google Analytics 4 dat dus als positief!

Voorspellen
GA4 kan ook trends ontdekken in je data. Het registreert, bijvoorbeeld, een toenemende interesse in een specifiek product. Dit rapporteert GA4 en jij krijgt waardevolle data die je helpt bij het maken van beslissingen. Volgens Google kan GA4 zelfs gebruikersgedrag voorspellen: welke acties gaan bezoekers in de toekomst ondernemen? Zo kan Google Analytics 4 voorspellen dat bezoekers een terugkerende aankoop gaan doen!
Een nieuwe AI-functie die Google uitrolt in de nieuwe Analytics, zijn ‘voorspellende statistieken’. Op basis van machine learning analyseert GA4 historische data en doet vervolgens voorspellingen voor de toekomst:
• Kans op aankoop (Purchase probability): hoe waarschijnlijk is het dat een gebruiker die de laatste 28 dagen actief was, een aankoop doet?
• Kans op bezoekersverloop (Churn probability): hoe groot is de kans dat bezoekers in de komende zeven dagen terugkomen?
• Opbrengstvoorspelling (Revenue prediction): de verwachte conversie voor de komende 28 dagen van een bezoeker die ook de afgelopen 28 actief was.

Meer analyseren?
Google Analytics 4 biedt een schat aan informatie over bezoeken aan jouw site en/of het gebruik van jouw app. Het doet dit zonder aan de privacy van bezoekers te ‘morrelen’. Maar wat kun jíj ermee? Hoe kun jij, gebruiker van het ‘oude’ Universal Analytics, de nieuwe analysemethode van Google inzetten en optimaal benutten? Om te beginnen mijn eerdergenoemde tip opvolgen: draai GA4 naast UA! Bestudeer, probeer en leer! Zorg ervoor dat je Google Analytics 4 beheerst zodat je straks met een gerust hart afscheid kunt nemen van het oude, vertrouwde Universal Analytics. Wil je eerst meer weten over de ins en outs van GA4? Neem vrijblijvend contact met mij op om Google Analytics 4 optimaal in te zetten!

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen