Google Supertips

Supertips voor Google Analytics

supertips-voor-Google-Analytics

Google Analytics, de dienst van Google om bezoekersstatistieken van een website te bestuderen, valt niet meer weg te denken uit de wereld van online marketing. Toch is de dienst niet altijd even eenvoudig in het gebruik. In tegenstelling tot de simpele en welbekende zoekmachine van Google, kent Analytics namelijk een duizelingwekkend aantal opties. Dit is waar mijn nieuwe website www.google-dashboards.com binnen Analytics uitkomst biedt. Hierin zijn vooraf geconfigureerde weergaven te downloaden waarmee je in één oogopslag de meest relevante informatie over je bezoekers te weten kunt komen. Je leest er in dit artikel meer over.

Aan de slag met Analytics
Voordat je kunt beginnen met het downloaden van de Dashboards op www.google-dashboards.com, is het eerst nodig te beschikken over een Analytics-account. Als je nog geen Analytics-account hebt kun je deze hier aanmaken: https://www.google.com/analytics/

Nadat je ingelogd bent, zul je in Analytics de website waarvan je de bezoekersstatistieken wilt analyseren moeten toevoegen. Je krijgt van Google dan een trackingcode, die je in de HTML van je website kunt plakken. Maak je gebruik van WordPress, dan kun je deze trackingcode eenvoudig via je CMS toevoegen. Zo wordt elke pagina van je website automatisch meegenomen in Analytics. Is dat te technisch voor je? Vraag dan de persoon die de website voor je gebouwd heeft om hulp.

Google Dashboard
Heb je eenmaal een Google Analytics-account met je website hierin toegevoegd, dan zul je de Dashboards in het menu aan de linkerkant onder ‘Prive’ -> ‘Mijn Dashboard’ kunnen terugvinden. Standaard krijg je hier enkel wat informatie te zien over het aantal bezoekers, welke browser ze gebruiken en uit welke landen ze komen. Hoewel leuk om te zien, is deze informatie niet heel praktisch. Voor echt nuttige details over de bezoekers zul je de ‘Standaard’ rapporten moeten induiken. Hier vind je echter weer een enorme overvloed aan gegevens, waardoor het simpelweg even controleren van je statistieken telkens een tijdrovend karwei zal zijn.

Met de op www.google-dashboards.com/google-analytics-dashboards te downloaden Dashboards krijg je echter meteen een overzicht van de statistieken, waar je wel echt iets aan hebt. Nadat je op de downloadlinks geklikt hebt, worden de Dashboards automatisch toegevoegd in het dashboard menu aan de linkerkant. Zorg er wel voor dat je eerst bent ingelogd in Google Analytics en daarna pas op een van de download links klikt.

Een overzicht van de Dashboards
Welke van de Dashboards je wilt gebruiken hangt natuurlijk af van het type website dat je hebt en waar je je marketing op wilt toespitsen. Maak je bijvoorbeeld veel gebruik van Adwords om je website te promoten, dan is met de Google Adwords Dashboard nauwkeurig de doeltreffendheid van iedere advertentiecampagnes te volgen. Wil je meer aandacht besteden aan sociale media, richt je je de laatste tijd op smartphones en tablets of ben je vooral geïnteresseerd in een analyse van de zoekwoorden, waarop bezoekers je website vinden? Ook dan vind je een groot aantal bijzonder handige Dashboards die alles meteen overzichtelijk maken.

Gratis een Dashboard uitproberen
Op de downloadpagina is bij ieder Dashboard telkens een PDF met een voorbeeld te bekijken, zodat je weet wat je kunt verwachten. Wil je graag eens een Dashboard uitproberen voor de statistieken van je eigen website, klik dan op deze link en analyseer de prestaties van je website op mobiele telefoons en tablets.

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.