Google Supertips

Supertips voor Google Web Designer

Google Web Designer of liever… Google Ad Designer?

Er zijn verschillende programma’s voor het ontwikkelen van websites, waarvan WordPress waarschijnlijk de bekendste is. Maar Google heeft sinds 2013 Google Web Designer. Het is een zogenaamde WYSIWYG-omgeving, What You See Is What You Get, om interactieve, cross-screen HTML5-websites en advertentie-banners te ontwerpen. Een hele mond vol maar het komt erop neer dat je er sites en banners mee kunt ontwerpen die geschikt zijn voor verschillende beeldschermen – mobiele telefoons, tablets, computers – en je maakt gebruik van de nieuwste versie van de HyperText Markup Language. Het belangrijkste ‘wapenfeit’ van HTML5, naast structuurverbeteringen, is de mogelijkheid om interactieve content af te spelen zonder gebruik te maken van de Flash Player-plug-in.

Sites of Ads?
Om maar meteen duidelijkheid te scheppen: Google Web Designer is geen website-ontwikkeltool! Het is geen vervanger van Joomla, Jimdo, WordPress, Wix, Weebly of welk ander programma voor het maken van websites dan ook. Zoals Google zelf aangeeft: ‘Google Web Designer is een geavanceerde webapplicatie waarmee je HTML5-advertenties en andere web-content kunt ontwerpen met een geïntegreerde visuele en code-interface.’
Google Web Designer is dus bedoeld voor het ontwikkelen of visualiseren van content voor je website met de nadruk op advertenties. Het is niet echt moeilijk om opvallende, interactieve ads te maken. Die kun je helemaal van scratch zelf opbouwen maar, iets makkelijker, zeker in het begin, is het gebruik van templates. (Voorbeelden vind je hier: https://www.richmediagallery.com/create/templates.)

Voordelen
Waarom zou je Google Web Designer gebruiken, wat maakt het aantrekkelijk? Om te beginnen natuurlijk dat het een gratis programma is! (Hier te downloaden: https://webdesigner.withgoogle.com/intl/nl_nl.) Maar het geeft je ook een duidelijk beeld van de verschillende advertentiemogelijkheden. Hoe kan jouw advertentie er uitzien? Is het, bijvoorbeeld, mogelijk om meer artikelen in één ad te tonen? En kun je vervolgens elk artikel individueel aanklikken? Werkt het ook op de mobiele telefoon? Kun je lagen (layers) over elkaar heen laten schuiven en diepte suggereren? Is een video afspelen mogelijk? En… ga zo maar door. Het antwoord is trouwens steeds JA, want er is veel mogelijk! Een paar pluspunten van Google Web Designer op een rij:
1) het is beschikbaar voor Windows, Mac en Linux
2) je maakt interactieve en bewegende content gebaseerd op HTML5
3) de webcontent/ads kunnen op elk apparaat worden weergegeven
4) door het gebruik van percentages in plaats van vaste waarden past de inhoud zich aan de schermgrootte aan
5) content/ad reageert op muisklik, aanraken en gestures
6) doorklikbare of ‘swipeable’ galerij (van links naar recht v.v. of als 3D carrousel)
7) ads met geluid, eigen video, YouTube video en/of kaart (Google maps)
8) de mogelijkheid om gegevens toe te voegen aan de eigen agenda

Google Web Designer biedt genoeg mogelijkheden en het is redelijk eenvoudig onder de knie te krijgen. Het lukt vrij snel om ‘iets leuks’ te maken; zeker als je gebruikmaakt van de beschikbare templates! Zoals bij zoveel programma’s, maakt goede software jou nog geen goed ontwerper, digital artist of, in dit geval, advertentieontwerper… Het maakt het een stuk makkelijker als je iets begrijpt van ontwerpen, opmaak en lay-out (en er ook geen spelfauten in je advertentietekst staan).

Aan de slag…?
Vooral omdat het een gratis programma is, waarmee je hele leuke resultaten kunt behalen, is het zeker de moeite van het downloaden en uitproberen waard. Denk alleen niet dat je in vijf minuten je eerste advertentie op je site kunt plaatsen! Ook bij Google Web Designer is er sprake van een leercurve. Maar als je er een beetje tijd in wilt stoppen, kun je mooie resultaten boeken! Een pluspunt bij dit gratis Google-programma, zijn de interactieve mogelijkheden, iets wat veel andere, duurdere ontwerpprogramma’s vaak niet eens bieden!

O ja, WEB Designer?
Wat de naam betreft: bij Google Web Designer zou je denken een programma in handen te hebben waarmee je met gemak hele websites ontwerpt. Dat is niet helemaal waar. Daarom vroeg ik mij in het begin ook af of Google Ad Designer geen betere benaming is. Het is een prima tool voor het maken van (interactieve) advertenties en losse web-content!

Wil je weten wat voor jou de beste manier is om je bedrijf of product(en) onder de aandacht te brengen? Neem voor vragen en mogelijkheden over (interactieve) advertenties contact met mij op.

Download Google Web Designer: https://webdesigner.withgoogle.com/intl/nl_nl
Voorbeeldvideo’s YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC2FYFz_AQaKBMyrZe1Rrqyg
Templates: https://www.richmediagallery.com/create/templates
(Aansprekende voorbeelden: https://www.richmediagallery.com)

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.