Google Supertips

Technische website Analyse

supertips-google-zoekmarketing

Deze blog gaat niet over het uiterlijk van de website, maar over wat er op de achtergrond gebeurd en hoe Google een website analyseert. Steeds meer kom ik erachter dat een gedegen website analyse vooraf veel tijd scheelt bij het maken of vernieuwen van een website. Het analyse rapport dat ik maak zorgt ervoor dat er goed wordt nagedacht over de inhoud van de website en daarbij komen de volgende vier items aan bod:

1. Wie is de eigenaar van de website? En sinds wanneer is de website naam (url) geregistreerd? De leeftijd van de website weegt wel degelijk mee bij de positie van de zoekresultaten bij Google.

2. Hoe zijn de Metatags opgebouw. Is er een ‘titel’ aanwezig? (Title) Is er een ‘omschrijving’ aanwezig? (Description) Zijn er relevante zoekwoorden aanwezig? (Keywords) Google toont, indien het zoekwoord relevant genoeg is, bij voorkeur de metatags van de website in de zoekmachine resultaten. Het relevante zoekwoord moet daarom aan een paar voorwaarden voldoen. Het relevante zoekwoord moet in de titel, omschrijving en bij de keywords voorkomen. Bovendien moet het zoekwoord bij voorkeur in de url staan en in ieder geval als knop of in de tekstinhoud voorkomen.

3. Hoeveel backlinks zijn er die naar uw website verwijzen en met welke anker teksten? Meer backlinks bij populaire andere websites zorgen voor betere resultaten bij Google. Helaas is het realiseren van goede backlinks vaak een handmatig en bewerkelijk proces.

4. Op welke positie of pagina toont Google uw website als iemand zoekt op uw relevante zoekwoorden of zoekwoord combinaties?

In mijn analyse rapport geef ik o.a. antwoord op bovenstaande vragen en als deze in de nieuwe website worden verwerkt dan zal dit uiteindelijk resulteren in betere prestaties op de Google zoekmachine.

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.