Supertips voor website usability
20 januari 2015
Consumer Barometer van Google
14 maart 2015
Toon alles

Supertips voor Sociale Media

Meer websitebezoekers via Sociale Media?

Of het nu om ‘branding’ van je merk of bedrijf gaat of het onder de aandacht brengen van je product of dienst, als ondernemer is je aanwezigheid op de diverse Sociale Media kanalen in dit digitale tijdperk van groot belang! In deze blog veel aandacht voor het plaatsen van berichten op Facebook, Linkedin en Twitter. Hou ook rekening met de gouden regel: Ken je doelgroep!

Algemene Sociale Media tips:

Zorg dat je ‘To The Point’ bent
Ken je doelgroep! Heb je een B2B website? Een ondernemer heeft vaak weinig tijd en moet daarom direct antwoord krijgen op de vraag: What’s in it for me? Dus wees concreet en overtuig je bezoeker van de meerwaarde die je hem of haar kunt bieden! Omschrijf duidelijk waar de kracht van je onderneming ligt en waarom hij of zij niet om je product of dienst heen kan.

Wees in je benadering van de potentiële klant niet te afstandelijk maar waak er voor om ook weer niet al te ‘joviaal’ over te komen.

In feite is marketing niets anders dan commercieel versieren. Verleid de klant. Wees duidelijk maar toon oprechte interesse in de persoon. Vragen stellen leidt over het algemeen tot meer interactie!

Check je bericht op fouten:
Niets is hinderlijker dan een goed geconstrueerd verhaal te lezen maar, waarbij je tegelijkertijd de schoonheid van de verhaallijn verliest door taalfouten. Controleer je bericht goed voordat je het verstuurd op taalfouten en goed werkende links, zodat de afbeeldingen correct getoond worden. Verspil zo min mogelijk tekst aan links en gebruik een “URL shortener”. Er zijn verschillende gratis diensten die je kunt gebruiken om een URL korter te maken. De meest gebruikte zijn:
• Bit.ly
• Ow.ly
• Tinyurl.com
• Goo.gl

Zorg voor een goede timing:
Een goede timing voor het posten van een bericht is essentieel voor een optimaal resultaat. Welke dag of tijdstip van de dag is afhankelijk van je doelgroep. Ondernemers staan over het algemeen vroeg op en het is dus slim om een bericht voor 07.00 uur te posten. Bovendien is de kans groot dat ze op maandagochtend meer berichten lezen dan op andere dagen van de week, omdat ze de week fris willen starten door zoveel mogelijk mail weg te werken.

Sociale Media kanalen tips:

Je aanwezigheid op de diverse sociale media is onmisbaar. Maar ook hier is de gouden regel: ken je doelgroep. Niet alle sociale media mogelijkheden zullen toepasbaar zijn in jouw situatie.

Linkedin tips:
Wees correct in je benadering van mogelijk nieuwe klanten en zorg voor een zakelijke ‘tone of voice’. Linkedin is bij uitstek geschikt voor het netwerken en zakelijk gebruik, dus pas je taalgebruik hier op aan.

Plaats beknopte berichten met een duidelijke boodschap. Hoe graag je ook je verhaal wilt verkopen, hou het beperkt maar probeer wel de interesse van de klant te wekken, wees inventief. Het aantal karakters dat gebruikt kan worden voor het omschrijven van een link is bij voorkeur 75 karakters.

Het gebruik van afbeeldingen in je status updates geeft 98% meer kans op reacties. De afbeelding moet een minimaal formaat hebben van 100×180 pixels. Afbeeldingen met personen en vrolijke kleuren zorgen voor meer aandacht. Gebruik links naar Youtube video’s, die direct afspeelbaar zijn in de tijdlijn. Dit verhoogt de kans op delen met 75%.

Twitter tips:
Korte berichten van maximaal 100 karakters realiseren voor 21% meer interactie en een sterke quote of statement zorgt dat het bericht 54% meer geretweet wordt.

Het gebruik van hashtags (het # leesteken) bij Twitter zorgt voor meer engagement bij je doelgroep. Gebruik niet meer dan 2 hashtags per tweet. Meer hashtags gebruiken is niet zinvol en “oogt” minder professioneel.

Op Twitter is je bericht gemiddeld na 20 minuten uit iemands tijdlijn verdwenen. Daarnaast zit niet heel de doelgroep op het moment dat je de tweet verstuurd op het medium. Door de overload aan tweets op Twitter kan de tweet gerust 3x geplaatst worden, bijvoorbeeld dag van plaatsing, een week later en een maand later. Je kunt de berichten bijvoorbeeld inplannen met Tweetdeck, Buffer of Hootsuit.

Ook aan Twitter kun je een afbeelding toevoegen. Een tweet die uitgerust is met een afbeelding zorgt voor 306% meer engagement. De beste afmeting voor de afbeelding is 590×259 pixels.

Facebook tips:
Plaats je zakelijke berichten bij voorkeur op je Fanpage!

Net als twitter kent ook facebook de hashtags. De waarde hiervan is echter discutabel en de zoekfunctie is bij facebook beperkt, mede doordat facebook gebruikers hun privacy instelling zodanig kunnen aanpassen dat je niet iedereen zult bereiken.

Gebruik afbeeldingen of plaats een video in je bericht. Een bericht met afbeelding of video zorgt voor 84% meer kliks. Plaat de link bij voorkeur in het bericht en kies daar een goede afbeelding bij. Een afbeelding moet bij voorkeur minimaal 504 pixels breed zijn en foto’s waar personen op staan worden over het algemeen beter bekeken.

Zorg dat ze je bericht gaan ‘Liken’. Facebook gebruikers willen geëntertaind worden en je moet je ‘tone of voice’ hierop aanpassen. Een reclameboodschap met humor wordt wel gewaardeerd, maar een ‘spammy’ bericht om je bedrijf of werk te promoten wordt meestal niet gewaardeerd. In tegenstelling tot Twitter biedt Facebook de mogelijkheid om individuele vrienden te “taggen” waardoor je zelf kan bepalen wie een directe notificatie krijgen van je statusupdate. Door individuele mensen direct te betrekken bij je status update vergroot je direct de betrokkenheid van je klanten. Je loopt echter ook het risico dat, indien je hier te vaak gebruik van maakt, de waarde van je status update daalt doordat het “taggen” als hinderlijk kan worden ervaren.

Hou je boodschap kort en krachtig en gebruik bij Facebook ook maximaal 140 tekens. Een reactie op een post mag maximaal 80 tot 120 karakters bevatten.

NB Hoewel Facebook minder geschikt is voor zakelijk gebruik, kun je via dit kanaal toch goede resultaten boeken mits je het persoonlijk en humoristisch brengt.

Neem contact op met Marco Leesberg als je als ondernemer meer wilt halen uit je marketing activiteiten op de social media. Samen kijken we hoe we het meeste rendement kunnen halen uit je aanwezigheid en hoe we je producten en of diensten het beste onder de aandacht kunnen brengen van je doelgroep met behulp van Twitter, Facebook en Linkedin. Uiteraard werk ik transparant, je krijgt een duidelijke opgave van de kosten en we bespreken wat haalbaar is wat betreft het eindresultaat. Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak stuur je een mail naar:

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0