Supertips voor Google AdWords zoekwoorden
15 oktober 2015
De tien meest gemaakte fouten op websites
18 januari 2016
Toon alles

Supertips voor succesvolle mailing

supertips succesvolle mailing

Het versturen van mailings is een onmisbaar hulpmiddel om in contact te blijven met je klanten. Of je nu een website onderhoudt of een webshop runt. Bestaande klanten en zorgvuldig geselecteerde relaties in je netwerk mag je via e-mail informeren over branche gerelateerde producten. Af en toe informatie en prijslijsten rondmailen naar je klanten is echter niet voldoende. De vraag is dan ook: hoe zorg je ervoor dat je succesvolle mailings verstuurt?

emailmarketingMailings houden je bedrijf onder de aandacht
Het sturen van mailings is een van de meest directe manieren om bestaande klanten en andere geïnteresseerden aan je te binden. Omdat je websitebezoekers zich persoonlijk inschrijven op de nieuwsbrief van je webshop of internetsite, kun je ervan uitgaan dat ze geneigd zijn om in de toekomst producten of diensten van je af te nemen. En veelal bevinden zich onder hen ook bestaande klanten uit je netwerk of via een bestelling via je webshop. Een groot voordeel van mailings is dat de ontvangers ervan je bedrijf gemakkelijker zullen onthouden en je door middel van deze vorm van ‘branding’ je naamsbekendheid dus vergroot. Omdat ze door de mailing jouw webshop of website kennen, zullen klanten die op zoek zijn naar een product of dienst niet zo snel op Google zullen gaan zoeken.

Herkenbaarheid en regelmaat werken het best
Om succesvolle mailings te maken zijn er diverse zaken om rekening mee te houden. Dat begint al met het opstellen en vormgeven van de mailing. De gemiddelde persoon is sterk visueel ingesteld, iets wat uitstekend gebruikt kan worden als manier om de herkenbaarheid van je mailings te vergroten. Daarom is het belangrijk om altijd van dezelfde layout gebruik te maken en deze bovendien zo simpel mogelijk te houden. Door het regelmatig versturen van mailings vergroot je de gewenste herkenbaarheid. Voor websites kan het best één keer per maand worden aangehouden, terwijl voor webshops elke week het best werkt. Doe dit consequent, want herhaling is nu eenmaal de kracht van reclame.

Vast tijdstip geeft meer kans op succesvolle mailings
mailingOm ervoor te zorgen dat de boodschap blijft hangen, moet ook het moment waarop je je mailings uitstuurt weloverwogen zijn. Als je wekelijks een nieuwsbrief maakt is het daarom aan te raden om deze als het even kan steeds op dezelfde dag naar je contacten te mailen. Voor een webshop is vrijdagmiddag het tijdstip dat de voorkeur heeft. De meeste online bestellingen worden immers op zaterdag en zondag gedaan en je hebt er dus alle belang bij dat klanten je internetwinkel juist in het weekend bezoeken. B2B-mailings kunnen beter tussen negen en tien uur ’s morgens worden verzonden. Veel mensen lezen namelijk eerst hun mailberichten, voordat ze aan hun eigenlijke werkzaamheden beginnen.

Hou je mailings kort en duidelijk
Je wilt natuurlijk niet dat de ontvangers van je nieuwsbrief zich elke keer door een enorme hoeveelheid tekst moeten heen werken. Dat zet ook voor jouw website of webshop geen zoden aan de dijk. De meest succesvolle mailings zijn over het algemeen die waarin de informatie kort en bondig is gehouden. Het gebruik van foto’s of afbeeldingen in een mailing kun je beter zoveel mogelijk beperken en een link naar je website via een button of een plaatje is eveneens af te raden, want daar wordt minder op geklikt. Ontvangers klikken liever op een duidelijke link die bestaat uit een gekleurde en onderstreepte tekst, zoals bijvoorbeeld ‘hoe werkt het‘?
Als mensen op die manier op je website komen kan dat bovendien eenvoudig worden afgelezen in de statistieken van Google Analytics.

Succesvolle mailings dankzij interessante informatie
Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat de inhoud van je mailings interessant is voor de ontvangers. Dat kan bijvoorbeeld door in elke mailing exclusieve of nieuwe aanbiedingen te presenteren. Dit is vooral voor webshops een goede manier om je klanten geïnteresseerd te houden. Traditionelere ondernemingen kunnen in hun mailings klanten en relaties op de hoogte houden van nieuws over producten of het bedrijf, tips uit de vakwereld of een terugblik op recent gerealiseerde projecten.

mail-chimp-logoNB Er zijn diverse e-mailprogramma’s beschikbaar om met bovenstaande tips succesvolle mailings voor je website of online shop te versturen. Een van de beste is MailChimp, waarmee je nieuwsbrieven gratis kunt versturen naar maximaal 2.000 adressen. Het programma biedt daarnaast duidelijke en uitgebreide statistieken.

Wil je meer weten over het maken van een succesvolle mailing? Neem dan contact met mij op!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0