Gratis Metatags Analyse Tool
20 december 2014
Supertips voor Sociale Media
20 februari 2015
Toon alles

Supertips voor website usability

Hoe gebruikersvriendelijk is jouw website eigenlijk?
De usability van jouw website zal de komende jaren nog belangrijker worden dan nu al het geval is. Google gaat zich namelijk steeds meer richten op de gebruikerservaring van bezoekers, terwijl tot nu toe veel meer om goede technieken, de inhoud en de populariteit ging. Google vindt zaken als bounce rate, de tijd die op de website wordt doorgebracht, en het aantal bezoekers van jouw pagina steeds belangrijker.

Zorg voor user engagement
Het belangrijkste doel van veel bedrijven is, om maar zoveel mogelijk unieke bezoekers naar hun website te trekken. Dat is een mooi streven, maar met alleen maar bezoekers ben je er natuurlijk bij lange na niet. Het levert je als bedrijf niets op wanneer deze bezoekers geen actie ondernemen en binnen no time jouw site weer verlaten. Het draait dus niet om kwantiteit, maar om conversie. Kies dus voor goede content, die resulteert in interactie. Dat kan zo simpel zijn als doorlezen of delen, of biedt je bezoeker een waardevolle optie aan. Kortom, zorg voor user engagement.

Usability
De gebruikersvriendelijkheid of usability van jouw website, heeft veel invloed op de conversie. Zijn bezoekers eenmaal op jouw website, dan is het heel erg belangrijk dat de ervaring van deze bezoekers optimaal is. Dit kun je doen door het bezoek aan de website min of meer te sturen. Het conversiepercentage zal toenemen, wanneer bezoekers tevreden zijn over de gebruikersvriendelijkheid van de website. Bezoekers melden zich aan voor de nieuwsbrief, downloaden een whitepaper, maken gebruik van een gratis online tool of plaatsen een bestelling in de webwinkel. Hoe gebruikersvriendelijker jouw website is, hoe gevoeliger de bezoekers zijn voor de call-to-action elementen die daar te vinden zijn.

Hoe verhoog je nu de conversie?
De usability van een website hangt af van heel veel verschillende zaken, zoals de laadtijd, navigatie, de overzichtelijkheid en de algehele uitstraling. Dit is heel belangrijk om de conversie te verhogen. Hieronder geef ik in 6 supertips aan, hoe je de gebruikersvriendelijkheid van je website kunt verbeteren en je conversie kunt verhogen.

6 Supertips voor betere usability:

Tip 1: Zorg ervoor dat jouw website responsive is
Dit betekent dat de layout van jouw website zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm. Het maakt daarbij niet uit of de site bekeken wordt via een desktop monitor, een tablet of een mobiele telefoon. Het gebruik van mobiele apparaten neemt nog steeds toe, zodat dit een belangrijk punt is in de ontwikkeling van jouw website. Via de volgende links kun je heel eenvoudig controleren of je website mobielvriendelijk is: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ en https://www.websiteplanet.com/nl/webtools/responsive-checker/

Tip 2: Zorg voor een overtuigende boodschap
Het is onmogelijk de conversie te verhogen als je niet weet wat de vragen, problemen en behoeftes van de bezoekers zijn. Het kost een website bezoeker maximaal 2 seconden om te beslissen of de website de oplossing kan bieden voor hetgeen er door hen gezocht wordt. Duidelijke call-to-actions kunnen je helpen een overtuigende boodschap en oplossing te bieden aan jouw bezoekers. Mensen denken goed na over wat voor oplossing ze voor hun probleem zoeken, voordat ze een zoekopdracht via de Google zoekmachine starten. Biedt daarom meteen in het begin van de tekst, een duidelijke oplossing voor hun probleem. Goede overtuigende boodschappen zijn bijvoorbeeld: Check hier je Google Positie of Bereken hier hoeveel Domotica kost. Mensen komen met een bepaald doel naar jouw website: voor je producten en je inhoud. Voor datgene wat je te vertellen of te verkopen hebt.

Tip 3: Kies de goede call-to-action buttons
Denk heel erg goed na over de tekst die je gebruikt voor jouw call-to-action buttons. Niet te dwingende en toch actieve teksten zorgen voor een verhoogde conversie. Voorbeelden hiervan zijn ‘probeer nu’, ‘vraag nu de gratis whitepaper aan’, ‘test het 2 weken gratis’. Deze buttons tonen een soort directheid, die toch risicovrij is. Ook de kleur van de buttons heeft invloed op de conversie. Uit onderzoek is gebleken dat rode en groene buttons de conversie aanzienlijk verhogen. Het contrast met de rest van de pagina is van doorslaggevend belang bij het bepalen van de buttonkleur. Hoe groter het contrast, des te meer de button opvalt. Tip 4: Plaats een tool op je website! Zorg er bijvoorbeeld voor dat klanten een online een prijsberekening kunnen maken of laat ze een check doen, waarbij ze direct online de resultaten kunnen bekijken. Enkele goede voorbeelden hiervan staan op mijn eigen website:
 Controleer hier of jouw metatags goed ingesteld staan.
Check hier je Google Positie
Check hier je Google PageRank

Tip 5: Gebruik zo weinig mogelijk knoppen in de menubalk!
Een bezoeker bekijkt gemiddeld niet meer dan 3 pagina’s per websitebezoek en bezoekt deze pagina’s gemiddeld niet langer dan 3-5 seconden. Een website met meer dan 20 pagina’s is dus heel gebruikersonvriendelijk. Het is dus de kunst om jouw boodschap kort, bondig en duidelijk weer te geven, zonder daarbij te veel informatie te geven over randzaken die niet relevant zijn.

Tip 6: Maak jouw website adaptive als dat kan
Dit betekent dat de website zich aanpast aan het gedrag van de bezoeker. Denk bij het aanpassen bijvoorbeeld aan het tonen van informatie op basis van het gedrag van de gebruiker. Wanneer de website geopend wordt op een mobiele telefoon, dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een andere layout te tonen met een telefoonnummer met daarbij een link en een Google Maps kaart. Wordt jouw site bekeken op een tablet, kies dan voor een layout met wat meer sfeer. Bij tablets is het plaatjes kijken een belangrijk onderdeel van de ervaring. Op een PC maak je dan gebruik van de uitgebreide layout, compleet met teksten, pdf’s, afbeeldingen en toelichtingen.

Extra Tip: Stop met het gebruiken van lange formulieren: ze worden nog zelden of nooit ingevuld.  Zorg er in plaats daarvan voor dat je een emailadres op je website vermeldt, zodat iedereen gemakkelijk en met één klik contact kan opnemen.

Laat een usability expert eens naar jouw website kijken! Ik heb er mijn werk van gemaakt om elke dag websites en webshops beter te maken. Waarschijnlijk laat ook jij kansen en dus inkomsten liggen met jouw site. Neem contact met mij op en we gaan samen aan de slag om ook van jouw website een succes te maken.

Over Marco Leesberg
Ik ben een usability expert die er op getraind is om vanuit de gebruiker objectief naar jouw website te kijken. Ik heb al veel usability tests uitgevoerd en werk dagelijks met de statistieken van Google Analytics. Daardoor zie ik heel snel waar gebruikers zoal tegenaan kunnen lopen. Ik kan jou opmerkzaam maken op die dingen, die jij zelf gemakkelijk over het hoofd kunt zien. Meestal heb ik aan een paar uur voldoende om belangrijke gebruikersproblemen op het spoor te komen en te rapporteren. Voor meer info kun je een mail sturen naar:

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0