Supertips voor Google Lens
18 augustus 2020
Supertips voor Google Ads
19 oktober 2020
Toon alles

Update Supertips voor Google for Jobs

Hoe zorg je dat jouw vacatures hoog scoren in de Google zoekmachine!

Google for JobsSeptember vorig jaar schreef ik een blog over Google for Jobs (www.leesberg.nl/supertips-voor-google-for-jobs). Ik schreef daarin onder andere: ‘bestaande vacaturesites vrezen dat hun eigen traffic zal afnemen.’ In eerste instantie leek dat ook te gebeuren. Echter, na het toepassen van – door Google opgestelde – ‘regels’, bleken de effecten positiever dan gedacht en verwacht! Niettemin plaatsten Europese jobboards vraagtekens bij Google for Jobs en wilden een antitrustzaak starten tegen Google vanwege vermeende oneerlijke concurrentie. Hoe staat het er een jaar later voor?

Om te beginnen, is Google for Jobs sinds eind augustus beschikbaar in Nederland. Google werkt onder andere samen met Monsterboard, Randstad, DPG Recruitment (De Nationale Vacaturebank, Intermediar, Tweakers Carrière) en de Nederlandse overheid. Google for Jobs is géén vacaturesite; het is een ‘banenzoekmachine’ die de juiste match vindt tussen kandidaat en vacature! Google for Jobs verzamelt, organiseert en toont vacatures van verschillende vacaturebanken en carrièrepagina’s. Dit betekent dat werkzoekenden openstaande vacatures kunnen vinden via een standaard Google-zoekopdracht. Bijvoorbeeld:
1) welke vacature zoek je:

2) Staat er al een interessante vacature tussen de resultaten: klik erop!

Is het nog niet wat je zoekt, klik dan op:

3) Verfijn je zoekopdracht door keuzes uit categorie, locatie, werkgever enzovoorts te maken:

Werkzoekenden komen alleen bij jouw vacature uit als jij, als werkgever, je hebt gehouden aan de regels van schema.org en, specifieker: Google for Jobs. Maar daarnaast uiteraard ook als vacatures optimaal ‘vindbaar’ zijn door het gebruik van de juiste zoekwoorden. Voorbeeld: zoek je, binnen jouw bedrijf, een ‘projectleider duurzame energie’. Dan blijkt uit een door mij voor ManEngenius verricht zoekwoordenonderzoek dat deze zoekterm niet vaak wordt toegepast. Naar ‘projectleider duurzame energie’ wordt gemiddeld tien keer per maand gezocht, naar ‘duurzame vacatures’ zo’n 590 keer. Uit het zoekwoordenonderzoek blijkt dat zoekwoorden als ‘duurzame vacatures’ of ‘jobs duurzaamheid’ vaker worden gebruikt door werkzoekenden. Door de structured data goed voor elkaar te hebben, zeg maar: de regels van Google, dan vergroot je de kans dat de sollicitant die jij zoekt ook daadwerkelijk bij jouw openstaande vacature uitkomt!

Schema.org
Ik noemde schema.org. Daarin staan afspraken van de drie grote zoekmachines:
Schema.org is gezamenlijk initiatief van drie grote zoekmachines: Bing, Google en Yahoo met als doel om een gedeeld schema op te stellen om data te structureren. Dit initiatief is op 2 juni 2011 gestart en vanaf november 2011 kwam daar Yandex Search nog bij, naast W3C die dit initiatief actief ondersteunt. Met dit schema kan HTML-code van bekende tags worden voorzien, zodat het voor zoekmachines eenvoudiger wordt deze aan internet gerelateerde code te doorzoeken.
(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schema.org)

Om jouw vacature te laten opvallen, moet je dus gestructureerd te werk gaan. Je kunt drie dingen doen:
1) gebruikmaken van een van eerdergenoemde vacaturesites. NB: hier valt Indeed niet onder, omdat Indeed ervoor heeft gekozen om niet samen te werken met Google for Jobs.
2) gebruikmaken van een ATS (Applicant Tracking Systeem) dat samenwerkt met Google for Jobs, bijvoorbeeld Hireserve en Endouble.
3) het zelf (laten) doen

De achterkant
Als je het zelf doet, moet je ervoor te zorgen dat Google jouw vacature ook kan vinden! Je vacaturepagina moet structured data bevatten die te indexeren is door Google for Jobs. In mijn vorige blog staat een overzicht van de verplichte velden en verwees ik naar https://schema.org/JobPosting voor een compleet overzicht van alle mogelijke velden die je kunt opnemen aan de achterkant van je vacaturedetailpagina. Heb je de vacature helemaal naar wens opgesteld, dan kun je testen of de structured data oké is: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

De tekst
Teksten moeten duidelijk, transparant en foutloos zijn. Google hanteert juiste spelling als een ranking factor! Maar je wordt ook afgerekend op vage teksten. Googje for Jobs rekent je af op spelfouten, clichés, vaagheden en dertien-in-dozijn-teksten! Maar laten we eerlijk zijn: elke serieuze kandidaat zou dat ook doen! Besteed aandacht aan je wervingstekst, vermeld kort en duidelijk wat je zoekt, wat de verantwoordelijkheden zijn en welke vaardigheden belangrijk zijn. Gaat het om een fulltime job of voor bepaalde uren? Waar kom je te werken en, voor Google for Jobs heel belangrijk: wat schuift het? (baseSalary: basissalaris van de functie.)

DHZ
Als je af en toe een vacature plaatst, kun je overwegen om het zelf in de hand te houden en je eigen vacature op te stellen. Misschien is dat even wennen: structured data, korte, transparante teksten, duidelijke functieomschrijving, salarisindicatie en hoe wordt jouw vacature gevonden en welke zoekwoorden worden daarvoor gebruikt? Google for Jobs is net een maand in Nederland actief. Uiteraard heb ik mijn eerste ervaringen al opgedaan. Ik help je graag om, kosteneffectief, de juiste persoon voor de job te vinden! Neem contact met mij op.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0