Supertips voor Google for Jobs

Personeel werven? Google for Jobs zorgt ervoor dat jouw vacature beter wordt gevonden!

Misschien ken je dit al, je job vinden bij Google via Google Careers (https://careers.google.com/jobs/). Maar het kan ook heel goed, dat je niet eerder van de carrière-kant van Google hebt gehoord. Waarom ook, met sites als Indeed, Monsterboard, Glassdoor en al die andere vacaturesites? Maar er gaat wat veranderen, ook in Nederland!

Google for Jobs

Sinds 2017 is Google gestart met Google for Jobs; een dienst waarmee Google zich duidelijk(er) focust op de arbeidsmarkt. Het doel: maak het werkzoekenden makkelijker om passende vacatures te vinden in de Google zoekmachine! Google for Jobs is inmiddels actief in onder meer Amerika, Japan, Zuid-Afrika, Mexico, Kenia, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Nederland zal, in de nabije toekomst, aan dat rijtje worden toegevoegd. Maar wat is Google for Jobs en wat maakt het anders dan de bestaande jobboards (vacaturesites)? Om te beginnen is Google for Jobs geen jobboard maar een verbeterde zoekfunctie voor het vinden van een geschikte baan. Google maakt, net als bij de ‘normale’ zoekopdrachten, gebruik van de informatie uit verschillende bronnen waaronder vacature- en bedrijvensites. Het is daarom ook logisch dat Google zegt er niet op uit te zijn om jobboards ‘om zeep’ te helpen.

Antitrust
Verschillende vacaturesites denken daar anders over en plaatsen hun vraagtekens bij Google for Jobs. Drieëntwintig grote Europese jobboards hebben in een brief aan de EU gevraagd om een antitrustzaak tegen de zoekmachine, vanwege vermeende oneerlijke concurrentie (bron: reuters.com). Grootste probleem is, uiteraard, dat alle vacaturebanken voor een groot deel van hun dataverkeer afhankelijk zijn van Google. Daarbij heeft Google een oneerlijk voordeel, omdat het niet voor de traffic hoeft te betalen en ze verdienen geld aan de verkoop van advertenties. Bestaande vacaturesites vrezen dat hun eigen traffic zal afnemen.

Candidate experience
Je kunt je afvragen of die vrees terecht is. Een voorbeeld uit Amerika, waar Google for Jobs al sinds 2017 actief is, laat zien dat het tegenovergestelde kan worden bereikt. Een voorbeeld is https://www.collegerecruiter.com. Toen Google for Jobs zijn intrede deed, zagen ze bij College Recruiter in het eerste halfjaar de bezoekersaantallen met ruim 65% afnemen. Dat is natuurlijk even slikken! Maar Google wil het zowel banenzoekers als recruiters/werkgevers aantrekkelijker maken, waarbij een van de speerpunten de candidate experience is. Houd, bijvoorbeeld, een kandidaat op de hoogte over de voortgang van de sollicitatieprocedure. En hanteer als uitgangspunt dat je, als recruiter, de kandidaat net zo goed behandeld als jouw klant. Bij College Recruiter zagen ze een aanwas in bezoekersaantallen nadat Google ‘regels’ had opgesteld waaraan advertenties ‘moeten’ voldoen. Door de nieuwe regels van Google for Jobs kreeg College Recruiter bovendien een betere ervaring met kandidaten.

Richtlijnen
De woorden ‘regels’ en ‘moeten’ in voorlaatste zinnen staan tussen aanhalingstekens omdat Google je tot niets verplicht. Maar omdat Google de vacaturemarkt voor beide partijen, zoekers en gezochten, aantrekkelijker wil maken, is het verstandig om, voor de toekomst, je zaakjes op orde te hebben. Heb je, als recruiter of werkgever, je ATS (Applicant Tracking System) en vacatureteksten op orde, dan moet Google for Jobs geen problemen opleveren. Zo niet, dan moet je wat aandacht besteden aan vacatureteksten. Denk aan:

  • is het Applicant Tracking System klaar voor Google for Jobs? Hier is nog weinig over te vinden, maar Hireserve en Endouble (recruitment software) zijn voorbeelden om Google for Jobs-proof te zijn.
  • heb je een sterke wervingstekst? Een goede intro, de juiste functienaam, het salaris, vestigingsplaats enzovoort. Knip & plakwerk of ‘ff snel een tekstje in elkaar draaien’ werkt niet. Google rekent je af op transparantie, kwaliteit van de teksten en de zoekmachine let ook op spelling! NB: de gemiddelde tijd dat een bezoeker op een vacaturepagina blijft, telt mee in de ranking van Google.
  • plaats je jouw vacature op de juiste sites? Monsterboard, Glassdoor en Careerbuilder werken al samen met Google. Dit betekent dat een vacature op, bijvoorbeeld, Monsterboard meer rankingpunten oplevert.
  • bevat de vacaturedetailpagina structured data? Aan de achterzijde van de pagina moeten een aantal verplichte velden worden opgenomen die kunnen worden aangevuld met optionele data.

Verplicht:

  • datePosted: wanneer is de vacature geplaatst
  • description: een overzicht van wat de vacature inhoudt (verantwoordelijkheden, vaardigheden, opleiding, aantal uren enzovoorts)
  • hiringOrganization: de naam van het bedrijf
  • jobLocation: waar is de werklocatie
  • title: de naam van de baan (schoonmaker, barista, programmeur enzovoorts)
  • validThrough: einddatum van de vacature

Optioneel/aanbevolen:

  • applicantLocationRequirments: waar mag/moet de werknemer wonen?
  • baseSalary: het basissalaris voor de baan
  • employmentType: denk aan: fulltime, parttime, tijdelijk, vrijwilliger enzovoorts
  • identifier: unieke, interne referentie
  • jobLocationType: geef hier aan of de werknemer geheel of gedeeltelijk vanuit huis of een andere locatie kan werken

NB. Voor geïnteresseerden: een volledig overzicht staat op https://schema.org/JobPosting

Indeed, de nr.1-vacaturesite, heeft wereldwijd meer dan 250 miljoen unieke bezoekers per maand en is actief in meer dan zestig landen (bron: https://www.indeed.nl/about). Het marktaandeel en bekendheid van indeed zijn dus waanzinnig! Vooralsnog heeft deze vacaturesite niets te vrezen. Maar het kan zijn toppositie in de zoekresultaten kwijtraken. Voor elke recruiter lijkt het raadzaam om ervoor te zorgen dat je technisch en tekstueel klaar bent voor Google for Jobs!

Weten hoe je de beste kandidaten voor jouw bedrijf vindt? Neem voor vragen en mogelijkheden contact met mij op.

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iIGF1dG9wbGF5OyAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
Bekijk de tool welke bedrijven je website bezoeken!