Supertips voor Google Marketing Platform

Supertips voor Google Marketing Platform


In juni 2018 zijn DoubleClick Digital Marketing en Google Analytics 360 suite samengevoegd tot het Google Marketing Platform. Daar waren twee belangrijke redenen voor: 1) het goed op elkaar laten aansluiten van de verschillende Google-producten en 2) de markt beter bedienen door data makkelijk toegankelijk en inzichtelijk te maken zodat marketeers hun marketingcampagnes nog beter kunnen optimaliseren. Maar gebruik jij Google Marketing Platform? Heb je gekeken of het iets voor jou is? En heb je alle Google apps voor jouw bedrijf wel nodig? Even in het kort: wat houdt het nu eigenlijk in, Google Analytics 360 meets DoubleClick?

Google Analytics 360 Suite
In maart 2016 introduceerde Google zijn Google Analytics 360 Suite. In het kort de apps die destijds in de Suite waren opgenomen:
1. Google Analytics 360: het centrale meetinstrument van de suite. Google Analytics fungeert voor e-business over de hele wereld als centraal meetplatform waarin alle gedragingen op websites, apps maar ook offline winkels, callcenters enzovoorts (kunnen) terugkomen.
2. Google Optimize 360: test- en personalisatie tool. Om instellingen te testen, resultaten te bekijken in Google Analytics en, dankzij de koppeling met Google Ads, gepersonaliseerde landingspagina’s te tonen aan bezoekers die via een advertentie op de website terecht komen.
3. Google Attribution 360: was tot in het begin van 2017 nog in bèta, maar had als doel zicht te bieden op de complete customer journey van de klant en niet alleen op delen van die zoektocht.
4. Google Tag Manager 360: voor het plaatsen van tags (stukjes html-code) voor het verzamelen en doorsturen van gegevens naar andere apps van de Suite, bijvoorbeeld Analytics of AdSense.
5. Google Data Studio 360: een datavisualisatie en -rapportage programma waarmee je traffic afkomstig van SEA, e-mail, SEO, social media enzovoorts in kaart kunt brengen.
6. Google Audience Center 360: een Data Management Platform waarmee alle profielen in alle marketingkanalen met elkaar gecombineerd kunnen worden, wat voor een uniform klantbeeld zorgt.

DoubleClick
DoubleClick was een van de eerste ad servers die jou, als adverteerder, in staat stelt om advertenties op het juiste moment uit te leveren en zichtbaar te maken voor jouw specifieke doelgroep. De benodigde informatie is afkomstig uit cookies, opgeslagen op de computer van de bezoeker. Deze informatie bestaat onder andere uit: de gebruikte browser, het OS, de ISP, het IP-adres, de datum en tijd. In 2007 kocht Google DoubleClick en had zo, samen met AdWords (tegenwoordig: Ads), een prima combinatie in handen van zoeken/gevonden worden en presenteren (display).

Analyseren en adverteren
Bij elkaar opgeteld, ontstond het Google Marketing Platform. Dit platform stelt marketeers in staat om tot betere resultaten te komen door hun marketingactiviteiten te optimaliseren. Marketeers kunnen, door de integratie van de verschillende tools in één platform, hun marketingactiviteiten centraal beheren en optimaliseren.

 

Het Google Marketing Platform biedt, naast de betaalde versie, ook een gratis variant. Er is een gratis versie beschikbaar van:
• Google Analytics
• Google Tag Manager
• Google Data Studio
• Google Optimize
• Google Surveys (voor gemaakte surveys geldt een vergoeding)

De betaalversies hebben de toevoeging ‘360’:

Je hoeft niet alle Platform-producten te kopen, maar kunt de verschillende onderdelen apart aanschaffen. Hoewel de apps niet voor niets ‘op één platform staan’: ze werken naadloos met elkaar samen. Maar wat doet elke app? En als de namen hetzelfde zijn als voorheen in de Suite, is de inhoud dan ook gelijk?

1) Display & Video 360: is een geïntegreerd product dat creatieve, data- en mediateams helpt om end-to-end advertentiecampagnes uit te voeren. Display & Video 360 combineert de functies van DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio en Audience Center in één product. Je beheert dankzij Display & Video 360 op een eenvoudige manier display- en videocampagnes voor branding, performance, prospecting en retargeting.
2) Search Ads 360: dé bidmanagementoplossing voor advertising in alle grote zoekmachines. Jouw zoekmachine-advertenties en campagnes op, bijvoorbeeld, AdWords, Bing en Yahoo worden vanuit één centraal platform beheerd. Search Ads 360 maakt alle zoekactiviteiten inzichtelijk en beheersbaar om jouw online marketingstrategie te optimaliseren. Het live zetten en beheren van complexe Google Ads-campagnes is door Search Ads 360 sneller en eenvoudiger!
3) Analytics 360: de betaalversie biedt een hogere datacapaciteit en een versnelde verwerking voor je Analytics omgeving. Als je structureel grote hoeveelheden bezoekers ontvangt of miljoenen page views hebt, hoef je geen kleine streekproef- of sample data te gebruiken.
4) Data Studio: hiermee creëer je interactieve dashboards en automatische rapporten, die tactische en strategische beslissingen mogelijk maken. Bespaar tijd door niet telkens dezelfde data handmatig te verzamelen. Data Studio is ook te koppelen aan systemen buiten Google Management Platform, denk aan Facebook en Omniture.
5) Optimize 360: uiterst geavanceerde A/B-testtool binnen het Google Management Platform. Je kunt snel en eenvoudig variaties van webpagina’s opzetten en de conversieratio testen. Naast het uitvoeren van een test is Optimize 360 ook te gebruiken als personalisatie tool waarmee je de website personaliseert voor gewenste doelgroepen.
6) Surveys 360: deze app voorziet op een voordelige en snelle wijze in de realisatie van marktonderzoeken. Hiermee verwerf je op eenvoudige wijze waardevolle inzichten!
7) Tag Manager 360: plaats zelf, veilig en zonder tussenkomst van IT, tags op je website en voorzie marketingsystemen van gegevens voor onlinecampagnes. Door gebruik te maken van templates wordt tagging automatisch volgens de laatste standaarden geïmplementeerd.

Google Marketing Platform: goed gereedschap is het halve werk! Meer weten hoe jij jouw marketingactiviteiten kunt optimaliseren om tot betere resultaten te komen? Benieuwd wat de apps afzonderlijk of juist in combinatie met elkaar, voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Ik kom graag langs om uit te leggen welke apps van het platform bij jouw bedrijf passen! Neem vrijblijvend contact met mij op.

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL1JaTDdJaHIyY0lNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iIGF1dG9wbGF5OyAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
Bekijk de tool welke bedrijven je website bezoeken!