Google Supertips

20 augustus 2024

Supertips ROAS biedstrategie voor Google Shopping Ads

Wat is doel-ROAS en hoe kun je het toepassen in Google Ads? Wanneer je adverteert via Google Shopping, is het belangrijk om te zorgen dat elke euro die je uitgeeft, zoveel mogelijk rendement oplevert. Een van de manieren om dit te bereiken, is door gebruik te maken van de biedstrategie ‘doel-ROAS’ (Return On Ad Spend). Maar wat houdt deze strategie precies in, en hoe kun je deze effectief toepassen? Hieronder leg ik het je uit en geef ik enkele tips om je campagneprestaties te optimaliseren. Wat is doel-ROAS? Doel-ROAS is een biedstrategie binnen Google Ads waarmee je Google instrueert om […]
15 juni 2024

Supertips voor AI Chatbot Google Gimini

Wat is Google Gimini? En hoe verhoudt het zich tot Chat GPT? Gimini (voorheen Bard) van Google is een “nieuwe” AI-chatbot die veelbelovend lijkt voor dagelijkse gebruikers. Je kunt het gebruiken door simpelweg naar de Google-website te gaan en in te loggen met je Google-account. Eenmaal ingelogd, kun je de chatbot gebruiken door vragen te stellen of opdrachten te geven in een chatvenster, net zoals je met een vriend zou praten. Maar hoe verhoudt Gimini zich tot ChatGPT? In vergelijking met ChatGPT van OpenAI biedt Gimini enkele unieke voordelen, zoals diepere integratie met Google-services zoals Gmail, Google Docs en Google […]
18 april 2024

Supertips voor Google Consent Cookiebanners

De zoektocht naar de best werkende cookie banner! In mijn vorige Supertips gaf ik al aan dat we de we de cookies vanaf nu serieus moeten nemen. De nieuwe Digital Markets Act (DMA) van de Europese Unie stelt strengere normen aan hoe bedrijven toestemming verkrijgen en gebruikersdata verwerken. Ook Google heeft zijn beleid hierop moeten aanpassen en als je geen consent (lees: toestemming) geeft via een goed werkende cookiebanner op je website dan zullen de gegevens van bezoekers niet meer (volledig) verwerkt worden in bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads. Dit betekent dat de statistieken van je website onvolledig zullen […]
21 februari 2024

Supertips voor Google Analytics Cookie Consent

Gaan we de cookies eindelijk serieus nemen? Als het aan Google ligt vanaf maart 2024 wel! Sinds kort krijg je als je inlogt bij je Google Analytics account onderstaande melding dat je moet zorgen voor toestemming van gebruikers op je website/webshop om advertentiepersonalisatie te verzamelen als je een koppeling hebt van je Google Ads account met Google Analytics. Deze toestemming wordt ook wel de cookie consent genoemd. Dit betekent dat de cookie instellingen op je website of webshop ook daadwerkelijk deze keuze van bezoekers moet doorsturen naar het statistieken programma van Google. Op veel website is deze koppeling er nog […]
19 oktober 2023

Supertips voor Google Pixel 8 en Pixel 8 pro

De Nieuwe Google Telefoons: Pixel 8 en Pixel 8 Pro In de razendsnelle wereld van smartphones lijkt er elke paar maanden een nieuwe speler in de arena te verschijnen, en dit keer is het de beurt aan Google met hun nieuwste vlaggenschepen, de Pixel 8 en Pixel 8 Pro. Met een sterke focus op camera-innovatie, softwareverbeteringen en indrukwekkende hardware, beloven deze apparaten een nieuwe standaard te zetten voor Android-smartphones. In deze Google supertips gaan we dieper in op de mooie functies en verbeteringen die de Pixel 8 en Pixel 8 Pro te bieden hebben. Design en Bouwkwaliteit Google heeft altijd […]
20 augustus 2023

Supertips voor Google Ads Campagnes

Welke soort advertentiecampagne van Google Ads past bij jouw bedrijf? In de huidige digitale wereld vormen advertentiecampagnes een cruciaal onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Binnen dit spectrum neemt Google Ads een vooraanstaande positie in, met zijn brede scala aan advertentiecampagnes die bedrijven in staat stellen om hun doelgroep effectief te bereiken. Laten we eens een kijkje nemen naar enkele van de meest toepasbare soorten advertentiecampagnes binnen Google Ads. Zoekadvertenties: Dit is een van de meest bekende vormen van Google Ads en behoeven verder weinig toelichting. Deze advertenties verschijnen bovenaan of onderaan de zoekresultaten wanneer gebruikers specifieke zoekwoorden invoeren. Ze zijn […]
20 juni 2023

Supertips voor Google Analytics 4 (2)

In de wereld van digitale marketing is het verzamelen en analyseren van gegevens essentieel om effectieve beslissingen te nemen en succesvolle campagnes te creëren. Een van de meest populaire en gebruikte tools voor het volgen van websiteverkeer en -gedrag is Google Analytics. Voorheen was Google Analytics Universal de standaardversie, maar nu heeft Google een nieuwe en verbeterde versie geïntroduceerd: Google Analytics 4 ofwel GA4. In deze Supertips de vijf belangrijkste voordelen van Google Analytics 4 ten opzichte van de vorige versie Google Analytics Universal. Verbeterde gebruikerservaring: Google Analytics 4 biedt een verbeterde gebruikerservaring met een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface. Het […]
19 april 2023

Supertips voor veilig internetten met Google Chrome

In de huidige tijd, waarin we steeds afhankelijker worden van technologie en internet, is het essentieel om je veiligheid online te waarborgen. Een van de meest populaire webbrowsers is Google Chrome, die veel handige functies heeft om veilig te blijven tijdens het surfen op het internet. In deze Google Supertips beschrijf ik 5 tips om veilig online te blijven internetten met gebruik van Google Chrome: Tip 1: Het belangrijk om de nieuwste versie van Google Chrome te gebruiken. Chrome wordt regelmatig bijgewerkt om ervoor te zorgen dat eventuele beveiligingslekken worden opgelost en nieuwe functies worden toegevoegd. Door de nieuwste versie […]
19 februari 2023

Supertips voor Google Bard versus ChatGPT

Gaat ChatGPT de Google Zoekmachine vervangen? De eeuwige strijd tussen Microsoft en Google Wat is ChatGPT van OpenAI? ChatGPT is een krachtig taalmodel dat is ontwikkeld door OpenAI en de laatste tijd veel in het nieuws is. Het is gebaseerd op Kunstmatige Intelligentie (KI) of Artificiële Intelligentie (AI) en is getraind om miljarden woorden uit het internet te interpreteren. Dit stelt ChatGPT in staat om talen te begrijpen en te genereren, wat het tot een krachtig taalhulpmiddel maakt voor toepassingen zoals automatische tekstgeneratie, chatbots en inmiddels wordt toegepast in de Bing zoekmachine van Microsoft. Een van de grootste voordelen van […]
20 oktober 2022

Supertips voor Google Discover

Wat is Google Discover? Sommige gebruikers zijn misschien bekend met de vorige naam van Google Discover: Google Feed of Google Now. Google Discover is een feed die wordt getoond onder de zoekbalk in de Google App, om relevante artikelen en video’s op mobiele apparaten te tonen. De inhoud die aan gebruikers wordt getoond, wordt gepersonaliseerd via zoekopdrachten en daaraan gerelateerde artikelen. Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om wat ze in hun feed zien verder aan te passen door onderwerpen te volgen die interessant zijn. Resultaten in de Discover-app veranderen regelmatig op basis van algoritme voorspellingen, gebruikersinteresses en nieuw gepubliceerde inhoud. […]
20 augustus 2022

Supertips voor Google Performance Max Campagnes

Alles wat je moet weten over Performance Max Campagnes Onlangs verwelkomde Google Ads een nieuwe toevoeging aan het advertentie platform: Performance Max. Dit sterk geautomatiseerde campagnetype verandert het gezicht van online advertenties zoals we die kennen. Met de PMax-campagne kun je meerdere kanalen bereiken van het Google netwerk. De Perfomance Max Campagne vervangt de huidige Google Smart Shopping campagnes en deze kun je dus vanaf september niet meer aanmaken. De standaard Google Shopping campagnes zullen wel blijven bestaan. Wat is een Perfomance Max campagne? Performance Max is een nieuw campagnetype van Google Ads. Het is een sterk geautomatiseerde en doelgerichte […]
17 juni 2022

Supertips voor Google Analytics 4 ofwel GA4

Het einde van Google Analytics Universal Google heeft onlangs aangekondigd dat het Universal Analytics op 1 juli 2023 zal beëindigen. Dat is de versie van Google Analytics die tussen 2005 en nu is ingesteld en waarschijnlijk de versie die je nu op jouw website gebruikt. Deze versie moet je nu vervangen door een nieuwe versie van Google Analytics GA4. Je kunt geen gegevens vanuit de oude versie exporteren, dus je moet handmatig migreren naar GA4 en al je tags en rapportagens opnieuw instellen. Wat is Google Analytics eigenlijk en waarom zou ik me er druk om maken? Google Analytics is […]
15 april 2022

Supertips voor Google Reverse Image Search

Met Google zoeken naar de oorsprong van een afbeelding Alles wat je wilde weten over ‘omgekeerd zoeken’  naar foto’s met Google Afbeeldingen. Google Afbeeldingen wordt vaak gebruikt voor het zoeken naar afbeeldingen, maar het kan ook andersom. Met Google Reverse Image Search kun je tegenovergesteld zoeken en de oorsprong van afbeeldingen bepalen of nagaan of de afbeelding van jezelf is of zoek je naar vergelijkbare afbeeldingen. In deze Google Supertips leg ik je uit hoe dit werkt en wanneer je dit toepast. De functie Google Reverse Image Search (Zoeken naar oorsprong afbeelding op Google) is momenteel alléén beschikbaar op je […]
12 februari 2022

Supertips voor Google Afbeeldingen

Hoe kun je afbeeldingen optimaliseren om goed gevonden te worden bij Google? Om goed te scoren op Google is het van groot belang dat je alle afbeeldingen van je website goed optimaliseert. Dit gaat niet enkel over de grootte van de afbeelding zelf, maar ook over de naamgeving en bestandformaat van je afbeelding. In deze supertips ga ik je uitleggen waarom je je afbeeldingen moet optimaliseren en hoe je dit best kunt doen. Dit is met name van belang voor de afbeeldingen van producten in webshops. Geef je afbeelding een beschrijvende naam voorzien van een zoekopdracht Wanneer je zelf een […]
18 november 2021

Supertips voor WP Website Beveiliging

Web Safety First Hoe veilig is jouw site? Vandaag de dag – en al heel wat dagen daarvoor – kun je als bedrijf niet zonder website. De mogelijkheden die het www biedt maken internet voor elk bedrijf interessant. En juist de verscheidenheid aan bedrijven, groot en klein, maakt het internet aantrekkelijk voor bezoekers. Daarnaast effent de diversiteit van het www het speelveld: verschillen worden kleiner en kansen gelijker. Geld speelt niet langer de belangrijkste rol. Een wezenlijke, bepalende factor voor de effectiviteit van jouw (WordPress)site, is creativiteit! Juist jouw creativiteit maakt het mogelijk om te concurreren met de grote jongens […]
19 oktober 2021

Supertips voor Google Responsieve Ads

Van expanded naar responsive ads! Google Ads anders aangepakt Sinds 2016 kun je de standaard tekstadvertenties bij Google uitbreiden met extra tekst. De zogenaamde Expanded Text Ads (ETA). Als je gebruikmaakt van Google Ads, dan werk je waarschijnlijk dus al een tijdje met meerdere koppen (max. 3) en beschrijvingsvelden (max. 2). Dat gaat echter veranderen. Volgend jaar zomer stopt Google met uitgebreide tekstadvertenties. Je kunt dan geen nieuwe ETA’s maken of je bestaande ads bewerken. De advertenties worden nog wel, voorlopig, getoond binnen de zoekresultaten en je kunt ook nog de prestatierapporten bekijken. Wil je, na 30 juni 2022, een […]
8 september 2021

Supertips voor Google Analytics 4

Ben jij klaar voor Google Analytics 4? Misschien maak jij nog gebruik van het oude, vertrouwde Google Analytics. Tegenwoordig door sommigen aangeduid als Google Analytics 3, door Google zelf als: Universal Analytics. Je snapt het al, en misschien werk je er inmiddels mee: sinds 14 oktober vorig jaar is de nieuwste generatie Analytics actief. Standaard maakt Google, sinds die datum, een Google Analytics 4-property aan – voorheen heette dat: een app & webproperty. Zowel Universal Analytics (UA) als Google Analytics 4 (GA4) zijn apart of naast elkaar te gebruiken, maar uiteindelijk wordt Universal Analytics uitgefaseerd. Maar wat is GA4 en […]
19 juli 2021

Supertips voor Google Showcase Advertenties

De koopman van… Google! Google Shopping & Merchant Center Als je adverteert op het Wereldwijde Web, wil je de juiste artikelen tonen op het juiste moment aan de juiste doelgroep. Dat kan inderdaad, als je dat wilt, met Google Merchant Center World Wide zijn! Maar wat is het Merchant Center, wat kun je ermee en waarom zou je dat in moeten/kunnen/willen zetten voor jouw webshop? Het Google Merchant Center is een platform waar je als webwinkel al je e-commerceproducten upload en beheert en doorzet naar de advertentieplatformen van Google. Hoewel het Merchant Center voornamelijk wordt gebruikt voor Google Shopping campagnes, […]
18 juni 2021

Supertips voor Google Advertentie Extensies

Verhoog de CTR van jouw advertenties Je hebt een Google Ads Campagne en wilt, uiteraard, een hoge CTR (Click Through Rate) met als resultaat: meer bezoekers op de site en interesse voor jouw product(en) of diensten. Logisch, want hoe vaker jouw site wordt gezien, des te groter de kans dat de naam van jouw bedrijf een naam wordt. Een naam die blijft ‘hangen’ waarbij bezoekers a) terugkomen en b) jouw bedrijf/site aanbevelen bij anderen! Of jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten prijkt, hangt van een aantal factoren af. Belangrijk daarbij zijn de relevantie tot de zoekopdracht, de kwaliteit van de advertentie […]
19 mei 2021

Supertips voor online Bloggen

Ik blog, hij blogt, blog jij al? Een van de mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken en van informatie te voorzien, is via een blog. Dit betekent dat je, op gezette tijden, je volgers informatie biedt over nieuwtjes, feiten en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Bloggen is een geweldige manier om je doelgroep aan te spreken en te inspireren, maar bovenal om jouw bedrijf, producten, diensten en… jouzelf aan de man en vrouw te brengen! Misschien heb je er wel eens over gedacht, maar twijfel je omdat schrijven niet je sterkste kant is. Je kunt dan overwegen om een ander te […]
google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0