Google Supertips

21 april 2021

Supertips voor Third-Party Cookies

Over cookies en de digitale vingerafdruk Er is al veel gezegd en geschreven over cookies. Ze zijn vervelend én handig. Je kunt ze accepteren of afwijzen. Bij de laatste optie blijven alleen de noodzakelijke, first-party cookies, actief. Die zijn nodig om, bijvoorbeeld, problemen met de website te detecteren. Of, als je inlogt op een site, ervoor te zorgen dat je ingelogd blijft zolang je de site bezoekt. En, ook erg handig, dat de site bij het afrekenen weet welke producten in jouw digitale winkelmandje liggen. Naast de noodzakelijke cookies, heb je de third-party cookies. Hierbij krijgen derden, bijvoorbeeld een adverteerder, […]
17 maart 2021

Supertips voor Google Reviews

Rich snippets en adverteren met sterren De laatste jaren zijn de woorden – en de beschuldiging – fake news vaak gevallen. Dat is een nadeel dat kleeft aan de vrijheid die het internet biedt. Je kunt sites oprichten, bloggen en vloggen of mensen direct benaderen via advertenties en mail. Deze blog gaat niet over nepnieuws, maar over een ander fenomeen dat ten koste kan gaan van jouw portemonnee: fake reviews en fake stars! Is een vijfsterren rating z’n vijf sterren wel waard? En hoe betrouwbaar zijn de sterren van Google? Het belang van reviews De ACM (Autoriteit Consument & Markt) […]
19 februari 2021

Supertips voor SEO Optimalisatie

De rol van zoekwoorden en backlinks Vorige maand schreef ik dat SEO evolueert en dat het de moeite loont om op de hoogte te blijven van de laatste updates. Gelukkig biedt Google zelf tools om websites te testen en te zien of ze voldoen aan veiligheid, snelheid, gebruikersvriendelijkheid, mobiele bereikbaarheid enzovoort. Je website moet aan veel ‘eisen’ voldoen. Althans: als je hoog op de SERP (Search Engine Result Page) wilt eindigen! Spelen zoekwoorden daarbij nog een rol? En wat voor invloed heeft web 2.0 op backlinks? Zoekwoordpagina’s Mijn blog van vorig jaar maart ging over SEO en het ontstaan ervan. […]
20 januari 2021

Supertips voor SEO trends in 2021

SEO trends voor 2021 De tijd dat je SEO alleen associeerde met zoekwoorden is alweer even voorbij. In mijn blog van maart vorig jaar had ik het er al over dat zoeken, vinden en gevonden worden, verandert. Google blijft zijn zoekalgoritmes aanpassen aan de veranderende digitale wereld. Onder meer gebruikerservaring en privacy spelen hierbij een rol. Ik schreef toen ook dat SEO’ers meer moeten kunnen, bijvoorbeeld teksten niet focussen op zoekwoorden, maar op de doelgroep! Google verandert dus, algoritmes veranderen en de resultaten van zoekmachines worden steeds organischer. We moeten onze focus verleggen. SEO evolueert en het loont de moeite […]
18 december 2020

Supertips voor Google en je privacy

Privacy? Wat weet Google eigenlijk van je? Er was een tijd dat we ‘betoverd’ waren van het wereldwijde web. Dat we steeds makkelijker vonden wat we zochten, nog meer aanbiedingen te zien kregen en onze bankrekening aan het eind van de dag… toch nét iets leger was dan gepland. Maar we hadden geweldig onze slag kunnen slaan! De betovering werd minder toen we werden doodgegooid met advertenties van artikelen uit onze zoekopdrachten. Zelfs na aanscháf van die mountainbike, verscheen op elke site die we bezochten advertenties van hele mooie bikes en, als je toch geïnteresseerd bent in mountainbiken, dan zoek […]
19 november 2020

Supertips voor Google Arts & Culture

Google: kunst aan je voeten Altijd al een museum willen bezoeken dat niet naast de deur ligt? Ga je er, in coronatijd, liever niet op uit? Wil je meer – of gewoon ‘iets’ – weten over een kunstenaar of een kunstwerk? Misschien wil je je kind, aan de hand van een pinguïn, kennis laten maken met kunst? Tegenwoordig kan dat vanuit je luie- of de kinderstoel! Het enige dat je nodig hebt, is een mobiele telefoon of een tablet. O, met de pc kom je ook een heel eind! Deze maand aandacht voor een andere kant van Google. Ik heb […]
19 oktober 2020

Supertips voor Google Ads

Efficiënt bezoekers op je site krijgen Google blijft voortdurend in beweging, vernieuwen. In mijn blogs heb ik onder andere al aandacht besteed aan SEO & SEA, het Google Marketing Platform, Google Tools en Google Jobs. Je zou bijna een van de beste manieren om te worden gevonden vergeten: Google Ads. Wat voorheen Google Adwords heette, is dé manier om via de zoekmachine van Google jouw bedrijf en/of product(en) in beeld te brengen én om bezoekers op je site te krijgen. Maar hoe werkt dat ook alweer? Waar dien je rekening mee houden en waar moet je op letten? Het Google […]
17 september 2020

Update Supertips voor Google for Jobs

Hoe zorg je dat jouw vacatures hoog scoren in de Google zoekmachine! September vorig jaar schreef ik een blog over Google for Jobs (www.leesberg.nl/supertips-voor-google-for-jobs). Ik schreef daarin onder andere: ‘bestaande vacaturesites vrezen dat hun eigen traffic zal afnemen.’ In eerste instantie leek dat ook te gebeuren. Echter, na het toepassen van – door Google opgestelde – ‘regels’, bleken de effecten positiever dan gedacht en verwacht! Niettemin plaatsten Europese jobboards vraagtekens bij Google for Jobs en wilden een antitrustzaak starten tegen Google vanwege vermeende oneerlijke concurrentie. Hoe staat het er een jaar later voor? Om te beginnen, is Google for Jobs […]
18 augustus 2020

Supertips voor Google Lens

Door een andere lens

We hebben een vreemde start van het jaar achter de rug. Corona heeft de samenleving aardig op z’n kop gezet. Nog steeds moeten we ons aan regels houden, denk aan social distancing. De jaargetijden trekken zich van virussen echter niets aan. Dit betekent dat, na de coronalente, de vakantiezomer zich gewoon aandient. Inmiddels zijn de (school)vakanties in het hele land begonnen. Daarom in deze blog de focus op een leuke, leerzame app die sowieso uitkomst biedt in het dagelijkse leven, maar zeker z’n meerwaarde kent in vakantietijd: Google Lens.

Google Lens als gids Op vakantie ga je natuurlijk het liefste met een goede gids op stap. Iemand die in geuren en kleuren alle ins & outs kan vertellen over de plek waar je bent. Maar, zoals gezegd, ook in de zomervakantie moeten we anderhalve meter afstand bewaren tussen onszelf en ‘de rest’. In verschillende musea was er voor corona al een oplossing in de vorm van audiotours. En eigenlijk biedt Google al sinds 2017 een oplossing voor het dagelijkse leven met behulp van een app op je smartphone: Google Lens. Kun je Google Lens dan inzetten als virtuele gids? Nou, gids is misschien wat overdreven, maar het geeft informatie over alles wat je wilt weten.
20 juni 2020

Supertips Adverteren op Youtube

Kijk je wel eens een filmpje op YouTube? Dan ben je niet de enige! YouTube is zo’n beetje gaan behoren tot een daily routine van een grote groep mensen. In cijfers: • YouTube kent bijna twee miljard gebruikers wereldwijd • acht miljoen van die gebruikers zijn Nederlands • per dag worden meer dan een miljard filmpjes bekeken • elke minuut wordt ongeveer vijfhonderd uur aan video’s geüpload • van de 40- tot 65-jarigen gebruikt meer dan 50% YouTube • van 20 tot 40 jaar is dat 75% • bijna 90% van de 15 tot 20 jarigen is regelmatig te vinden […]
19 mei 2020

Supertips voor Google Duo

Videochat met Google Duo Klop! Klop! Wie is daar? We moeten afstand houden. En het kan nog wel een tijdje duren voordat de anderhalve meter-maatregel wordt afgeschaft. Als dat al gebeurt! Want wat blijkt; met de nieuwe samenlevingsmaatregelen komen andere besmettingen ook veel minder voor! ‘Spectaculair minder oorpijn en buikgriep door coronamaatregelen’ Bron: www.ad.nl Dus misschien is afstand houden, elleboog-niezen en ‘handen-thuishouden’ niet zo’n slecht idee? Misschien zorgen de coronamaatregelen – werk zoveel mogelijk thuis – ook voor een toename in populariteit van thuiswerken. Of misschien kom je er zelf achter dat je geen elektrische auto hoeft aan te schaffen […]
15 april 2020

Supertips voor Google Tools

Let’s keep in touch! Corona treft ons allemaal. Het is natuurlijk verschrikkelijk voor de mensen die getroffen zijn door het virus, voor vrienden en familie en voor de nabestaanden van coronaslachtoffers. Maar de maatregelen die de regering heeft ingesteld om verspreiding van het virus te beperken, hebben invloed op het dagelijks leven van ons allemaal. Het sociale leven waarin we afstand moeten houden: minimaal anderhalve meter. Maar ook werken op afstand. Het zal nog even duren voordat we weer teruggaan naar normaal. Minister-president Rutte waarschuwt dat ‘normaal’ straks ‘anders normaal’ zal zijn. Wat je je daarbij moet voorstellen, zal in […]
18 maart 2020

Supertips voor Google SEO & SEA

Content & SEO Google verandert. Dat wil zeggen: zoeken en vinden gaat (weer) anders worden. Nu is dat niets nieuws, want Google past regelmatig algoritmes aan zonder daar altijd uitgebreid aandacht aan te besteden. Het komt er eigenlijk op neer dat de digitale wereld steeds ‘natuurlijker’ gaat aanvoelen. Dat jij als bezoeker vindt wat je zoekt, zonder het idee te hebben uit te komen waar anderen je graag willen hebben. Maar hoe begon dat zoeken en wat vond je dan? Bubbelbad In het begin leverde je, als website-eigenaar, zelf een formulier in bij de zoekmachine – niet per se Google […]
19 februari 2020

Supertips voor Google Marketing Platform

In juni 2018 zijn DoubleClick Digital Marketing en Google Analytics 360 suite samengevoegd tot het Google Marketing Platform. Daar waren twee belangrijke redenen voor: 1) het goed op elkaar laten aansluiten van de verschillende Google-producten en 2) de markt beter bedienen door data makkelijk toegankelijk en inzichtelijk te maken zodat marketeers hun marketingcampagnes nog beter kunnen optimaliseren. Maar gebruik jij Google Marketing Platform? Heb je gekeken of het iets voor jou is? En heb je alle Google apps voor jouw bedrijf wel nodig? Even in het kort: wat houdt het nu eigenlijk in, Google Analytics 360 meets DoubleClick? Google Analytics […]
19 januari 2020

Supertips voor Google Meet & G Suite

CO2-vrij vergaderen met Google Meet Er is wat te doen over allerhande uitstoot die het milieu bedreigt. Deze maand in het nieuws: ‘De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in Europa worden verkocht, is volgens nieuwe Europese regels nog te hoog.’ Maar ik wil het helemaal niet hebben over het milieu. Of misschien toch wel. We kunnen namelijk, als bedrijven en individuen, ook ons steentje bijdragen aan de reductie van die CO2-uitstoot. Laten we, bijvoorbeeld, voor onze meetings met externe partijen, zoals klanten, mobiele collega’s, leveranciers, deskundigen, onderaannemers, sollicitanten enzovoorts, gebruikmaken van de digitale snelweg! Toegegeven, voor de catering zal […]
20 november 2019

Supertips voor Klantenwerving

Daar wordt aan de deur geklopt! En altijd is dan de vraag: wie zou dat zijn? Voor de fysieke deur van huis of bedrijf hoeft dat met IOT – internet of things – geen vraag meer te zijn; dat zie je op het beeldscherm van je computer, tablet of telefoon. Maar wat als er iemand op je website is geweest, kun je dan ook weten wie het is? Wil je dat wel weten? Om die laatste vraag maar meteen te beantwoorden: ja, dat wil je weten! Waarom? Omdat je wilt weten welke bedrijven interesse tonen in jouw business, hoe vaak […]
21 oktober 2019

Supertips voor Google Display Netwerk

Google Ads Managed Placements vs Remarketing via Google AdSense Je wilt naamsbekendheid of jouw merk laten opvallen. Je wilt een bepaald product onder de aandacht brengen, je dienstverlening benadrukken of een specifieke doelgroep bereiken. Google biedt verschillende manieren om jouw product, dienst of merknaam te promoten. In deze blog heb ik het over de twee bekendste manieren. Welke voor jou het handigste, opvallendste, prijsvriendelijkste enzovoort is, hangt af van je doelstelling. In een algemeen stuk als dit, kan ik daar weinig over zeggen. Wat ik wel kwijt wil: digitaal adverteren lijkt ‘dertien in dozijn’-werk, maar het verschilt per aanbieder, product […]
19 september 2019

Supertips voor Google for Jobs

Personeel werven? Google for Jobs zorgt ervoor dat jouw vacature beter wordt gevonden! Misschien ken je dit al, je job vinden bij Google via Google Careers (https://careers.google.com/jobs/). Maar het kan ook heel goed, dat je niet eerder van de carrière-kant van Google hebt gehoord. Waarom ook, met sites als Indeed, Monsterboard, Glassdoor en al die andere vacaturesites? Maar er gaat wat veranderen, ook in Nederland! Sinds 2017 is Google gestart met Google for Jobs; een dienst waarmee Google zich duidelijk(er) focust op de arbeidsmarkt. Het doel: maak het werkzoekenden makkelijker om passende vacatures te vinden in de Google zoekmachine! Google […]
19 juli 2019

Supertips met Google mislukkingen

Niet alles wat Google aanraakt verandert blijkbaar in goud! Op zoekmachinegebied is Google onbetwist marktleider en heeft het bedrijf zoeken, vinden en gevonden worden dusdanig geperfectioneerd, dat je als gebruiker eigenlijk niet anders wilt dan googlen! Maar Google is meer! Of liever: Google wil meer! Wie herinnert zich niet Google Glass of vraagt zich af of er ooit een Google Car zal rijden? En zal Google Stadia – dit najaar ‘in the cloud’ -geduchte concurrentie vormen voor de Xbox en PlayStation? Als het niet met zoeken en vinden te maken heeft, hoe succesvol is Google dan? In deze supertips bespreek […]
18 juni 2019

Supertips voor Google Web Designer

Google Web Designer of liever… Google Ad Designer? Er zijn verschillende programma’s voor het ontwikkelen van websites, waarvan WordPress waarschijnlijk de bekendste is. Maar Google heeft sinds 2013 Google Web Designer. Het is een zogenaamde WYSIWYG-omgeving, What You See Is What You Get, om interactieve, cross-screen HTML5-websites en advertentie-banners te ontwerpen. Een hele mond vol maar het komt erop neer dat je er sites en banners mee kunt ontwerpen die geschikt zijn voor verschillende beeldschermen – mobiele telefoons, tablets, computers – en je maakt gebruik van de nieuwste versie van de HyperText Markup Language. Het belangrijkste ‘wapenfeit’ van HTML5, naast […]
google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0