Supertips voor Analytics Intelligence
18 april 2019
Supertips voor Google Web Designer
18 juni 2019
Toon alles

Supertips voor Google Banners

In de ban van de banner!

De dynamiek van banner advertising

Banner ads bestaan al een tijdje. In het begin was het nieuw en waren bezoekers nieuwsgierig. Maar gaandeweg heeft een overdaad aan advertenties gezorgd voor ergernis, ad blockers, pop up-blockers en bijgedragen aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming, de ‘privacywet’). Toch hoeft dat banner advertising niet in de weg te staan. Als je het goed doet, blijven klanten komen! Maar eerst banners… waar hebben we het over?

Opvallend

Heb je deze banner ooit gezien? Als je bevestigend antwoordt, dan was je waarschijnlijk getuige van de geboorte van banners op het www! Dit was in 1994 namelijk de eerste banner ad op het internet. De advertentie was van AT&T en kostte het bedrijf $30.000,-. De ‘doorklikratio’ (CTR) tikte de 44% aan. Probeer dat vandaag de dag maar eens te halen!
(Overigens begon adverteren op ‘de voorlopers van internet’ al iets eerder. In 1992: nieuwsbrief TidBITS en 1993: Global Network Navigator, een nieuwsservice.)

Vlak na de banner van AT&T introduceerde Yahoo in 1995 de eerste ‘search ad’; een op zoekwoorden gebaseerde advertentie. In dat jaar werden ook de eerste advertenties gebaseerd op demografie geplaatst en werd (toen al!) ‘frequency cap’ toegepast om bannervermoeidheid te voorkomen.

Note: Met Frequency capping stelt de adverteerder restricties (capping) aan het aantal keren (frequency) dat een advertentie aan een bezoeker wordt getoond.

DoubleClick en DART
Maar hoe zijn de banners zoals we die nu kennen eigenlijk ontstaan? In het begin stonden advertenties voornamelijk op eigen websites. Want: hoe kwam je aan advertenties van anderen -en wilde je die wel plaatsen? Maar ook: op welke andere site kun je jouw advertentie kwijt? Het was moeilijk om partijen te vinden die geïnteresseerd waren in de koop en verkoop van advertentieruimte. In 1996 kwam daar verandering in: DoubleClick (DCLK) werd gelanceerd. DCLK bracht structuur aan in de rommelige, online advertentiewereld. Het creëerde bovendien de mogelijkheid om banneradvertenties en consumentengedrag te volgen. Daarnaast bood DCLK de mogelijkheid om de ROI (Return On Investment) in kaart te brengen. De banner bleek een geweldige manier om inkomsten te genereren voor websites!

Voor het eind van ‘96 ontwikkelde DCLK een technologie met de naam DART (Dynamic Advertising Reporting en Targeting). Hiermee konden adverteerders de klikken bijhouden en hun advertenties optimaliseren voordat de campagne werd beëindigd. Doubleclick beschikte over een enorm netwerk waardoor adverteerders op onnoemelijk veel websites hun advertenties konden plaatsen. Daarnaast kon de adverteerder, in tegenstelling tot drukwerk en radio, zijn advertentiecampagnes aanpassen aan de prestaties! Deed een advertentie het niet goed op de ene website, dan kon je de advertentie van die website afhalen en je concentreren op sites die wel resultaat genereerden. DCLK verdiende zijn inkomsten door advertenties te bemiddelen en door premium tracking & analytische services aan te bieden aan hun adverteerders.

Note: DoubleClick is in maart 2008 overgenomen door Google voor $ 3,1 miljard. Uiteindelijk is DCLK opgegaan in Google AdWords wat inmiddels Google Ads is.

Bannermoeheid
Het begon allemaal goed voor de banner. Frequency Cap zorgde ervoor dat gebruikers niet steeds weer dezelfde banner voorgeschoteld kregen. Maar de hoeveelheid banners nam toe en veroorzaakte ‘bannermoeheid’ onder gebruikers.

Note: Banners werden onderaan het scherm geplaatst. De allereerste ad blocker kwam in de vorm van een klein stukje plastic aan de onderkant van het scherm om advertenties af te schermen.

Als vervanger van banners kwamen pop-up advertenties die in eerste instantie werkten. Toen bezoekers zich daar ook steeds meer aan begonnen te ergeren, kwamen de pop-under ads. Die zouden vriendelijker en minder opdringerig zijn. Het resulteerde uiteindelijk in pop-upblockers. De effectiviteit nam daardoor af en uiteindelijk ook de populariteit voor het gebruik van pop-ups en -unders.

Dynamische Display Banners
Banners zijn nog altijd een feit. En, goed toegepast, werken ze ook! Dynamische banners gaan een stapje verder; de kracht van deze banners zit ‘m in de dynamiek: maatwerk voor iedere bezoeker die binnen jouw doelgroep valt! Als bijvoorbeeld een webpagina of webshop wordt bezocht waarop jouw banner wordt getoond, dan wordt aan de hand van cookies de meest relevante data of bekeken producten getoond. Heb je bijvoorbeeld een kledingwebshop, dan kan op basis van geslacht van de bezoeker de heren- of vrouwencollectie worden getoond. Of gebruik locatietargeting om banners te laten zien in steden waar jouw fysieke winkel staat. Of uiteraard een combinatie: een aanbieding van dat leuke jurkje op een mobiele telefoon van een gebruikster in de buurt van jouw winkel!

Maar je kunt bezoekers ook herinneren aan een niet-afgeronde-aankoop. De bezoeker wil jouw site verlaten terwijl er artikelen in het winkelmandje zijn geplaatst. Deze bezoeker kun je eraan herinneren met een call-to-action om hun aankoop alsnog af te ronden. Heeft een bezoeker al eerder een aankoop gedaan op jouw site, dan kun je hem of haar gericht gerelateerde artikelen aanbieden.

Feed
Belangrijk bij dynamische display-advertenties in Google Ads is de ‘feed’. Hierin staan alle gegevens van jouw dynamische campagne: afbeeldingen, prijzen, titels, beschrijving enzovoorts. Om het gemakkelijk te maken, heeft Google aan aantal standaardtemplates beschikbaar.

Om het misschien nog gemakkelijker en dynamischer te maken… Neem voor vragen en mogelijkheden over dynamische banners contact met mij op.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0