De zoektocht naar de best werkende cookie banner!
In mijn vorige Supertips gaf ik al aan dat we de we de cookies vanaf nu serieus moeten nemen. De nieuwe Digital Markets Act (DMA) van de Europese Unie stelt strengere normen aan hoe bedrijven toestemming verkrijgen en gebruikersdata verwerken. Ook Google heeft zijn beleid hierop moeten aanpassen en als je geen consent (lees: toestemming) geeft via een goed werkende cookiebanner op je website dan zullen de gegevens van bezoekers niet meer (volledig) verwerkt worden in bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads. Dit betekent dat de statistieken van je website onvolledig zullen zijn en dat je advertenties minder goed gaan presteren. Lees mijn zoektocht in deze Supertips!
Is de cookiebanner verplicht?
Een goed werkende cookiebanner waarbij de keuze van de bezoekers wordt geregistreerd is verplicht. Het niet naleven van de regels kan verschillende consequenties hebben voor website-eigenaren:
- Boetes: Autoriteiten kunnen boetes opleggen tot €20 miljoen of 4% van de wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van wat hoger is.
- Verlies van gebruikersvertrouwen: Transparantie over het gebruik van cookies is essentieel om het vertrouwen van gebruikers te behouden.
- Minder effectieve marketing: Niet-naleving kan resulteren in minder effectieve marketingcampagnes vanwege minder goed afgestemde advertenties.
- Beperkte toegang tot Google-diensten: Niet-naleving kan leiden tot beperkte toegang tot bepaalde Google-diensten, zoals Google Analytics en Google Ads.
Het is daarom van essentieel belang dat je als website eigenaar jezelf goed voorbereid op de komst van Google Consent Mode v2 om je aan de wettelijke regels te houden.
Uitdagingen voor website & webshop eigenaren en adverteerders
Hoewel Google Consent Mode v2 voordelen biedt voor gebruikers op het gebied van privacy, transparantie en controle brengt het ook uitdagingen met zich mee voor website en webshop eigenaren en adverteerders:
- Complexiteit voor website-eigenaren: het aanpassen van het cookiebeleid en het instellen van de cookiebanner op website om naadloos samen te werken met Google Consent Mode v2 is ingewikkeld
- Minder gegevens voor adverteerders: striktere cookieconsent-handhaving kan leiden tot een daling in metingen, wat de prestaties van je advertenties kan beïnvloeden.
- Mogelijke daling in conversieratio’s: minder relevante advertenties zullen worden getoond aan bezoekers als gevolg van de hun keuze in de cookie consent en dit zal resulteren in minder conversies.
Hoewel Google zelf hierover nog weinig vermeld, zal deze nieuwe cookie consent grote gevolgen hebben voor het bedrijf.
Hoe richt je een gebruiksvriendelijk Cookie banner in*?
- Kleur van de keuze knop: Maak de knop in de kleur groen, want groen staat voor ‘GO’, ‘gaan’, ‘Klik op die button!’ en maak de knop AANPASSEN wit met zwarte letter. Dit is minder opvallend en wordt dus minder snel gekozen.
- Tekst in keuze knop: verander de tekst van de AKKOORD knop naar GA NAAR DE WEBSITE. Bij de keuze ‘akkoord’ ga je toch twijfelen of je toch nog iets moet aanpassen. Bezoekers zijn geneigd eerder naar de website te gaan als deze keuze wordt aangegeven in de tekst.
- Overlay op website: dit maakt de website donker en is lastig nog te bekijken. Je dwingt hiermee dus dat de bezoekers eerst een keuze moeten maken om de website goed te bekijken.
- Kruisje voor annuleren weghalen: in de cookiebanner staat vaak een X teken om de banner weg te klikken. Bezoekers kunnen dus eenvoudig de banner wegklikken ZONDER dat ze een keuze in hun voorkeuren hebben gemaakt. De consent wordt dan dus niet geregistreerd en de bezoeker blijft anoniem. Zorg er dus voor dat je deze keuze niet toestaat door dit X teken te verwijderen. Je dwingt zo de bezoeker de consent te accepteren of zijn keuze in voorkeuren aan te passen.
- Afmeting en positie van de cookiebanner: plaats de cookiebanner bij voorkeur in het midden en toon deze zo groot mogelijk (bij voorkeur beeldvullend op mobiel ). Hiermee zorg je voor duidelijkheid en ook hier dwing je de bezoeker een keuze te maken.
- Knop AANPASSEN tonen: laat alléén de knop met de tekst AANPASSEN tonen. Als een bezoeker dan zijn voorkeuren voor consent wil aanpassen, dan moet hij of zij er ook iets voor doen!
- Keuze knoppen voor aanpassingen: als je de keuze instellingen voor consent toont in de cookiebanner zet deze dan standaard al aan en maak ze de kleur grijs.
- Consent moet werken: de cookiebanner moet voldoen aan de Google Consent Mode v2 om gegevens te verzamelen en om deze informatie te koppelen aan Google Analytics en Google Ads.
Cookie banner via Consent Management Platform
De zoektocht naar een goede gebruiksvriendelijke Google Consent Mode V2 cookie banner was lang. Uiteindelijk ben ik met hulp van medewerkers van Google terecht gekomen bij een Consent Management Platform (CMP) genaamd Cookiebot. Het nadeel is echter dat je hiervoor een abonnement moet afsluiten, na een free trial van 2 weken. Het voordeel is dat het goed communiceert met Google Analytics en Google Ads en dat je het naar eigen wens kunt vormgeven.
Voorbeeld cookiebanner gemaakt met CMP Cookiebot
Cookie banner voor WordPress
Veel website zijn gemaakt met WordPress en ook daar heb ik een zoektocht gedaan naar een goed werkende Cookie plugin. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Complianz – GDPR/CCPA Cookie Consent plugin. De plugin is eenvoudig te installeren met een duidelijk stappenplan. Het zijn echter wel veel vragen om te doorlopen en het is nog niet helemaal duidelijk of de plugin de consent (toestemming van je keuzes) ook daadwerkelijk doorgeeft aan Google met de gratis versie.
Voorbeeld Cookiebanner gemaakt met Complianz plugin voor WordPress
Wil je hulp bij een goed werkende cookiebanner met Google Consent Mode V2 op jouw website? Neem dan contact met mij op voor meer informatie en ondersteuning bij de installatie.
* Kleine disclaimer bij deze Supertips: Ik ben GEEN jurist en ik ben dus niet verantwoordelijk voor eventuele aannames bij het instellen en inrichten van de cookiebanner. Elk bedrijf moet afzonderlijk uitzoeken aan welke juridische eisen de cookiebanner en de website of webshop moet voldoen!