Google Supertips

Supertips voor Google Display Netwerk

Google Ads Managed Placements vs Remarketing via Google AdSense

Je wilt naamsbekendheid of jouw merk laten opvallen. Je wilt een bepaald product onder de aandacht brengen, je dienstverlening benadrukken of een specifieke doelgroep bereiken. Google biedt verschillende manieren om jouw product, dienst of merknaam te promoten. In deze blog heb ik het over de twee bekendste manieren. Welke voor jou het handigste, opvallendste, prijsvriendelijkste enzovoort is, hangt af van je doelstelling. In een algemeen stuk als dit, kan ik daar weinig over zeggen. Wat ik wel kwijt wil: digitaal adverteren lijkt ‘dertien in dozijn’-werk, maar het verschilt per aanbieder, product en wat je ermee wilt bereiken! Uiteraard wil ik daarbij helpen, maar eerst, wat is…

Remarketing via Google Adsense (Google Zoeknetwerk)

Met het Google Zoeknetwerk worden de verschillende zoeksites bedoeld. Naast de bekende zoekmachine bijvoorbeeld ook Google Shopping, Google Maps en Google Afbeeldingen, maar ook verschillende ‘zoekpartners’ als AOL, telegraaf.nl, marktplaats.nl en nu.nl. Een advertentie wordt weergegeven als een persoon zoekt op een woord dat is opgenomen in jouw campagne.

De meest bekende manier van adverteren is Remarketing; hierbij krijgen bezoekers advertenties aangeboden gerelateerd aan eerder ingegeven zoekopdrachten en bezochte sites. Als gebruiker zoek je bijvoorbeeld naar een wasmachine en je bekijkt een of meer witgoedsites. Als je verder surft, merk je dat jouw zoekopdracht ineens als advertentie verschijnt op sites die je later bezoekt. Dit werkt overigens alleen als jij, als gebruiker, cookies accepteert en als de sites die je bezoekt, gebruikmaken van Google AdSense. Je kunt hierdoor het gevoel krijgen dat je wordt achtervolgd omdat wasmachine-advertenties verschijnen op sites die niets met witgoed te maken hebben. Misschien een handige reminder, maar veel gebruikers stellen dit niet (altijd) op prijs.

Google Ads Managed Placements (Google Display Network)

Het Google Display Network (GDN) is een groep van meer dan twee miljoen websites, video’s en app’s, waarop jouw advertentie geplaatst kan worden. Het Google Display Netwerk bereikt 80 tot 90% van de internetgebruikers wereldwijd.

Een andere manier is Google Ads Managed Placements. Bij deze optie bepaal jij zelf waar jouw advertentie wordt geplaatst binnen het Google Display Network. Je bepaalt niet alleen welke site jouw boodschap vertoont, maar ook op welke pagina en, bijvoorbeeld, of jouw – variant van de – advertentie in mobiele app’s verschijnt of als onderdeel van (een) video(’s). Of de advertentie daadwerkelijk wordt geplaatst, hangt af van jouw plaatsings bod. Je bent nooit de enige die digitaal zijn waren aanbiedt en als jouw concurrent meer betaalt, dan haalt zijn/haar advertentie de pagina. Je zult begrijpen dat dat bij veelbezochte websites, bijvoorbeeld van De Telegraaf of het AD, een grotere rol speelt. Als jouw advertentie goed presteert, stel dan een hoger bod in om je ervan te verzekeren dat jouw ad het goed blijft doen!
Advertenties die je plaatst in het Google Display Network zijn het effectiefst als ze specifieke doeleinden dienen. Display advertenties gebruik je om:
1) merken/naamsbekendheid op te bouwen (promotie van jouw merk)
2) awareness te vergroten door op te vallen en aandacht te trekken voordat jouw product/merk wordt gezocht
3) loyaliteit te bevorderen (merkentrouw, herhalingsaankopen)
Display advertenties leveren niet direct verkoop op en de gemiddelde CTR (Click Through Rate) is laag, gemiddeld 0,06%. Maar omdat dit percentage lager ligt dan bij zoekwoorden¬advertenties zijn de kosten ook lager. Je betaalt immers per click (CPC – Costs Per Click) of per 1.000 clicks (CPM – Costs Per Mile).

Dynamisch of zelf maken?
Zowel voor remarketing als Ads Managed Placements kunnen banners dynamisch zijn of kun je je advertentie zelf (laten) maken. Wat is het verschil? Bij dynamische banners voeg je verschillende plaatjes, foto’s, teksten, logo’s enzovoort toe, kies je het formaat en laat Google de advertenties automatisch ‘opmaken’. Dit heeft als voordeel dat je afwisseling in de ads krijgt en dat je niet elke advertentie zelf hoeft te maken. Bijkomend voordeel: het principe werkt op basis van ‘artificial intelligence’; de best presterende advertenties krijgen voorrang bij een volgende vertoning.
Bij zelfgemaakte advertenties, door een grafisch ontwerper of via Google Web Designer (zie: supertips Google Web Designer), heb je zelf de controle over het uiterlijk en de inhoud van je advertentie. Je maakt zo een uniek en opvallend ontwerp!

Mobiel?
Een opmerking over adverteren op mobiele telefoons. Bij mobile leveren veel advertenties voornamelijk ‘ruis’ op omdat veel particulieren ze per ongeluk aanklikken. Vaak staan ‘sluitkruisjes’ (X) op verschillende plaatsen waardoor advertenties niet worden weggeklikt, maar aangetikt. Dit levert ergernis op bij de gebruiker en geeft geen positief signaal af over het product, merk of afzender. Ik adviseer dan ook om mobiele telefoons en tablets uit te sluiten in de Ads Managed Placement-campagnes. Omdat veel ‘clicks’ ook tot stand komen door spelletjesspelende particulieren, raad ik aan om ook games en spelletjessites uit te sluiten van de Managed-campagnes.

En nu?
Managed of Remarketed? Dat hangt af van jouw doelstelling. Ga je, in eerste instantie, voor naamsbekendheid of wil je een nieuw product in de markt zetten, dan bereik je awareness via het Google Zoeknetwerk. Wil je specifieke doelgroepen bereiken of zelf bepalen op welke sites banners worden getoond? Ga dan voor het Google Display Netwerk via Ads Managed Placements! O, en zelf maken of dynamisch? Daar heb ik duidelijke ideeën over! Ik help je graag bij een aansprekende maatwerkcampagne om jouw merk in de markt te zetten of om je doelgroep(en) te bereiken! Neem vrijblijvend contact met mij op.

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.