Supertips voor Google Marketing Platform
19 februari 2020
Supertips voor Google Tools
15 april 2020
Toon alles

Supertips voor Google SEO & SEA

Content & SEO
Google verandert. Dat wil zeggen: zoeken en vinden gaat (weer) anders worden. Nu is dat niets nieuws, want Google past regelmatig algoritmes aan zonder daar altijd uitgebreid aandacht aan te besteden. Het komt er eigenlijk op neer dat de digitale wereld steeds ‘natuurlijker’ gaat aanvoelen. Dat jij als bezoeker vindt wat je zoekt, zonder het idee te hebben uit te komen waar anderen je graag willen hebben. Maar hoe begon dat zoeken en wat vond je dan?

Bubbelbad
In het begin leverde je, als website-eigenaar, zelf een formulier in bij de zoekmachine – niet per se Google – met het verzoek gevonden te willen worden. Als er wordt gezocht naar jouw product, is het natuurlijk wel zo handig dat de zoekmachine jouw site toont! Hiermee begon het belang van zoekwoorden door te dringen. Als mensen zoeken op bubbelbaden, dan moet op jouw website het woord ‘bubbelbad’ te vinden zijn. Dus zorgde je ervoor dat jouw ‘zoekterm’ (product) veelvuldig voorkwam op de pagina’s van jouw site. Dan kreeg je dit soort ‘prettig leesbare’ teksten:
Een bubbelbad van Ad is altijd nat!
Wij verkopen bubbelbaden. Niet zomaar bubbelbaden maar de beste bubbelbaden. Want onze bubbelbaden zijn bubbelbaden die bubbelen! Daarnaast zijn bubbelbaden van Ad echte relax bubbelbaden…

En zo bubbelde de tekst van Ad nog wel even door! Als een zoekterm maar vaak genoeg voorkwam op een pagina, dan werd de pagina belangrijk gevonden en getoond bij de zoekresultaten!

Pagerank
In 1998 bedacht Larry Page, medeoprichter van Google, pageranking. Bij dit algoritme is het belangrijk dat veel sites, bij voorkeur van grote, gezaghebbende bedrijven, verwijzen naar jouw site. De Google pagerank wordt bepaald door het aantal verwijzingen – backlinks – naar jouw website en de relevantie van die verwijzingen. Een backlink van een relevante website is meer waard dan een irrelevante verwijzing. Kort samengevat: de hoeveel backlinks van een website samen met de kwaliteit van die backlinks, bepaalt de SERP-ranking; jouw positie op de Search Engine Result Page.

Het idee is mooi, maar pageranking werd gemanipuleerd. Site-eigenaren kochten grote aantallen links op, ruilden links en meldden hun site aan bij indexsites (‘content farms’ en ‘link farms’). Hiermee kocht je een hogere plaats in de ranking en kreeg je (ten onrechte) organisch verkeer naar jouw site.
Updates van Google, bekend onder de namen Panda en Penguin, gingen deze manipulatie van ranking tegen. De pinguïn-update ging op jacht naar websites met slechte links. De panda-update straft content die duidelijk geschreven is voor zoekmachines in plaats van bezoekers. Voor de duidelijkheid: pageranking is, onder de oppervlakte, nog steeds belangrijk, maar daar heb jij als bedrijf of websitebouwer geen invloed meer op.

NB: Google claimt dat de term ‘Page’ als onderdeel van ‘PageRank’ refereert aan de achternaam van Google-medeoprichter en PageRank-bedenker Larry Page en niet aan het Engelse woord voor ‘pagina’. Er wordt verondersteld dat Google deze claim omtrent de oorsprong van de term ‘PageRank’ poneert om hun intellectuele eigendomsrecht rondom het merk ‘PageRank’ te versterken in casu de situatie tijdens welke een juridische derdenpartij, bijvoorbeeld een concurrerende zoekmachine, de term ‘PageRank’ zelf zou willen gaan voeren. (Bron: Wikipedia)

Machine learning
Maar Google gaat verder. Omdat het onmogelijk is om alle zoekmogelijkheden en regeltjes in programmacode vast te leggen, worden Google’s algoritmes zelflerend. Zo is, bijvoorbeeld, niet alleen jouw zoekterm bepalend voor het zoekresultaat maar ook waar je je bevindt. Voorbeeldje: je bent in Amerika en zoekt naar de Giants. De zoekmachine toont dan resultaten gebaseerd op jouw locatie. In New York krijg je de lokale American Football club te zien, in San Francisco de site van het baseballteam. Zoek je trouwens in Nederland naar ‘Giants’ dan krijg je, naast de wereldberoemde New York Giants, ook een link naar de Antwerp Giants (basketbal). Zo hangt het zoekresultaat af van waar je je bevindt. De zelflerende algoritmes van Google zorgen ervoor dat de zoekmachine meer relevante en gepersonaliseerde resultaten toont.

SEO
Is Search Engine Optimization nog steeds belangrijk? Ja, nog altijd! Alleen mag de nadruk niet op SEO liggen, maar moet je vooral bieden waar bezoekers op zitten te wachten. Dit betekent dat de SEO’ers vandaag de dag meer moeten kunnen dan alleen het SEO-kunstje uitoefenen. Ze moeten marketeers zijn die zich thuis voelen in inbound marketing* en die manieren weten te vinden om de doelgroep te bereiken zonder je zorgen te maken over zoekwoorden. Keywords zijn er om de algoritme-bots van zoekmachines een handje te helpen!

Ontwikkeling Layout Google Ads van 2003 t/m 2019

SEA

Stemgeluid
Maar de wereld van SEO blijft veranderen. Voice search gaat een belangrijke plaats innemen. In Amerika bestond vorig jaar 20% van alle zoekopdrachten uit spraakopdrachten. Naar verwachting wordt dat 50% in 2020. En spraakopdrachten bestaan niet uit ‘een’ (long tail) zoekwoord maar gebruikers stellen een vraag. En daar moet je rekening mee houden. Al was het alleen maar omdat Google Home, je tablet of smartphone maar één antwoord geeft. Bij een ingetikte zoekterm krijg je een lijst met mogelijke antwoorden en links, bij Voice Search krijg je één antwoord. Ergo: alleen de eerste positie geldt als zoekresultaat! En hoe bereik jij die eerste plaats?

Ook gevonden worden door je doelgroep? Vraag Google Home om contact op te nemen met Leesberg.nl of neem zelf contact met mij op. Ik volg de ontwikkelingen op de voet en geef je graag advies hoe je jouw website optimaal in zet!

* Inbound marketing: gevonden worden door potentiële klanten vanuit jouw doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing, cold calling en cold canvassing.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0