Google Supertips

Supertips voor Google Duo

Videochat met Google Duo

Klop! Klop! Wie is daar?
We moeten afstand houden. En het kan nog wel een tijdje duren voordat de anderhalve meter-maatregel wordt afgeschaft. Als dat al gebeurt! Want wat blijkt; met de nieuwe samenlevingsmaatregelen komen andere besmettingen ook veel minder voor!

‘Spectaculair minder oorpijn en buikgriep door coronamaatregelen’
Bron: www.ad.nl

Dus misschien is afstand houden, elleboog-niezen en ‘handen-thuishouden’ niet zo’n slecht idee? Misschien zorgen de coronamaatregelen – werk zoveel mogelijk thuis – ook voor een toename in populariteit van thuiswerken. Of misschien kom je er zelf achter dat je geen elektrische auto hoeft aan te schaffen om CO2-vrij met een klant te overleggen! Contacten onderhouden, offertes en contracten bespreken met klanten, je collega’s raadplegen die (ook) thuiswerken of even long distance coffee met familie en vrienden wordt steeds gebruikelijker én eenvoudiger! Je denkt nu misschien aan videochatten met Skype, Hangouts, Zoom, Microsoft Teams of Google meet (zie mijn blog van 19 januari). Hoewel laatstgenoemde een prima optie is voor zakelijke contacten en videovergaderen – tegenwoordig gratis voor iedereen (meet.google.com) – wil ik de aandacht richten op die andere videochatapp van Google:

Misschien bij jou onbekend maar maakt dat ook onbemind? Dan is het misschien tijd voor een kennismaking met deze videochatapp van Google. De gratis app Duo is sinds augustus 2016 op de markt en was oorspronkelijk bedoeld voor een-op-een videogesprekken. Langzaamaan is Google Duo aangepast en uitgebreid en is het in 2020 zeker een concurrent voor alle andere video-vergader-chat-en-ontmoet-apps! Om te beginnen heb je geen Googleaccount nodig. Dat is meteen een verschil met Google meet waarbij je een account nodig hebt om een videoconference te starten (genodigden voor een conference call hebben geen Googleaccount nodig). Heb je een Googleaccount dan kun je deze uiteraard koppelen aan Google Duo. Als je dat doet, kun je de app op verschillende apparaten gebruiken. Personen die je telefoonnummer of Google-accountgegevens hebben, bijvoorbeeld je Gmail-adres, kunnen dan zien dat je Duo gebruikt en je bellen via de app.

Mogelijkheden met Google Duo
In het begin was Duo alleen als app beschikbaar voor Android en iOS. In 2019 is daar ondersteuning voor tablets, iPads en Chromebooks bijgekomen en kun je Duo’en via de webversie: duo.google.com. Inmiddels is Google Duo alleen nog de naam van de app, en heeft het niets meer te maken met alleen een-op-een ‘bellen’!
Een belangrijk pluspunt van Google Duo is de eenvoud. Je start de app of gaat naar duo.google.com, klikt op een naam en je kunt videobellen. That’s it! Althans, dat is de essentie. Uiteraard kan er nog veel meer! Op een rijtje een aantal pluspunten en mogelijkheden van Google Duo:

  • End-to-end encryptie: versleuteling van gesprekken waarbij een speciaal algoritme audio-onderbrekingen tot een minimum beperkt.
  • Video codec AV1: deze nieuwe video codec verbetert het beeld en zorgt, ook bij een geringere bandbreedte, voor video in 720p.
  • Bericht: laat een audio- of videobericht achter als de oproep niet wordt beantwoord of kies er zelf voor om een bericht achter te laten.
  • Foto’s maken: bij een-op-een gesprekken kun je een foto maken en direct delen in het gesprek. Deze optie wordt ook mogelijk bij groepsgesprekken.
  • Portretmodus: deze optie focust op de persoon en vervaagt de achtergrond. Dit heeft als belangrijkste voordeel dat er minder informatie hoeft te worden verstuurd. Behalve dat dit de aandacht minder afleidt, neemt het minder bandbreedte in beslag.
  • Groepsgesprekken: je kunt groepsgesprekken opzetten met maximaal 12 deelnemers. Op korte termijn wordt dit uitgebreid tot 32!
  • Smart: je kunt Google Duo ook gebruiken op een Smart speaker of display, denk hierbij aan: Nest hub, Google home en Google mini.

Klop, Klop
Bel je iemand met Duo dan krijgt hij/zij direct live videobeelden van jou te zien. Tenminste als jouw gegevens voorkomen in zijn/haar adresboekje. Jij krijgt pas liveverbinding als je oproep wordt beantwoord. Erg grappig en handig natuurlijk, zo’n spionnetje in de digitale deur. Maar als je daar anders over denkt, kun je Klop, Klop uitzetten.

Google Duo is een solide, gebruiksvriendelijke videochatapp die continu wordt uitgebreid en verbeterd. Het is makkelijk in gebruik en heeft een aantal unieke en leuke functies. Daarnaast is Google Duo snel, makkelijk in gebruik, veilig en slim – de app past zich aan, aan de verbinding om de beste kwaliteit te bieden. Maak je al gebruik van, bijvoorbeeld, Google Meet, dan zou ik Google Duo zeker ook eens uitproberen. Ken je de communicatiemogelijkheden van Google nog niet of maak je gebruik van andere videochatapp’s, dan zou ik zeggen: probeer Duo eens uit! Neem bijvoorbeeld contact met mij op: 06 513 428 09. Als Google-expert vertel ik je graag over alle mogelijkheden die Google biedt voor jouw of voor je bedrijf!

 

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.