Supertips voor SEO trends in 2021
20 januari 2021
Supertips voor Google Reviews
17 maart 2021
Toon alles

Supertips voor SEO Optimalisatie

supertips voor seo optimalisatieDe rol van zoekwoorden en backlinks

Vorige maand schreef ik dat SEO evolueert en dat het de moeite loont om op de hoogte te blijven van de laatste updates. Gelukkig biedt Google zelf tools om websites te testen en te zien of ze voldoen aan veiligheid, snelheid, gebruikersvriendelijkheid, mobiele bereikbaarheid enzovoort. Je website moet aan veel ‘eisen’ voldoen. Althans: als je hoog op de SERP (Search Engine Result Page) wilt eindigen! Spelen zoekwoorden daarbij nog een rol? En wat voor invloed heeft web 2.0 op backlinks?

Zoekwoordpagina’s
Mijn blog van vorig jaar maart ging over SEO en het ontstaan ervan. Om gevonden te worden door zoekmachines moesten zogenaamde zoekwoorden of keywords – het product of onderwerp van jouw site – veelvuldig voorkomen. U herinnert zich deze sprankelende tekst misschien nog:
Een bubbelbad van Ad is altijd nat!
Wij verkopen bubbelbaden. Niet zomaar bubbelbaden maar de beste bubbelbaden. Want onze bubbelbaden zijn bubbelbaden die bubbelen! Daarnaast zijn bubbelbaden van Ad echte relax bubbelbaden…

Ad dacht, destijds, zijn bubbelbadklanten wel binnen te kunnen halen. Immers, elke zoekmachine moest wel doorhebben dat Ad bubbelbaden verkocht! Maar wat als de moderne mens begin deze eeuw geen bubbelbad maar een jacuzzi zocht? Of op zoek was naar wellness voor thuis? Wilde je ook op die zoekwoorden klanten binnenhalen, dan moest je daar speciale zoekwoordenpagina’s voor maken. Vermoeiend, moeizaam en voor bezoekers niet echt aantrekkelijk. En er kleeft nog een bezwaar aan: meerdere, bijna-identieke pagina’s kunnen door Google worden gezien als spam! Dan stapt niemand meer in een bubbelbad van Ad!

Doen
Staar je niet blind op zoekwoorden. Verdiep je in het onderwerp van de pagina en kies een kernzoekwoord. Zoekmachines – en zeker Google – interpreteren zoekopdrachten en kennen de synoniemen. Dus als jij jacuzzi’s verkoopt en ik zoek een bubbelbad, dan staat jouw pagina tussen mijn zoekresultaten. En als ik klik op de link naar jouw pagina, is het heel fijn om op een prettig leesbare, informatieve webpage uit te komen.

Zoekwoorddichtheid
Meerdere zoekwoordpagina’s zijn niet nodig, maar ook de bezoeker doodgooien met jouw zoektermen is not done! Ooit is bedacht dat zo’n vijf procent van tekst op een webpagina overeen moest komen met het kernzoekwoord. Dit kwam er in de praktijk op neer dat in elke zin, het zoekwoord één keer voorkomt. (Lees vooral de bubbelbaden van Ad nog een keer.) Uiteraard is dit niet de bedoeling en ook hier geldt dat overmatig gebruik van zoekwoorden een negatieve invloed kan hebben op de ranking.

Doen
Bepaal het beste zoekwoord voor jouw pagina. Maak, bijvoorbeeld, gebruik van de zoekwoordplanner of kijk op leesberg.nl hoe je een zoekwoordenonderzoek kunt laten uitvoeren.

Paginalengte
Hoeveel woorden kan, mag of moet een webpagina bevatten om hoog op de zoekresultatenpagina te eindigen? Hierop volstaat één antwoord: genoeg! Een paar jaar geleden circuleerden aantallen van duizend tot tweeduizend woorden en was 1.500 het compromis. Ergo: als je de woorden op een pagina telde en uitkwam op 1.495, dan moest je er nog vijf toevoegen om het ‘SERP-gemiddelde’ te halen. Nou, dan neem je links en rechts toch nog een paar zoekwoorden op? Altijd goed! Je begrijpt het al: niet goed!

Doen
Laat het grote aantal woorden los. Als algemene stelregel zijn 300 tot 400 woorden per pagina voldoende. En in de lopende tekst neem je een paar keer het kernzoekwoord op – en synoniemen daarvan. Uit jouw lopende tekst begrijpt Google welke zoekwoorden van toepassing zijn!

Web 2.0-backlinks?
Niet meer ‘strooien’ met zoekwoorden dus, maar richt je op het kernzoekwoord. Behalve dat Google zelf steeds slimmer wordt, krijgt het hulp omdat andere websites refereren aan jouw website. Backlinks ziet Google als een aanbeveling. Het aantal backlinks is daarom een factor bij de rangschikking binnen zoekresultaten. Zorg er dus voor dat voldoende websites jouw site aanbevelen. Dat wil zeggen, als de backlinks afkomstig zijn van betrouwbare websites! Dat laatste is heel belangrijk!

De term web 2.0 wordt gezien als de tweede generatie webdiensten. Bij web 2.0 bepalen niet alleen professionals de inhoud van websites, maar leveren ook gebruikers hun bijdrage. Denk aan de mogelijkheid voor een bezoeker om te reageren op een tekst, een foto op een fotosite te plaatsen, filmpjes op YouTube, een advertentie of een verhaal op de eigen weblog.

Met de opkomst van web 2.0, waarbij gebruikers deels de inhoud en dus ook backlinks genereren, kwam er een soort grijs gebied dat de betrouwbaarheid van backlinks aantastte. Immers, gebruikers bepalen zelf wat zij plaatsen of krijgen geld om een link naar de site van bepaalde bedrijven te plaatsen. Zoekmachines zijn niet goed in het maken van onderscheid tussen betrouwbare en ‘betaalde’ links. Sinds 2005 bestraft Google websites met door gebruikers gegenereerde weblinks en moedigt webmasters aan om dit soort links te voorzien van een nofollow-attribuut. Dit attribuut voorkomt dat er waarde wordt toegekend aan de pagina waar de link naar verwijst. Nofollow is overigens geïmplementeerd op de meeste web 2.0-sites en -toepassingen, denk aan: WordPress, Medium, Quora, YouTube, Flickr, Disqus en alle populaire sociale netwerken.

Doen
Bouw een natuurlijk linkprofiel op; zorg ervoor dat verschillende externe webpagina’s verwijzen naar verschillende pagina’s op jouw site. Zorg er ook voor dat verwijzingen alleen van betrouwbare sites komen. Kunnen bezoekers recensies, referenties, commentaar enzovoort achterlaten op jouw site, voorzie eventueel geplaatste links dan van het nofollow-attribuut. Links die zijn voorzien van nofollow, doen geen afbreuk aan de ranking-waarde van jouw site! Voor creëren van backlinks kan ik een uitgebreid backlinking-programma voor je opzetten. Interesse? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan via het contactformulier.

Heb jij helder voor ogen wat jouw kernzoekwoord is? Welk woord leidt naar jouw site? Is jouw digitale etalage duidelijk? Weten bezoekers snel ‘waar ze aan toe zijn’? Wil je te veel zeggen met weinig woorden of zeg je juist te weinig met veel woorden? Weet jij wie er naar jouw site linkt? Staar je niet blind op SEO maar laat leesberg.nl een check uitvoeren! Ik heb veel websites onder de loep genomen en weet waar de knelpunten (kunnen) zitten. Neem vrijblijvend contact met mij op.

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0