Supertips voor Google en je privacy
18 december 2020
Supertips voor SEO Optimalisatie
19 februari 2021
Toon alles

Supertips voor SEO trends in 2021

supertips google seo trendsSEO trends voor 2021

De tijd dat je SEO alleen associeerde met zoekwoorden is alweer even voorbij. In mijn blog van maart vorig jaar had ik het er al over dat zoeken, vinden en gevonden worden, verandert. Google blijft zijn zoekalgoritmes aanpassen aan de veranderende digitale wereld. Onder meer gebruikerservaring en privacy spelen hierbij een rol. Ik schreef toen ook dat SEO’ers meer moeten kunnen, bijvoorbeeld teksten niet focussen op zoekwoorden, maar op de doelgroep!
Google verandert dus, algoritmes veranderen en de resultaten van zoekmachines worden steeds organischer. We moeten onze focus verleggen. SEO evolueert en het loont de moeite om op de hoogte te blijven van, en in te spelen op, de laatste updates. Waar moeten we komend jaar op letten?

Zoekmachineoptimalisatie
Mits goed gebruikt is Search Engine Optimization een effectieve manier om bezoekers op uw online platforms te krijgen. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat 70 tot 80% van de gebruikers zich uitsluitend concentreert op organische resultaten en betaalde vermeldingen (advertenties) negeert. Een plek in de organische top 3 van zoekresultaten biedt dus een bron van bezoekers en potentiële klanten voor elke site. Bovendien leidt zo’n 30% van ‘organisch klikken’ tot conversies. Maar om bij die top drie of in de top tien te komen, moet een site aan verschillende eisen voldoen. Presteert jouw site zwak, dan zakt ook de positie in de zoekresultaten. Los van de inhoud heeft een (on)tevreden gebruiker dus invloed op de ranglijst van zoekresultaten!

Page experience signals
De gebruikersvriendelijkheid van een pagina wordt gemeten met page experience signals. Hierbij gaat het erom hoe gebruikers een website ervaren. Het heeft niets met de inhoud van een site te maken. Zoals Google het zelf zegt (vertaald met Google Translate):
Pagina-ervaring is een reeks signalen die meten hoe gebruikers de ervaring van interactie met een webpagina zien, buiten de pure informatiewaarde ervan. Het bevat Core Web Vitals, een set metrische gegevens die de gebruikerservaring in de echte wereld meten voor laadprestaties, interactiviteit en visuele stabiliteit van de pagina. Het bevat ook bestaande zoeksignalen zoals mobielvriendelijkheid, veilig browsen, HTTPS en intrusive interstitials (opdringerige tussenpagina’s).

NB: interstitials worden vaak gebruikt om bezoekers zich aan te laten melden voor een nieuwsbrief of om een app te downloaden. Meestal verschijnen interstitials als een bezoeker via een andere pagina wordt doorverwezen, niet als je rechtstreeks naar de site gaat.

Core Web Vitals
Google heeft aangekondigd dat Core Web Vitals in mei 2021 onderdeel uitmaken van de ranking factoren. Snelheid en accuratesse gaan een rol spelen! Eigenlijk gaat het hier om de gebruikersvriendelijkheid van websites. Als je zoekt, wil je snel resultaat zien én gebruik kunnen maken van de gevonden pagina zonder mis te klikken. Het overkomt iedereen wel eens, de pagina lijkt geladen, je klikt op een button en precies op dat moment verschuift de page nét een regeltje omdat laden nog niet helemaal klaar was. Je wilde meer weten over T-shirts maar belandt in de onderbroeken. De Core Web Vitals die van belang zijn:
LCP: Largest Contentful Paint
De tijd die het kost om de grootste elementen te laden. Ideaal is een laadtijd van minder dan 2,5 seconden.
CLS: Cumulative Lay-Out shift
De score waarin content/elementen verschuiven tijdens het laden en bekijken van een pagina. Waardoor je, bijvoorbeeld, niet bij de gewenste T-shirts uitkomt. Ideaal is een CLS-score van 0.1.
FID: First Input delay
De tijd waarbinnen een pagina interactief is. Als de FID onder de 100ms zit, houdt dit in dat een site altijd reageert op interactie van de gebruiker.

core web vitals

In de praktijk worden Core Web Vitals gebruikt om ‘knopen door te hakken’. Bijvoorbeeld om onderscheid te maken tussen gelijkwaardige zoekresultaten. De pagina met de hoogste score op LCP, CLS en FID zal hoger in de rangschikking staan. De Core Web Vitals kun je meten met een aantal tools van Google. Denk aan: PageSpeed Insights, Chrome UX Report, Google Search Console, Chrome Dev Tools en Lighthouse (gebruik voor deze tools Chrome webbrowser).

Mobielvriendelijk
Werkt jouw website op mobiele apparaten? Omdat de wereld steeds mobieler wordt, is Google in 2016 begonnen met het rangschikken van websites op basis van mobiele bereikbaar- en vriendelijkheid. Inmiddels zijn ze zover dat je, als bedrijf, niet meer om een mobielvriendelijke website heen kunt! Vanaf maart dit jaar is de mobile-first indexering standaard! Zorg er dus voor dat jouw website op elke straathoek te vinden is! Om te controleren of jouw site voldoet aan ‘mobielvriendelijkheid’, heeft Google een online tool ter beschikking opgesteld.

BERT
Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) gaat een steeds belangrijker rol spelen bij zoeken. Of liever: bij vinden wat je zoekt! In 2015 heeft Google de eerste AI-stappen gezet met RankBrain. Dit systeem probeert te raden wat met de zoekwoorden wordt bedoeld en registreert de resultaten voor toekomstig gebruik. Uiteindelijk heeft RankBrain in 2019 geresulteerd in BERT: Bidirectional Encoder Representations from Transformer. BERT begrijpt steeds beter de context van jouw zoekopdracht. Werd in het begin in 10% van alle – Engelstalige! – zoekgevallen gebruikgemaakt van BERT, inmiddels wordt BERT bij bijna alle zoekopdrachten ingeschakeld!

Omdat Google met BERT steeds beter de inhoud van jouw site begrijpt, kun jij je écht focussen op inhoud en gebruikersvriendelijkheid. Maar verlies ondertussen niet de Core Web Vitals uit het oog! Wil je weten of jouw site voldoet aan de eisen voor 2021? Ik leg graag uit hoe je snel en budgetvriendelijk jouw website naar een hoger plan tilt! Neem vrijblijvend contact met mij op. Ik hoor graag van je!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0