Supertips voor Google Arts & Culture
19 november 2020
Supertips voor SEO trends in 2021
20 januari 2021
Toon alles

Supertips voor Google en je privacy

Privacy? Wat weet Google eigenlijk van je?

Er was een tijd dat we ‘betoverd’ waren van het wereldwijde web. Dat we steeds makkelijker vonden wat we zochten, nog meer aanbiedingen te zien kregen en onze bankrekening aan het eind van de dag… toch nét iets leger was dan gepland. Maar we hadden geweldig onze slag kunnen slaan!

De betovering werd minder toen we werden doodgegooid met advertenties van artikelen uit onze zoekopdrachten. Zelfs na aanscháf van die mountainbike, verscheen op elke site die we bezochten advertenties van hele mooie bikes en, als je toch geïnteresseerd bent in mountainbiken, dan zoek je vast ook allerhande accessoires, routes, fietsdragers, helmen, handschoenen, heuptasjes, rugzakken, binnenbanden, fietsgroeps-reizen en… na aanschaf van je fiets een nog mooiere aanbieding van dezelfde off-road tweewieler!

We kregen wat (veel) voor onze kiezen. Zelfs advertenties over zoekopdrachten van huisgenoten die op hetzelfde netwerk zitten. We kwamen – en komen – erachter dat internetgiganten wel erg veel over ons (willen) weten! Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft, Twitter enzovoort. We mogen gratis gebruikmaken van hun diensten en programma’s als wij ze toegang verlenen tot onze gegevens. En daar begint de schoen een beetje te wringen.

Cambridge Analytica
Door een schandaal in 2017 is ‘het delen van data’, of liever: het verkopen ervan, onder vuur komen te liggen. Je herinnert je vast Cambridge Analytica, het schandaal waarbij gegevens van 87 miljoen gebruikers van Facebook in handen kwamen van de Britse SCL-group. In Amerika was deze groep actief onder de naam Cambridge Analytica. Core business: organisaties en politieke partijen ‘manieren aanbieden om het gedrag van het grote publiek te veranderen. Dit schandaal heeft ogen geopend en gezorgd voor striktere privacywetgeving voor alle bedrijven die gegevens van gebruikers willen hebben. Ook voor bedrijven die vinden wat jij zoekt.

Google en Privacy?
Googelen dikke van dalenNog altijd zijn de meeste mensen blij met de zoekmachine. Googelen is zelfs als werkwoord opgenomen in De Dikke van Dale. We vinden wat we zoeken, weten de weg dankzij Google Maps, ontvangen mail via Gmail, понимать иностранные языки [1] dankzij Google Translate, kijken filmpjes via YouTube en ga zo maar door. Het gebruik van allerlei Google apps zorgt ervoor dat deze internetgigant veel meer over jou en mij weet dan Facebook. En als je dat weet, zit je niet op een tweede Cambridge Analytica-schandaal te wachten!

[1] Voor als je het niet wilt opzoeken, in het Russisch staat hier, vertaald door Google Translate: begrijpen vreemde talen

Maar wat weet Google eigenlijk van jou en hoe komen zij aan die informatie? Het antwoord is vrij simpel: jij geeft die info zelf! Door gebruik te maken van Googles apps en diensten voorzie jij Google van informatie. Je maakt vast (ook wel eens) gebruik van:
Google Search: als jij googelt, worden jouw zoekgegevens opgeslagen. Dit alleen voorziet Google al van veel informatie, maar deze info wordt uitgebreider en logischer in combinatie met gegevens uit:
Google Chrome: door velen gezien als de beste en snelste browser. Je geeft Google alleen wel een overzicht van websites die je bezoekt.
YouTube: Google onthoudt zoekopdrachten en houdt een overzicht bij van elke video die je hebt bekeken.
Google Maps: door Maps te gebruiken, met name de navigatiefunctie, krijgt Google toegang tot jouw locatie en geschiedenis.
Waze: dit populaire alternatief van Google Maps is… eigendom van Google! Waze maakt gebruik van crowdsourcing en alle input die gebruikers geven, gaat rechtstreeks naar Google.
Android: Google volgt je Android-telefoon en weet dus ook waar je bent als je geen gebruikmaakt van Maps en Waze. Android slaat ook sms-berichten en app-gebruik op. NB: Google heeft geen direct toegang tot iPhones en iPads, voor informatie van deze toestellen is het aangewezen op het gebruik van Google apps.
Overige Apps: eigenlijk geldt dat elke app van Google een informatiebron voor het bedrijf is. Denk bijvoorbeeld ook aan: Gmail, Google Agenda, Google Docs en Foto’s.

1+1

Alles bij elkaar opgeteld schetst de verzamelde data van al die verschillende apps een steeds completer beeld van de gebruiker. Van jou en mij dus. Maar het zorgt er ook voor dat de advertenties die je te zien krijgt, interessant voor jou (kunnen) zijn. Dat je de beste aanbieding krijgt of een tip waar je nooit aan gedacht zou hebben! Hetzelfde geldt voor jouw reclameboodschappen. Door, onder andere, het gebruik van Google Ads zorg je ervoor dat jouw product of dienst uitkomt bij de juiste doelgroep.

=2?

De vraag is natuurlijk of het profiel dat Google van jou heeft samengesteld, accuraat is. Dat hangt ervan af of je diensten en apps van Google gebruikt, welke je gebruikt en hoe vaak? Accepteer je cookies? Maak je gebruik van Google Chrome of kies je voor Brave of Firefox? Vertrouw je toch het meest op Google Search of gebruik je DuckDuckGo om informatie op te zoeken? Al deze plussen of minnen zijn de bouwstenen voor jouw profiel. Wil je weten of, met betrekking tot jou, 1+1 inderdaad 2 is? Neem dan eens een kijkje om te zien wat Google van en over jou weet.

1) zorg ervoor dat je bent ingelogd met je Google-account.
2) volg deze link. Je komt uit op https://myaccount.google.com
Google Privacy

3) bekijk wat Google van je weet door te klikken op: Je gegevens en personalisatie beheren

Van hieruit heb je de mogelijkheid om een geheel nieuwe wereld te ontdekken: jouw digitale wereld. Je kent hem natuurlijk al, want je bent er zelf geweest. Maar het geeft een duidelijk beeld van de informatie die over jou is vastgelegd. Dat kan confronterend zijn, verhelderend, leuk of misschien ben je er juist niet zo blij mee. Immers: niet alles hoeft bewaard. Maar zo kom je er, bijvoorbeeld, achter dat verloren gegane foto’s toch nog bestaan (dat hoeft overigens geen blije verrassing te zijn.)

4) Wat Google bewaart kun je zelf instellen. Klik op: Je activiteitsopties beheren. Zet bijvoorbeeld Web- en app-activiteit uit (of aan), je locatiegeschiedenis, de filmpjes die je hebt bekeken op YouTube of Advertentiepersonalisatie.

Google web en app activiteit

Overigens betekent het uitschakelen van Advertentiepersonalisatie niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt. De advertenties die je krijgt voorgeschoteld sluiten alleen niet (meer) aan bij jouw belevings-, fantasie- en interessewereld. Overigens biedt inschakelen van advertentiepersonalisatie ook de mogelijkheid om boodschappen van bepaalde adverteerders uit te schakelen.

Fijne feestdagen!
Het voert wat ver om alle ins en outs van Google hier te belichten. Het is een leuke ontdekkingstocht om tijdens de ‘lockdown-kerstvakantie’ eens te ondernemen. Wie weet word je blij verrast, wellicht krommen de tenen in je schoenen. Maar Google legt ook uit hoe ze verantwoord omgaan met jouw gegevens, geeft privacy-tips en biedt de mogelijkheid om opties in- of uit te schakelen. Ik wens jou en je geliefden, ondanks corona, fijne feestdagen en een gezond, coronavrij 2021!

PS: als na de lockdown en vaccinaties de economie weer op gang komt, help ik je graag om jouw bedrijf weer vol op stoom te krijgen! Neem vrijblijvend contact met mij op om te onderzoeken wat de mogelijkheden in 2021 voor jouw bedrijf zijn!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0