Rich snippets en adverteren met sterren
De laatste jaren zijn de woorden – en de beschuldiging – fake news vaak gevallen. Dat is een nadeel dat kleeft aan de vrijheid die het internet biedt. Je kunt sites oprichten, bloggen en vloggen of mensen direct benaderen via advertenties en mail. Deze blog gaat niet over nepnieuws, maar over een ander fenomeen dat ten koste kan gaan van jouw portemonnee: fake reviews en fake stars! Is een vijfsterren rating z’n vijf sterren wel waard? En hoe betrouwbaar zijn de sterren van Google?
Het belang van reviews
De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft geconstateerd dat online reviews steeds belangrijker worden voor consumenten en bedrijven. Uit consumenten onderzoek blijkt dat online reviews een belangrijke rol spelen in het keuzeproces van consumenten, maar dat consumenten daarnaast ook andere bronnen raadplegen. Bedrijven gebruiken online reviews op verschillende manieren. Online reviews kunnen bijvoorbeeld dienen als feedback, maar worden ook ingezet als marketinginstrument bij de introductie van een nieuw product. Bovendien zorgen online reviews voor een betere vindbaarheid via online zoekmachines.
Bron: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17217/
Het blijkt dat 84 procent van het online winkelend publiek de reviews net zozeer vertrouwt als de mening van hun vrienden. Dit houdt in dat het waardeoordeel van een wildvreemde net zoveel gewicht in de schaal legt als de mening van je beste vriend of vriendin! Een positieve review – sterren of cijfers – heeft dus invloed op de verkoop van jouw product of dienst. En dan zou je maar zo in de verleiding kunnen komen om het met de waarheidsgetrouwheid van reviews niet zo nauw te nemen. Er bestaan dan ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in de aanmaak van valse gebruikersaccounts voor het plaatsen van positieve waarderingen en fake reviews!
Hoe zit dat bij de grootste zoekmachine? Daar vind je sterren, cijfers, aantallen en reviews bij zoekresultaten. Je begrijpt dat Google het zich niet kan veroorloven om gesjoemel met klantreviews toe te staan. Maar wat betekenen de sterren bij zoekresultaten en hoeveel waarde moet je eraan hechten? Het bedrijf had zelf al in de gaten dat een star rating gewild is en dat bezoekers er veel waarde aan hechten. Om een ‘overkill’ en misbruik van sterren te voorkomen, heeft Google in 2019 zijn ‘sterrensysteem’ aangepast. Hoe werkt dat systeem in 2021?
Rich Snippets
Het doel van Google is om de gebruiker de juiste informatie en een goede gebruikerservaring te bieden. Zoekresultaten bestaan uit fragmenten, snippets, van een website. Standaard zijn dat de titel van de site, een omschrijving en de URL. Door deze informatie uit te breiden met extra informatie, de zogenaamde rich snippets, maakt Google het de (be)zoekers makkelijker om het meest relevante zoekresultaat uit te kiezen. Bij rich snippets moet je denken aan extra informatie in de vorm van bijvoorbeeld een afbeelding, een productnaam, de prijs van het product en de voorraad maar ook sterren. Door jouw zoekresultaat te verrijken met deze toegevoegde informatie, val je meer op tussen de andere zoekresultaten. Deze rich snippets vormen ook een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.
De meest gebruikte rich snippets zijn reviews, recepten en FAQ items. De review rich snippets laten een sterrenrating met maximaal 5 sterren zien in de zoekresultaten. Deze reviews kunnen zichtbaar worden in de organische zoekresultaten van Google als je een snippet van jouw reviewplatform installeert op je website of productpagina. Voorbeelden van reviewplatformen zijn hardware.info, klantenvertellen.nl, webwinkelkeur en trustpilot.
Om als rich snippet uit te komen op de zoekresultatenpagina moet je de zoekmachines een beetje helpen. Dat doe je met structured data op je website. Bij structured data markeer je bepaalde regels op je site of voeg je extra JavaScript toe met betreffende informatie. Zo begrijpen zoekmachines wat er staat.
Verder moet, om sterren te krijgen, een rich snippet voldoen aan een aantal criteria:
1. Behoren tot een van de zeventien categorieën op schema.org, denk aan book, game, recipe, movie, course.
2. De name property gebruiken, bijvoorbeeld:
3. Reviews mogen niet self serving zijn.
Google en Bing bepalen zelf wanneer ze rich snippets wel of niet tonen. Dus ook of sterren worden getoond.
Google Seller Rating
Naast rich snippets heb je de Google Seller Rating; een Google Ads-extensie die een beoordeling tussen één en vijf sterren weergeeft. Deze beoordeling is zichtbaar in advertenties bij de zoekresultaten. De extensie is geautomatiseerd en wordt berekend door klantrecensies te verzamelen uit verschillende bronnen die Google vertrouwt. Het verschil tussen rich snippets en Google seller rating, is dat de rich snippets tussen de organische zoekresultaten staan en de Google Seller Rating staat bij Google Ads en Google Shopping. Daarnaast zijn rich snippets gratis en moet je voor Seller Rating betalen. Tegenover die kosten staat volgens Google een aantal voordelen. Google Seller Rating zorgt voor:
Een Google Seller Rating krijg je echter niet zomaar. Naast het plaatsen van advertenties via Google Ads en/of Google Shopping stelt Google nog een aantal eisen aan de Seller Rating:
Jouw sterren
Om bezoekers te verleiden jouw site te bezoeken, moet je weten wat de mogelijkheden zijn. Misschien wel belangrijker: bepalen wat voor jouw specifieke bedrijf en website de beste manier is om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Voldoen rich snippets voor jou en zo ja, hoe implementeer je die? Heb je liever de voordelen van Google Seller Rating? Zijn Google-sterren bij een tekstadvertentie (Google Ads) voldoende of zie je liever jouw product als zoekresultaat in Google shopping? Alles hangt af van doelstellingen, wie je wilt bereiken, wat je wilt bereiken en, niet onbelangrijk, het budget! Ik weet wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf en denk graag met je mee over kostenefficiënte oplossingen! Neem vrijblijvend contact met mij op voor sterren bij jouw zoekresultaten!