Supertips voor online Bloggen
19 mei 2021
Supertips voor Google Showcase Advertenties
19 juli 2021
Toon alles

Supertips voor Google Advertentie Extensies

Verhoog de CTR van jouw advertenties

Je hebt een Google Ads Campagne en wilt, uiteraard, een hoge CTR (Click Through Rate) met als resultaat: meer bezoekers op de site en interesse voor jouw product(en) of diensten. Logisch, want hoe vaker jouw site wordt gezien, des te groter de kans dat de naam van jouw bedrijf een naam wordt. Een naam die blijft ‘hangen’ waarbij bezoekers a) terugkomen en b) jouw bedrijf/site aanbevelen bij anderen!

Of jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten prijkt, hangt van een aantal factoren af. Belangrijk daarbij zijn de relevantie tot de zoekopdracht, de kwaliteit van de advertentie maar ook de klikfrequentie: de CTR. Juist om die laatste te verhogen kunnen advertentie-extensies belangrijk zijn. Die extensies bieden extra, aanklikbare info die de potentiële bezoeker kan triggeren om op jouw advertentie te klikken. Iets simpels als een direct belbaar telefoonnummer of een directe link naar, bijvoorbeeld, een aanbieding. Over extensies schrijft Google zelf: wanneer extensies worden weergegeven, is een advertentie prominenter en presteert deze doorgaans beter, dat wil zeggen dat meer mensen erop klikken. Saillant detail: advertentie-extensies nemen meer ruimte in, waardoor er, zeker op een smartphonescherm, minder ruimte overblijft voor advertenties van de concurrentie!
Door het juiste gebruik en inzet van je advertentie kan, zelfs als je minder betaalt dan de ‘grote(re) jongens’, jouw aanbieding bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

Advertentiekwaliteit
Voordat je kunt nadenken over het gebruik van extensies, is het belangrijk dat de advertentie aan een aantal richtlijnen voldoet.

  • Het is vanzelfsprekend dat je eerst een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Wat zijn de meest gebruikte zoekwoorden met betrekking tot jouw product/dienst? ‘Op zoek naar een koopje?’ gaat hem niet worden. ‘Koopje’ is erg algemeen. Bezoekers zijn op zoek naar een bepaald product, bijvoorbeeld: ‘De beste Vaderdag-deals.’.
  • Houd advertenties relevant, informatief en aansprekend. Vermijd algemene tekst zoals: Meer over ons of Maak kennis. Gebruik in plaats daarvan call-to-actions zoals: Naar de winkel, Bel ons nu of Gratis advies.
  • Stel geen vragen in de tekst maar geef antwoord! Dus niet: Op zoek naar milieuvriendelijke producten? Maar: Milieuvriendelijk gemaakt of Kinderarbeidsvrije kleding.

In het kort de opbouw van een advertentie en waar extensies staan.

advertentie extensies

Maak je gebruik van advertentie-extensies dan kan bij jouw mobiele advertentie, bijvoorbeeld, de volgende informatie verschijnen:

advertentie extensies

In een eerdere blog heb ik al aangegeven dat ‘de wereld steeds mobieler wordt’. Websites moeten mobiel bereikbaar en toegankelijk zijn. Hoe mooi is het dan dat je daar met advertentie-extensies op kunt inspelen! De locatie-extensie zegt je dan: ‘Op zoek naar een Vaderdag cadeau? De mooiste liggen nog geen vier kilometer bij je vandaan!’  Wellicht handig om te weten, is dat deze extra informatie – de extensies – geen extra geld kost!

Advertentie-extensies
Er zijn verschillende extensies waarvan je gebruik kunt maken. De verkopersbeoordeling-extensie is een automatische extensie: Google gebruikt verkopersbeoordelingen uit betrouwbare bronnen waar reviews over bedrijven worden verzameld. Ze zijn landspecifiek en gebaseerd op de algemene ervaringen van klanten met uw bedrijf. (Bron: google.com) NB: desgewenst zet je deze automatische extensie uit.
Voorbeelden van extensies die je zelf aan Google Ads kunt toevoegen:

  • Oproepextensie: voeg je telefoonnummer bij en je bent, in de mobiele versie, met een druk op de knop bereikbaar! Staat het telefoonnummer al op je site dan kun je Google Ads automatisch een oproepextensie in laten stellen. NB: op de desktop-variant wordt het telefoonnummer alleen (extra) weergegeven.
  • Highlight-extensie: met highlight-extensies voeg je extra tekst toe. Je kunt hiermee gedetailleerder informatie geven over jouw bedrijf, producten en services.
  • Locatie-extensie: spreekt voor zich, je maakt het potentiële klanten makkelijker om jouw bedrijf te bellen, vinden en bezoeken.
  • Sitelink-extensie: hiermee voeg je links toe die verwijzen naar specifieke pagina’s op de site. NB: als je bent aangemeld voor sitelinkextensies voor dynamische advertenties, dan kan Google Ads deze sitelinks automatisch genereren.

Behalve het verbeteren van de zichtbaarheid, het vergroten van de kans om je advertentie bovenaan Google’s zoekpagina te krijgen en (daardoor) verhogen van de CTR, resulteren goede advertenties met de juiste advertentie-extensies veelal in een hogere kwaliteitsscore. Met als resultaat: goedkopere clicks!
Maar… voeg extensies niet toe om het toevoegen. Ze moeten echt waardevol zijn voor een ad! Als je, bijvoorbeeld, de Highlight-extensie gebruikt, voeg dan unieke tekst toe. Herhaling van teksten zal de CTR negatief beïnvloeden! Dit kan uiteindelijk ook gevolgen hebben voor de plaatsing van de advertentie.

Zichtbaarheid
Het is belangrijk om te weten dat advertentie-extensies niet elke keer in de zoekresultaten worden weergegeven. Het tonen van extensies is grotendeels afhankelijk is van de, aan jou toegekende, advertentierangschikking. Deze rangschikking is een optelsom van het biedbedrag, de kwaliteit van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Google geeft wel aan advertentie-extensies weer te geven als: de extensie (of combinatie van extensies) naar verwachting de prestaties zal verbeteren. Wat Google precies met ‘prestaties’ bedoelt is niet direct duidelijk. Daarbij opgemerkt dat Google over de aanwezigheid van advertentie-extensies beweert dat zij: meestal de klikfrequentie van een advertentie met enkele procentpunten verhoogt.

Welke extensies kun jíj gebruiken?
Voel jij je al helemaal thuis in de advertentie-extensies van Google? Of vraag je je nog af wat de toegevoegde waarde van deze extensies precies voor jou (kunnen) betekenen? Misschien kom je al heel ver door de locatiegegevens in de mobiele versie op te nemen? Niet alleen reclame maken voor jouw fietsverhuur of tapasbar, maar meteen informatie die aangeeft: “we zitten vlak in de buurt!” én een telefoonnummer om direct te reserveren. Ben je benieuwd of jij Google Ads (nog beter) kunt inzetten en wat voor jouw bedrijf de beste opties zijn? Wil je weten hoe je extensies instelt zodat ze ná sluitingstijd niet meer zichtbaar zijn? Er staat ons een vrijere zomer te wachten. Des te meer reden om jouw ads aan de nieuwe situatie aan te passen! Neem contact met mij op en ik help je om de waarde van jouw advertenties te verhogen!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0