Supertips voor Third-Party Cookies
21 april 2021
Toon alles

Supertips voor online Bloggen

Ik blog, hij blogt, blog jij al?

Een van de mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken en van informatie te voorzien, is via een blog. Dit betekent dat je, op gezette tijden, je volgers informatie biedt over nieuwtjes, feiten en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Bloggen is een geweldige manier om je doelgroep aan te spreken en te inspireren, maar bovenal om jouw bedrijf, producten, diensten en… jouzelf aan de man en vrouw te brengen!
Misschien heb je er wel eens over gedacht, maar twijfel je omdat schrijven niet je sterkste kant is. Je kunt dan overwegen om een ander te vragen jouw verhaal op te schrijven. Of je huurt iemand in om jouw boodschap te verwoorden. Dit is een blog over bloggen. Waar moet je aan denken, wat moet je wel en wat juist niét doen?

Blog?
Eerst antwoord op de vraag: wat ís een blog? Je kunt het zien als het bijhouden van een logboek of een dagboek. Zo is het, begin jaren negentig, ook begonnen. Met het ontstaan van internet gingen gebruikers digitale dagboeken bijhouden. Zo is het woord weblog ontstaan: een logboek op het web. Eind jaren negentig werd, bij wijze van grap, in plaats van weblog, ‘we blog’ geschreven. Hiermee was het woord blog geboren. Mede door de oprichting van het bedrijf blogger.com zijn bloggers, blogs en bloggen gemeengoed geworden. Overigens is blogger.com inmiddels een gratis service van Google.

blogger

Blog!
Wat is een blog vandaag de dag en waarom zou jij er eentje ‘moeten’ hebben? Er zijn een aantal voordelen om te overwegen een blog te starten! Zeker omdat je er rekening mee moet houden dat, vanaf 2022, cookies niet zoveel waarde meer hebben. Blogs zijn, onder andere, een manier om hoger in de SEO-ranking van zoekmachines te stijgen en (daardoor) meer bezoekers naar jouw site krijgen. Om dat te realiseren, is wel een eerste vereiste, dat jouw blogs van hoogwaardige kwaliteit zijn!

Als je kwaliteit publiceert, dan biedt een blog voordelen. Hou je echter aan een paar regels:
1. SEO-ranking: blog consequent lezenswaardige, nuttige inhoud en geef antwoorden op vragen. Grote zoekmachines, zoals Google, belonen nuttige, sprankelende blogs die antwoorden geven. TiP: houd rekening met zoektermen (Google Ads).
2. Hou posts up to date. Posts blijven, in principe, voor langere tijd staan. Nieuwe lezers van de laatste post, kunnen geïnteresseerd zijn in oudere berichten. Controleer daarom regelmatig of de informatie niet verouderd is en nog klopt met de huidige situatie. TiP: controleer of links nog werken. Niets zo frustrerend om op pagina 404 uit te komen!
3. Laat de ‘mens’ achter de teksten zien. Houd teksten prettig leesbaar, gebruik humor en laat je vakkennis doorschemeren. Vakkennis kan ervoor zorgen dat jij wordt gezien als persoon met verstand van zaken. TiP: word gezien als autoriteit op jouw gebied en anderen linken graag door naar jouw blog en/of website!
4. Niet onbelangrijk: met een goede, betrouwbare blog kun je je mailinglijst uitbreiden. Hierdoor krijg je rechtstreeks toegang tot jouw (potentiële) klanten. TiP: ga voorzichtig om met de jou toevertrouwde mailadressen. Geef ze nooit ongevraagd door en word geen spammer!
5. Met een blog vergroot je je bereik en haal je nieuwe (potentiële) klanten binnen. TiP: voer punt 1 goed uit!

Doen en laten
Eigenlijk is bij het schrijven van blogs, het hierboven genoemde punt 3, een hele belangrijke: teksten moeten prettig lezen, niet geforceerd aanvoelen en geen ‘verkoopstuk’ zijn. Als je een blog gaat schrijven, moet je rekening houden met zoekwoorden. Je wilt immers dat jouw blog gevonden en gelezen wordt! Waak er echter voor dat je niet aan keyword stuffing doet! (Ken je de bubbelbaden van Ad nog?) Als je zoekwoorden hebt bepaald, gebruik ze dan op een natuurlijke manier en maak gebruik van synoniemen. Zoekmachines kennen tegenwoordig – al een behoorlijke tijd – ook de synoniemen van (zoek)woorden. Last but not least: vermijd moeilijke woorden, lange zinnen en uitge(st)rekte paragrafen. Witregels maakt lezen prettiger. Ook niet doen: je lezer doodgooien met vakjargon. Als je het gebruikt geef er dan duidelijke uitleg bij. (“Aha! Weer wat geleerd!”)

Vergeet ook niet om je blog te delen via de sociale kanalen. Staat jouw blog niet op je eigen site? Link dan jouw site aan je blog en omgekeerd. Maak het ook makkelijk voor gebruikers om ‘stappen te zetten’, duidelijke links en Calls To Action (CTA). Niet geforceerd, maar als je een mogelijkheid aanbiedt of tipt, zorg er dan voor dat deze makkelijk bereikbaar is! Als laatste: als je met bloggen begint, zorg dan voor regelmaat en continuïteit. Je hoeft niet dagelijks te schrijven, maar lever wekelijks of maandelijks een bijdrage en wees daar dan consequent in! Bijvoorbeeld: elke maandag, elke woensdag of elke tiende of vijftiende van de maand.

Waar staat jouw blog?
Goed, de belangrijkste doelen van een (zakelijke) blog zijn dus meer bezoekers op jouw site krijgen, bekendheid verwerven – jij bent immers de (wo)man to go to (autoriteit) in jouw vakgebied en bezoekers aan je binden (mailadressen). Maar waar plaats je je blog? Dat kan op je eigen website maar ook via blogger, op Facebook of, als microblog, op Instagram. Niet vergeten dat ook LinkedIn een blogmogelijkheid heeft. Je kiest daar eenvoudig voor door, op jouw pagina, te kiezen voor ‘Artikel schrijven’.

Bedenk ook dat een blog niet alleen uit tekst hoeft te bestaan. Maak ook gebruik van plaatjes, pictogrammen, foto’s, diagrammen, filmpjes… Alles wat een bijdrage levert om jouw boodschap op een duidelijke, vriendelijke en positieve manier over te brengen!

Een blog over bloggen
Denk jij eraan om te gaan bloggen? Heb je mooie ideeën om jouw bedrijf een permanent podium te geven? Als je het goed uitvoert, kan een blog een waardevolle aanvulling zijn om potentiële klanten te bereiken. Bovendien kan een ‘goed verhaal’ zichzelf verspreiden omdat lezers anderen tippen en links doorsturen. Zeker met het, op termijn, leegraken van de cookie jar, kan een goede blog een gat vullen! O, bijkomend voordeel: goed uitgevoerd vergt het weinig van je promotiebudget! Neem gerust contact met mij op om te bespreken wat voor jou de mogelijkheden zijn!

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over Cookies & Privacy Statement | Cookies Accepteren en melding sluiten
Cookie-instellingen aanpassen