Supertips voor Google Analytics 4
8 september 2021
Supertips voor WP Website Beveiliging
18 november 2021
Toon alles

Supertips voor Google Responsieve Ads

Van expanded naar responsive ads!

Google Ads anders aangepakt
Sinds 2016 kun je de standaard tekstadvertenties bij Google uitbreiden met extra tekst. De zogenaamde Expanded Text Ads (ETA). Als je gebruikmaakt van Google Ads, dan werk je waarschijnlijk dus al een tijdje met meerdere koppen (max. 3) en beschrijvingsvelden (max. 2). Dat gaat echter veranderen. Volgend jaar zomer stopt Google met uitgebreide tekstadvertenties. Je kunt dan geen nieuwe ETA’s maken of je bestaande ads bewerken. De advertenties worden nog wel, voorlopig, getoond binnen de zoekresultaten en je kunt ook nog de prestatierapporten bekijken. Wil je, na 30 juni 2022, een advertentie opstellen, dan kan dat alleen nog als Responsive Search Ads (RSA).

Voorbeeld Expanded Text Ads

Expanded
Google Ads (Adwords) veranderde in mei 2016. Toen lanceerde Google de Expanded Text Ads. Dit betekende dat je advertenties ruimer kon opzetten en dat je van meerdere koppen gebruik kon maken. In het begin twee, later werden dat er drie. De gebruiker kreeg in één oogopslag meer informatie over wat jij in jouw search ad aanbood! Dit betekende dat jij beter over (de inhoud van) je advertenties moest nadenken. Waar vul je de extra ruimte mee? Sommigen kopieerden de oude advertentie en plaatsten er ‘dan maar’ een tweede kop bij. De nieuw beschikbare ruimte in het beschrijvingsveld werd gevuld met extra zoekwoorden. Dat was niet de best practice. Nu maken we natuurlijk allemaal gebruik van aansprekende teksten, pakkende koppen, extra paden, keywords en advertentie-extensies. Dat is heel mooi, maar in 2022 moeten we nóg beter na gaan denken over de inhoud van onze nieuwe zoekwoorden-advertenties als we ze responsief moeten maken!

Responsief
De letterlijke uitleg van responsief is, volgens vandale.nl: een antwoord inhoudend. En dat is eigenlijk precies wat Google wil, een duidelijk antwoord geven op de zoekvraag! In 2018 werd RSA al uitgerold als een van de meest revolutionaire veranderingen sinds ETA. In tegenstelling tot deze uitgebreide zoekadvertenties, waarbij je met koppen en beschrijvingen één statische advertentietekst maakt, kun je bij een responsieve zoekadvertentie maximaal vijftien verschillende koppen ingeven en vier verschillende beschrijvingen opstellen. Met deze koppen en beschrijvingen zijn 43.680 verschillende combinaties mogelijk. Dit maakt de advertentiemogelijkheden bijna eindeloos! Uiteraard wil je dat gebruikers van Google’s zoekpagina de beste advertentie te zien krijgen. Het grootste probleem hierbij: je kunt er onmogelijk zelf achter komen! En daar komt machine learning van Google om de hoek kijken. Google test automatisch de verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen en leert welke combinaties tot de beste resultaten leiden. Na verloop van tijd geven responsieve zoekadvertenties de beste boodschap weer aan verschillende gebruikers, afhankelijk van de ingegeven zoekterm maar bijvoorbeeld ook van het gebruikte apparaat – computer, tablet, mobieltje – en eerder browsegedrag.

Voordelen van RSA zijn onder andere:

  • Responsieve tekstadvertenties passen zich aan, aan het zoekgedrag. Dit zorgt ervoor dat altijd de best presterende advertentie aan de gebruiker wordt getoond. Relevantere advertenties leiden tot meer conversies.
  • Eenvoudiger zichtbaar op verschillende apparaten, zoals mobiel, computer of tablet.
  • Het bespaart tijd in het maken van meerdere zoekadvertenties.
  • Google herkent de gebruiker en stemt de advertentie op deze gebruiker af met, in het algemeen, een hogere CTR (click-through-rate).

Responsief opstellen
Net als er bij de Expanded Tekst Ads good practice gold, is dat bij responsieve tekstadvertenties niet anders. Daarom een paar tips om rekening mee te houden bij het opzetten van RSA’s:

  • Google stelt zelf de advertentie samen uit de opgegeven koppen en beschrijvingen. Zorg er daarom voor dat koppen en beschrijvingen afzonderlijk zinvol zijn.
  • Voeg niet in elke kop het zoekwoord toe.
  • Bedenk zoveel mogelijk koppen en beschrijvingen, dat komt de eerdergenoemde voordelen ten goede.
  • Varieer. Zorg ervoor dat koppen of beschrijvingen niet op elkaar lijken.
  • Pas een call-to-action toe!

Dynamic Keyword Insertion
Eigenlijk nog een tip die in het rijtje hierboven thuishoort maar, wellicht, een beetje uitleg behoeft: dynamic keyword insertion (DKI). Door bij het opmaken van je advertentie keywords op te nemen, speel je in op de zoekterm die een gebruiker intypt. Verkoop je spijkerbroeken dan geef je, bijvoorbeeld, de keywords ‘spijkerbroek’, ‘jeans’ en ‘denim’ in. Zoekt een gebruiker op ‘zwarte spijkerbroek voor dames’ dan is het keyword zichtbaar in jouw ad:

Zoekt een andere gebruiker naar ‘zwarte jeans voor heren’, dan wordt de advertentie:

Een eenvoudig voorbeeld. Maar pas DKI doordacht toe en het levert belangrijke voordelen op! Denk aan:
Hogere doorklikratio: gebruikers klikken sneller op een advertentie als ze hun zoekwoord(en) teruglezen.
Hogere kwaliteitsscore: de doorklikratio is een belangrijke factor bij de kwaliteitsscore!
Lagere klikkosten: een hogere kwaliteitsscore resulteert in lagere kosten per klik.

RSA toepassen in jouw zoekadvertenties?
Ben jij in het verleden overgestapt van Google Adwords naar Google Ads naar Google Expanded Ads? Ben je al klaar voor de overstap naar responsieve advertenties? Google gaf afgelopen juni aan dat adverteerders die overgestapt zijn van uitgebreide tekstadvertenties naar RSA, een tot 15% hogere CTR genereren en gemiddeld 7% meer conversies. Wil je eerst meer weten over de ins en outs van RSA? Weten hoe je DKI inzet? Neem vrijblijvend contact met mij op om de voordelen van responsieve zoekadvertenties voor jouw bedrijf op een rijtje te zetten!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0