Supertips voor veilige deelname aan het verkeer
19 januari 2018
Supertips nieuwe AVG / GDPR Cookie wetgeving
21 maart 2018
Toon alles

11 Supertips voor effectieve conversies op je site of shop

supertips voor meer conversiesHandige tips om meer conversies te realiseren in je website of webshop!

Conversie is één van de marketingtermen waar je zeker over zult horen als je de eigenaar bent van een website of webshop. Kort gezegd is een conversie hét moment waarop een bezoeker overgaat tot het aanvragen van informatie (website) of het doen van een aankoop (webshop). Conversie kan worden uitgedrukt in percentages of in absolute aantallen. We willen in elk geval graag dat onze bezoekers overgaan tot actie. Met de volgende 11 tips vergroot je die kans.

stappenplan1. Call to Action
Een goede call to action (aansporen tot actie) is belangrijk. Deze moet duidelijk zijn en is altijd concreet. ‘Bereken de kosten’, ‘bestel hier’ of ‘begin nu’ zijn bekende voorbeelden van Call to Action zinnen. Nog sterker worden ze als je ze in een origineel, creatief jasje kan gieten (mits jouw bedrijf zich daarvoor leent).

2. Wat is je toegevoegde waarde en wat zijn je USP’s?
Dit punt zorgt naast een hogere conversie, voor een goed imago van je website. Waarom kunnen mensen juist bij jou de juiste informatie vinden? Waarom zijn juist jouw producten of diensten zo goed? Dit is om te beginnen voor jezelf een belangrijke vraag om bij stil te staan. Denk goed na over wat de toegevoegde waarde is. Zodra jij weet wat jouw USP’s zijn, draag je die uit op je website om jezelf te onderscheiden. Bekende voorbeelden waarmee online shops of websites zich mee profileren, zijn onder meer persoonlijke service, snelle levering, lage prijzen of je presenteren als specialist. Hoe duidelijker jij je USP’s formuleert, des te beter kunn je je conversie verhogen. Je zult sneller naar voren komen in zoekresultaten en beter aansluiten op wat mensen zoeken.

3. Wek vertrouwen
Naast het tonen van expertise kan je het vertrouwen versterken door beoordelingen van klanten op je website of online shop te tonen. Heb je grote bedrijven als klant, laat dan hun logo op jouw website zien.

4. Probleem omschrijven en oplossing bieden
Welk ‘probleem’ van de bezoeker los jij op en waarom moet hij kiezen voor jou? In plaats van opsommen wat je kunt, omschrijf je een probleem en hoe jij dit oplost. Een website van een installatiebedrijf kan bijvoorbeeld omschrijven welke defecten mensen tegen kunnen komen qua gas en elektra, en hoe zij dit oplossen.

5. Zichtbare contact knoppen & korte invulformulieren
Zorg dat bezoekers op meerdere manieren contact met jou kunnen opnemen. Dit is gelijk een stukje vertrouwen! Bovendien kunnen bezoekers dan zelf kiezen hoe zij het liefste contact opnemen. Hou invulformulieren kort (bij voorkeur vier velden) voor een hogere conversie. Met een lang invulformulier haken bezoekers verrassend snel af!

6. Zorg voor duidelijk leesbare teksten
Wie leest er graag een lichtgrijze tekst (op een witte achtergrond)? Heel veel mensen niet. Het is mooi qua vormgeving, maar nodigt niet uit om verder te lezen. Kies liever voor een zwarte tekst als je je conversie wilt verhogen!

7. Plaats teksten in afbeeldingen
Naast ‘call tot action’ buttons, prikkelt het extra om je afbeeldingen van call tot action teksten te voorzien. De bezoeker heeft zo letterlijk en figuurlijk een beeld bij wat jouw shop of website voor hem kan betekenen. Haal jezelf eens afbeeldingen van websites voor de geest. Welke call to action afbeeldingen hebben jou overtuigd tot een aankoop?

8. Gebruik herhaling van veel gebruikte zoekwoorden
Zorg dat je weet wat de veelgebruikte zoekopdrachten zijn in jouw vakgebied. Jij kan er daarmee voor zorgen dat mensen bij jou vinden wat ze zoeken. De herkenbaarheid van de zoekwoorden door de bezoeker zorgt ervoor dat mensen vonden wat ze zochten. Dit wordt ook wel een ‘hoge relevantie op basis van veelgebruikte zoekopdrachten’ genoemd.

kostencalculator9. Zet een calculator tool op website
Nederlanders zijn gek op berekeningen. En nog meer op kostenberekeningen, waarbij ze nog niet direct aan iets vastzitten. Kortom, mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Je kunt een anonieme kostencalculator op je site zetten of één waarbij mensen hun email adres in moeten vullen.

10. Neem bezoekers mee in je verhaal
Zorg voor een verhaal op je website, waarbij de bezoeker door moet klikken. CTR staat voor ‘Click Trough Ratio’. Dit is een belangrijke factor om je conversie te verhogen. Hoe verder de bezoeker komt in jouw ‘verhaal’ hoe groter de kans wordt op actie.

11. Zorg voor goede knopnamen
De juiste zoektermen staan niet alleen in de teksten op jouw website. Belangrijk is dat je ze ook gebruikt in menubalken, buttons en links. Google geeft bij het indexeren een hoge waarde aan relevante buttons. Deze buttons moeten kort en duidelijk omschrijven wat jij doet. Op de website van een garage staat dus niet ‘onze service’ in de menubalk, maar ‘reparatie auto’. Naast conversie verhogen, is concreet zijn ook duidelijker naar je bezoekers. Deze zien dan sneller waar ze op moeten klikken. Dit verhoogt ook meteen je CTR ratio!

Met deze tips wordt jouw conversie verhogen makkelijker. Zoals je leest hangen ze erg met elkaar samen. Succes!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0