Google Supertips

Supertips Google Shopping Advertenties

supertips google shopping advertenties

Meer verkopen via Google Shopping Advertenties

Maak je al gebruik van Google Shopping? Is de Shopping-tab (1) jou al opgevallen? Of de shopping-resultaten (2) in een zoekscherm? Staat, bij de juiste zoekopdracht, jouw product ertussen? Grote kans dat ‘zoekers’ op een shopping-resultaat klikken als de informatie (prijs!) bevalt! Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat Google jouw advertentie toont. Maar hoe doe je dat? Hoe werkt Google Shopping? En… is het iets voor jouw webshop?

Kosten & baten
Google Shopping bestaat al sinds 2011. In eerste instantie was het gratis, tegenwoordig betaal je als een bezoeker op jouw link klikt (CPC = Cost Per Click). Het kost dus geld. Maar het levert ook wat op! Dat is niet per se direct merkbaar in de winkelwagen, maar bijvoorbeeld wel aan het aantal bezoekers op je site. De CTR (Click-Through-Ratio) van Google Shopping ligt namelijk een stuk hoger dan de ‘doorklikfrequentie’ bij de standaardlijst met zoekresultaten. Via Google Shopping is de kans daardoor veel groter dat jouw site wordt gevonden en de bestelling afronden!

Winkelgevoel
Maar wat ìs Google Shopping? Google ziet shopping als een uitgelezen mogelijkheid voor klanten om prijzen tussen producten te vergelijken. Shopping wijkt af van standaard zoekresultaten omdat het a) een afbeelding en b) de prijs toont. Eigenlijk is het window shopping in het klein. Het geeft een beetje winkelgevoel: je kijkt naar producten in verschillende etalages, vergelijkt de prijzen en koopt het artikel in de winkel van jouw keuze! Bijkomend voordeel: de zoekresultaten worden goed weergegeven op elk scherm: tablet, phone, laptop, desktop. Uit mijn diverse analyses is gebleken dat vooral vrouwen gebruik maken van Google Shopping, omdat ze graag afbeeldingen bekijken. Een soort winkelgevoel dus! Mannen daarentegen gebruiken nog vaker de standaardlijst met zoekresultaten en zijn dus meer ingesteld op lezen van advertenties.

‘Klikstenen’
De goede weergave op een telefoon of tablet biedt extra voordeel. Google houdt namelijk rekening met de locatie van de shopper. De zoekresultaten die het dichtst in de buurt liggen, verschijnen als eerste resultaat op het scherm. Clicks & Bricks: jouw klik vertaalt zich in steen (de fysieke winkel). Toch handig om te weten dat de winkel met jouw product, een straatje verderop ligt! Over winkelgevoel gesproken.

Verschil Google Shopping, Google Merchant & Google Adwords
Maar hoe krijg je jouw producten in Google’s shop? In het kort:
1) maak een Google Merchant Center-account aan. Dit heb je nodig om de producten uit stap 2 te uploaden of te importeren vanuit je webshop en te koppelen aan de shopping campagne van Adwords (stap 3)
2) maak, op een gestructureerde manier, een product feed aan. Hierin staan de producten die je aanbiedt: product-id, omschrijving, prijsinformatie, beschikbaarheid, afbeelding enzovoort. Je moet een uniek product-ID opnemen, bijvoorbeeld de EAN-code. Doe je dit niet, dan doet Google niets met je shopping-campagne!
3) maak een shopping-campagne aan in Google Adwords en koppel deze aan je Merchant Center-account. Dit zorgt ervoor dat jouw productadvertentie verschijnt bij zoekopdrachten. Zelfs tussen zoekresultaten voor afbeeldingen kunnen jouw advertenties verschijnen.

Iets voor jouw webshop?
Google Shopping gaat niet ten koste van je Adwords-campagne. Dat betekent dat je een onderscheid kunt maken tussen, bijvoorbeeld, producten die je in de aanbieding hebt en je reguliere producten. Dit is niet onbelangrijk omdat Google Shopping voornamelijk op prijs concurreert. Door in Google Shopping aanbiedingen op te nemen, bereik je (potentiële) klanten die anders misschien niet op jouw site komen. Shopping biedt dus een effectieve mogelijkheid om direct bepaalde producten te adverteren en hiermee je bereik te vergroten! Een paar tips om klanten voor jouw product te laten kiezen:
1) Prijs: bezoekers kijken eerst en voornamelijk naar de prijs. Prijs artikelen gunstig en voeg labels toe: korting, sale, uitverkoop enzovoort. Zelfs als de prijs niet veel lager is dan bij concurrenten, triggert zo’n label toch om te klikken.
2) Titel: bedenk een korte, pakkende en onderscheidende titel. Als iedereen 1 liter verf aanbiedt voor €19,95, dan heb jij: Gratis kleurtest! Flexa Creations muurverf voor €19,50! De kans is groter dat Google jouw advertentie toont!
3) Zoekwoorden: neem in je pakkende titel zoekwoorden en merk op. Zoals in het voorbeeld bij 2: muurverf en Flexa.

Kortom Google Shopping biedt:
1) hogere CTR (‘doorklikfrequentie’) dus grotere kans op (unieke) bezoekers
2) opvallende aanbiedingen los van je Adwords-campagne
3) bij mobiel: Clicks & Bricks, digitaal zoeken leidt naar de fysieke winkel

Wil je meer weten over het professioneel opzetten van een Google Shopping campagne? Wil je probleemloos jouw actieproducten in Google Shopping plaatsen? Wil je strategischer èn rendabeler bezoekers bereiken? Neem dan contact op!

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.