Supertips kostenbesparing voor Google Ads
23 augustus 2018
Supertips 6 onmisbare WordPress Plugins Deel 1
19 oktober 2018
Toon alles

Supertips voor Google Assistent

Sinds 26 juli is Google Assistant Nederlands geworden en heet daarom: Google Assistent. Hoewel de Nederlandse Assistent nog niet het niveau heeft van de Engelse variant, is zij meer dan Nederlandstalig! Zij -er is nog geen ‘hij’- weet veel over de Nederlandse cultuur en begrijpt de context. Als je vraagt hoe oud Koningin Maxima is, dan krijg je snel antwoord -ze is overigens 47. Vraag daarna naar de leeftijd van Ariane en de Assistent weet dat je haar jongste dochter bedoelt -die elf jaar is- en niet een andere dame met dezelfde voornaam, bijvoorbeeld, Ariane Inden. In deze supertip meer informatie over Google’s Assistent en kun je er iets mee voor jouw bedrijf?

Google-Assistent is direct te gebruiken op Android smartphones vanaf versie 6.0 (Marshmallow) en op iPhones door de Google Assistant-app te downloaden. Stel daarna de assistent in. Leer haar, om te beginnen, jouw stem. Je wordt dan persoonlijk begroet als de assistent opstart. Dat opstarten gebeurt door de Google-app te openen, op de microfoon in het Google-zoekveld te tikken, de homeknop even ingedrukt te houden en, op sommige toestellen (Pixel, HTC), door in de randen knijpen. Is de assistent al geactiveerd en het scherm niet vergrendeld, dan kun je haar oproepen door “oké Google” uit te spreken. Vier Google-gekleurde puntjes geven aan dat je kunt spreken. Deze ‘puntjes’ fungeren als een digitale VU-meter en slaan uit als je begint te spreken. Zijn niet de puntjes zichtbaar maar het microfoontje, dan moet je de assistent opnieuw activeren (met “oké Google”).

Google zoekveld met microfoon

Het zal voor velen ‘vreemd’ zijn om tegen een telefoon te praten. Vooral ook omdat je duidelijk Nederlands moet spreken. Hoewel dat in de praktijk meevalt omdat Google van je leert! Je begint met duidelijk articuleren. Spreek je wat langer met je digitale assistente dan verval je toch in je gewone spraak. Dat is overigens voor Limburgers en Friezen niet ècht aan te bevelen :-). Maar het wordt steeds leuker!

Niet alles werkt nog zoals je zou willen; je kunt bijvoorbeeld een WhatsApp’je inspreken maar jouw bericht wordt één lange zin. Stop je net iets te lang, dan krijg je de vraag: “verzenden of wijzigen?”. Wijzigen is hier synoniem aan wissen: als je een fout hebt gemaakt en het bericht wilt wijzigen, dan wordt eerder ingesproken tekst gewist en begin je opnieuw. Punten en komma’s vallen ook nog buiten het vocabulaire. (Het uitspreken ervan resulteert in uitgeschreven punten en komma’s in de tekst.)

Vooralsnog is de Assistent heel goed in ‘googlen’. Vraag de prijs van een reis en de assistente toont en/of vertelt de ticketprijzen. Ben je op reis, dan kun je de assistente als vertaalster gebruiken, bijvoorbeeld: “Oké Google, vertaal in het Italiaans hoe laat vertrekt hier de bus”. Prima vertaling -denk ik- en grappig dat de vertaal-assistent verschillende stemmen heeft, ook mannelijk! Als je benieuwd bent naar de leeftijd van onze koningin, dan vraag je dat. Of: “wat is de kortste route naar Den Helder” waarbij uiteraard locatiebepaling aan moet staan. Ook erg makkelijk: vraag welke afspraken er in je agenda staan. Ervan uitgaand dat je (netjes) je digitale agenda bijhoudt. Maar dat bijhouden kun je ook doen met de assistente! Bij een herinnering spreek je de gegevens in, bij een afspraak leidt de assistente je door de instellingen heen (dag, datum, tijd).

Een aantal bedrijven heeft applicaties (Actions) ontwikkeld waardoor je rechtstreeks met hen kunt praten. Denk aan bol.com, Jumbo, Albert Heijn, PostNL, KLM en Transavia. Wil je hiervan gebruikmaken, dan is het noodzakelijk dat je jouw account van de winkel koppelt aan jouw Google-account. Als je dat doet, kun je via spraak je boodschappenlijstje invullen, vragen wanneer je pakket wordt bezorgd of wanneer de vlucht van je schoonmoeder landt. En mocht het niet helemaal lukken, dan geeft de bedrijfs-action je de mogelijkheid om naar de website te gaan. Niet onbelangrijk: als de verbinding met de bedrijfs-Action is verbroken, kun je (nog) niet roepen: “Oké Appie”, “Hallo Jumbo” of “Hé tante Pos”. Om de verbinding met de Action te herstellen, gebruik je ook: “Oké Google”.

Google Assistent is leuk, vaak erg makkelijk en praten tegen je digitale assistente kan zeer vermakelijk zijn. De Nederlandse Assistent is nog niet zo ver als de Engelstalige variant. Maar naarmate er meer gebruik van wordt gemaakt, zal de assistente steeds meer leren en beter worden. De inspanning en investering van Google in spraakherkenning en begrip van de Nederlandse taal, via kunstmatige intelligentie en Natural Language Processing, werpen hun vruchten af. Dat zal zeker versnellen als de smarthome-toepassingen gemeengoed gaan worden. Om te beginnen volgt later dit jaar Google’s slimme speaker met Nederlandse ondersteuning. Daarna volgt, bijvoorbeeld, ondersteuning voor Android TV en misschien zelfs Android Auto. Ter vergelijking: in Amerika kunnen gebruikers meer dan vijfduizend smarthome-apparaten bedienen via Google Assistant!

‘Conversational search’ of ‘voice search’ zoals zoeken met de assistent wordt genoemd, is één van de belangrijkste ontwikkelingen van dit jaar. Online zoeken wordt steeds meer een dialoog in gesprek met een bot. De zoekopdrachten worden door de digitale butlers beter in een context geplaatst, waardoor het antwoord relevanter kan zijn. Zoeken en gevonden worden, verandert!

google.com, pub-8958212103084489, DIRECT, f08c47fec0942fa0