Google Supertips

Supertips kostenbesparing voor Google Ads

Fors besparen op de kosten van Google Ads!

Voor wie het nog niet weet: Google AdWords heet tegenwoordig Google Ads. De campagnes blijven hetzelfde, maar kunnen kostenefficiënter. Oftewel: een hogere conversie voor minder geld! Maar conversieverhoging behaal je niet door alleen het hebben van een mooie website, aandacht voor SEO en let Google Ads do the trick! Want een trucje is het al helemaal niet. Je moet erover nadenken, onderzoeken (meten is weten), uitproberen en bijstellen. Via Google Analytics Dashboard hou je een vinger aan de pols en kun je meten wat de kosten en baten zijn.

Voorbeeld Google Analytics Dashboard

Over kopen & verkopen gesproken: wist je dat het hoogste conversiepercentage wordt behaald via Google Shopping? (zie: Supertips Google Shopping)

In deze supertips een aantal tips voor Google Ads: waar moet je op letten om voor een kleinere investering een groter bereik te krijgen? (Geld uitgeven is alleen leuk als je eraan verdient!)

Tip 1: Zoekwoorden
Gebruik, om te beginnen, de juiste zoekwoorden! Als je een Ads/AdWords -account hebt, dan kun je hiervoor Google’s zoekwoordplanner gebruiken. Heb je geen account, dan moet je zelf zoekwoorden bedenken -of natuurlijk iemand inschakelen met verstand van zaken:-).

Als je nadenkt over zoekwoorden, denk dan ook aan zogenaamde longtail zoekopdrachten: opdrachten die uit meer dan twee woorden bestaan. Gebruik geen algemene woorden, maar plaats het + (plus)teken voor de zoekwoorden, bijvoorbeeld: +jurk +wit +katoen. Je advertentie komt dan alléén in beeld als deze woorden in de zoekterm voorkomen. Je sluit dan een groot deel van je concurrenten uit die, bijvoorbeeld, alleen de zoekterm ‘jurk’ hebben gebruikt. En omdat de concurrentie op longtail zoekwoorden kleiner is, betaal je ook minder per klik. Daarnaast leert de ervaring dat gebruikers van langere zoektermen, eerder tot aankoop overgaan!

Naast zoekwoorden kun je ook uitsluitingswoorden instellen: woorden waarop je juist niet wilt worden gevonden. Sluit bijvoorbeeld aanbieding, gratis, goedkoop enzovoort uit als je alleen aandacht voor een goed product wilt. Heb je juist hele mooie aanbiedingen? Gebruik dan Google Shopping! (Zie: Supertips Google Shopping)

Tip 2: Landingspagina
Zorg ervoor dat de zoekopdracht leidt tot de pagina die aansluit op de zoekwoorden! Klanten die op zoek zijn naar een groene jurk, willen niet op een algemene pagina met damesmode uitkomen, maar op een pagina met groene jurken! Toon aansprekende afbeeldingen -de bezoeker ziet direct de groene jurk- en laat de zoekwoorden minimaal vier keer op de pagina voorkomen. Behalve een (potentiële) nieuwe klant, resulteert een goede aansluiting tussen Google Ads en de landingspagina in een betere beoordeling door Google en dat vertaalt zich in lagere ‘klikkosten’.

Tip 3: Zoekmethodes
Google Ads biedt twee netwerken: zoeknetwerk en displaynetwerk. Standaard zijn beide netwerken ingeschakeld. Het verschil:
• het zoeknetwerk toont alleen resultaten van de zoeksites van Google.
• het displaynetwerk toont Google-results, maar is uitgebreid met zoekpartners zoals Marktplaats, Gmail, YouTube en nu.nl.
De ervaring leert dat het displaynetwerk doorgaans niet veel bezoekers oplevert (lage CTR = Click Through Ratio). Welk netwerk je wilt gebruiken -of beide- is afhankelijk van je campagne. Ik geef hier graag advies over! Maar je kunt natuurlijk ook twee campagnes opzetten, een gericht op elk netwerk, en de resultaten vergelijken om te zien wat voor jouw site het beste werkt.

Tip 4: Mobiel targetten
Voor technische producten leert de ervaring dat conversie via ‘mobiele apparaten met volledige browser’ -lees: smartphones/tablets- nauwelijks stijgt. Voor consumenten producten, zoals kleding, is er juist een hogere conversie op smartphones en tablets en je kunt dan bijvoorbeeld de biedingen procentueel verhogen voor advertenties op mobiele apparaten. Daarnaast kun je afvragen of je jouw Ads-campagne laat tonen op smartphones. Je kunt dit overwegen:
• als je advertentiecampagne voor computers & PC’s te weinig mensen bereikt.
• in combinatie met locatie targeting: klanten attenderen op jouw winkel waar zij vlakbij zijn!

Tip 5: Locatie targeting
Bepaal waar jouw advertentiecampagne wordt getoond. Als je geen zaken doet met het buitenland, beperk dan je doelgebied tot Nederland. Als je je afvraagt of je wel héél Nederland wilt bereiken, verklein dan je doelgebied tot een provincie, regio, stad of dorp. Of sluit juist bepaalde gebieden uit met radius targeting. En, ook erg handig, combineer locatie targeting met mobiel targeting om ervoor te zorgen dat mensen in de buurt van jouw winkel/bedrijf extra aandacht van Google Ads krijgen. Je verhoogt dan rond jouw locatie je advertentiebod. Je betaalt wat meer per klik, maar bereikt wel potentiële klanten die in de buurt zijn omdat je hoger in de ranking verschijnt!

Google Ads biedt verschillende instellingen waarmee je jouw marketingbudget gericht kunt inzetten. Dit biedt mogelijkheden om met hetzelfde budget veel meer te bereiken! Wil jij ook minder uitgeven en meer verdienen? Neem dan contact met mij op!

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.