Google Supertips

Supertips voor Advertentieteksten

Bij online advertenties geldt doorgaans: hoe hoger de CTR, hoe beter. De CTR (Click Trough Rate, doorklikratio) is namelijk een belangrijke factor in het welslagen van je advertentiecampagne. Hoe meer mensen er doorklikken naar je landingspagina’s, hoe meer kans je hebt op een conversie of verkoop. Misschien wel de beste manier om de CTR te verhogen is door geweldige advertentieteksten te schrijven. Maar hoe doe je dat?

1. Focus op de titel
Een goed begin is vaak het halve werk. Niet bij reclames. Daar is een goed begin bijna alle werk. Je kunt er namelijk vanuit gaan dat het grote merendeel van de mensen vrijwel alleen maar aandacht heeft voor de titel van je advertentietekst. Een geweldige titel valt niet alleen op, maar kan op zichzelf al aanleiding geven om door te klikken. Een iets minder goede titel biedt je de kans om in de rest van je advertentietekst alsnog te overtuigen. Is de titel niet goed, dan klikt niemand door.

advertentietekst titel

2. Gebruik getallen, vraagtekens en het woord ‘gratis
Om een uitstekende titel te bedenken kun je gebruikmaken van drie beproefde methoden. Deze werken overigens in de rest van de tekst eveneens goed en zijn ook te combineren:
Getallen en percentages. Ze zien er betrouwbaar uit en zijn zeer ruimte-efficiënt. Voorbeelden: ‘5 manieren om…’, ‘95% van de proefpersonen raadt dit product aan’.
Vraagtekens. Een titel in de vorm van een vraag roept nieuwsgierigheid op en trekt dus de aandacht. Ook verleidt het mensen om door te klikken. Je hoeft daarvoor overigens niet per se een vraagteken gebruiken. Mits het bij je publiek past kunnen clickbait-titels hetzelfde effect sorteren: ‘Het geheim van …’, ‘3 ongewone tips voor …’.
Gratis. Als je een manier hebt om het woordje ‘gratis’ in je advertentie te verwerken, doe dat dan ook. Marketingonderzoek toont telkens weer aan dat consumenten door niet één ander woord zó geïnteresseerd en geactiveerd worden.

advertentietekst gratis

3. Creëer een gevoel van schaarste
Het woordje ‘gratis’ is dus een goede manier om consumenten op scherp te zetten. Een gevoel van schaarste creëren is nog zo’n beproefde manier om een hogere CTR te bewerkstellingen. Sterker nog, je kunt hiermee ook nog onder andere een hogere conversieratio krijgen en een hogere prijs afdwingen. Het leidt namelijk tot een irrationeel gevoel van urgentie bij mensen. Voorbeelden: ‘Op is op!’, ‘Nog maar enkele dagen geldig’, of zelfs ‘Beperkte oplage’ – exclusiviteit maakt mensen nieuwsgierig en geeft de bereidheid om (veel) meer te betalen voor bepaalde producten.

4. Zorg voor een betrouwbare uitstraling
Mensen klikken alléén door naar je website of app als ze je vertrouwen. Als ze je nog niet kennen, kan dat lastig zijn. Zorg om te beginnen voor helder taalgebruik en maak geen spelfouten. Verder kun je sociale bewijskracht in de strijd gooien om je autoriteit te vestigen. Vermeld bijvoorbeeld reviews van klanten of zelfs simpelweg het feit dat je al klanten hebt gehad: “Calvé pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?” of “Warentuin: Grootste online tuincentrum van Nederland”.

5. Sluit sterk af met een krachtige CTA
Als je met een pakkende titel en een goede advertentietekst de aandacht hebt getrokken, ben je al een heel eind. Maar verrassend veel adverteerders denken dat ze er dan al zijn. Zij vergeten dat je ook nog moet vertellen wat je eigenlijk wilt van de persoon die je advertentie bekijkt. Daar heb je de CTA voor, de Call To Action (oproep tot actie). Het is de afsluiter van de advertentie. Wat je doel ook is, wees beknopt en direct en zorg voor een urgentie met woordjes zoals ‘nu’ en ‘vandaag nog’: ‘Meteen kopen’, ‘Like ons nu op Facebook’, ‘Download de app’.

advertentietekst met CTA

Meer weten over hoe je een geweldige advertentie maakt? Neem direct vrijblijvend contact op!

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.