Google Supertips

Supertips online marketing trends

supertips online marketing trends

Online marketing; in deze tijd kunnen we niet meer zonder. Het is dus zaak om goed op de hoogte te zijn op dit gebied. Graag geef ik met deze top 10 trends een kijkje in de laatste ontwikkelingen met betrekking tot online marketing. Laat je verrassen door de vele nieuwe manieren om campagne te voeren voor jouw bedrijf of project!

1. Inzicht management tools
home_seo_offer_icon4Er is een hele nieuwe industrie ontstaan met het doel om inzicht te verkrijgen in het gedrag van bezoekers van je website. Deze trend is sterk in ontwikkeling en op korte termijn zullen er meer effectieve online tools komen. Je krijgt dus meer inzicht in de wijze waarop de geplaatste informatie zich verspreidt over het internet en hoe deze informatie overkomt op een groep (zakelijke) bezoekers. De site www.bezoekersnamenlijst.nl is hier een voorbeeld van.

 

2. Contentmarketing is en blijft king!
Alleen de beste content zal overleven. De inhoud van websites neemt almaar toe en dat maakt het moeilijk voor marketeers. Daardoor ontstaat namelijk het idee dat hoe meer tekst je op je website plaatst, hoe beter je gevonden wordt via de zoekmachines en met name via Google. Google gaat hier verandering in aanbrengen en bestempelt te veel en dubbele content als een soort ‘overdosis’ en waardeert websites met essentiële en relevante inhoud hoger. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit.

3. ‘Insourcing’ – het aantrekken van SEO & SEA-talent
SEO & SEA zijn wellicht termen die je vaag bekend in de oren klinken, maar die een heel breed vakgebied omvatten met veel onderzoeken, techniek en analyses. Ik verwacht dat steeds meer bedrijven specialisten tijdelijk in dienst zullen nemen of op freelance basis in gaan huren. Deze experts zijn volledig op de hoogte met de laatste snufjes op het gebied van SEO & SEA en kunnen je daarom niet alleen adviseren, maar zij kunnen je het werk ook volledig uit handen nemen.

4. ‘Lifescience & health’
‘Lifescience & health’ wordt ook wel de ‘booming sector’ genoemd en dat is niet uit de lucht gegrepen. Deze sector is momenteel enorm populair en heeft een zeer grote en brede doelgroep. Dit is een groeimarkt met een enorme potentie! Geen wonder dat bedrijven zoals Google en Nestlé met Nestlé Health Science zich juist op deze doelgroep richten en zich gaan aanpassen aan de zorgbehoefte en wensen van de consument.

5. Virtual reality
google cardboardDeze trend kan eigenlijk aan niemand voorbij zijn gegaan. Het is volop in het nieuws geweest en inmiddels ook heel populair: virtual reality. Via speciale stereoscopische brillen en geluid, zoals bijvoorbeeld de Cardboard 2.0 van Google, kun je in 3d bekijken wat elders plaatsvindt of plaats kan vinden. Het is een soort reisje in de realiteit, maar dan zonder smaak en geur. Voor veel reisorganisaties zal dit in de toekomst de manier zijn om een reisbestemming te promoten.

 

6. Wearables
wearablesConsumenten zijn steeds vaker online en eigenlijk 24/7 bereikbaar. Denk maar aan de nieuwste trend: een Android Wear horloge of een Apple Watch. Daar houdt het echter niet bij op; Google en Apple zijn zich er namelijk ook steeds meer van bewust dat commercie grotendeels online wordt bedreven. Het is dus een noodzaak om constant te blijven onderzoeken op welke wijze de consument goed kan worden bereikt en dit te optimaliseren.

 

7. Focus op conversie optimalisatie
Welk doel heeft jouw website en wordt dat doel behaald? Een team van specialisten en derden kan hier onderzoek naar doen en ervoor zorgen dat de website in kwestie niet aan zijn doel voorbijgaat. Het aanpassen aan de belevingswereld van de doelgroep is hierbij heel belangrijk. Onderzoek via Google Analytics geeft je veel informatie over hoe doelen bereikt worden en welke weg de bezoeker heeft afgelegd om dit doel te realiseren. Er zal daarom steeds meer gebruik gemaakt worden van externe Google Analytics specialisten!

8. De snelheid van handelen
Het gaat natuurlijk niet alleen om het toepassen van de juiste tactiek. Het is heel belangrijk dat er ook wat gedaan wordt met de uitkomsten van deze onderzoeken. Wanneer je weet wat je kan veranderen om meer bezoekers te trekken, is het zaak om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Ook klanten van online webshops verwachten een enorme snelheid van handelen in de vorm van communicatie, service en de levering van de producten.

9. Gedrag van je bezoekers te sturen
Door in je teksten tips te geven over hoe jouw dienst of product het best toegepast kan worden, kan je je klanten proberen te sturen. Geef suggesties zonder opdringerig te zijn. Zoals reeds bij punt 2 genoemd is content belangrijk. Sluit aan op je relevante content door bezoekers tips en/of tools te geven met betrekking tot het gebruik van je website, product of dienst. De consument waardeert dit enorm en zal eerder besluiten om zaken te doen met een bedrijf dat goed online helpt en adviseert.

10. Maak gebruik van video’s
Consumenten zijn steeds meer in voor video’s. Dit stelt je niet alleen in staat om je product of dienst visueel te maken, maar ook om de bezoekers van je website op een speelse manier te benaderen. De boodschap van een video blijft vaak beter hangen en dankzij Youtube en Vimeo zijn de mogelijkheden eindeloos. Bezoekers zullen steeds minder een uitgebreide PDF met productinformatie gaan lezen en kijken liever naar een korte instructiefilm op Youtube. Dus zorg er voor dat deze filmpjes op je website of webshop staan.

Stap 1

Uitgebreid zoekwoorden onderzoek:

Om de mogelijkheden voor vindbaarheid te verbeteren onderzoeken wij de huidige prestaties van de website op basis van 15/20 aangeleverde zoekwoorden. Aan de hand van de uitkomst van deze analyses bepalen wij gezamenlijk de strategie om de website inhoudelijk te verbeteren en eventueel een internet marketingcampagne samen te stellen. De werkzaamheden die we daarvoor gaan uitvoeren zijn als volgt: 

Technische SEO website analyse:

Een technische analyse geeft inzicht in hoe de website op dit moment door Google wordt geïndexeerd en bevat een analyse van domeinregistratie, metatags, responsive design, linkbuilding en zoekwoord dichtheid.

Google zoekwoord prestatie analyse:

In de zoekwoord prestatie analyse worden de aangeleverde 15/20 zoekwoorden in kaart gebracht. Dit rapport toont op welke posities de website wordt getoond bij Google en hoe hoog het concurrentie niveau is.

Zoekwoord relevantie Analyse:

Bij de uitgebreide zoekwoord relevantie analyse onderzoeken we de zoekwoorden die betrekking hebben op de website en analyseren wij via Google welke alternatieven goed scoren. Dit rapport bevat trends, synoniemen en populair gerelateerde zoekwoorden en (regionale) zoektrends. Deze meest relevante zoekwoorden kunnen daarna worden toegevoegd aan de inhoud van de website om de vindbaarheid te verbeteren.

Stap 2

Advies en aanpassen content & layout website (SEO)

Op basis van de resultaten van de onderzoeken wordt in overleg een advies samengesteld voor de optimalisatie van de inhoud van de website.

Stap 3

Internet marketing campagne (SEA)

Google Ads campagne:

Om meer bezoekers op je website te realiseren kunnen we naar aanleiding van de uitkomsten van de onderzoeken een Google Ads campagne opzetten. In gezamenlijk overleg bepalen we de strategie, de doelstellingen en het budget.